(اگر حوصله خوندن متن نداری، قسمت پایین مقاله، موشن گرافیگ اش رو قرار دادیم تماشا کن و لذت ببر)
تاکنون به مفهوم شهرهای دوستدار محیط زیست فکر کرده اید؟ در کشورهای در حال توسعه واقع در آسیا و آفریقا تا 35 سال آینده بطور متوسط روزانه 170 هزار نفر به جمعیت مناطق شهری اضافه می شود. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد که مهمترین آنها فرصت های شغلی متنوع و درآمد بالا می باشد. شهرها می توانند برای کره زمین نیز خوب باشند. متمرکز بودن شهرها باعث می شود که آب، انرژی، حمل و نقل مصالح ساختمانی و زمین با بهره وری بسیار بالا به کار گرفته شوند. البته همیشه نواحی بسیار متراکم مانند شهرها اینگونه که تصور می کنیم، نیستند. چون در اطراف هسته های شهری، مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی با تراکم کمتری به صورت پراکنده نیز وجود دارند.

بسیاری از ما شاید فکرکنیم که این مناطق خیابان هایی پر از درختان سرسبز و خانه های احاطه شده با حصار چوبی و سگ های غول پیکر باشد. اما مناطق حومه شهرها دارای ظاهری متفاوت با مردمانی از قومیت های مختلف می باشد که نه تنها منابع (آب، انرژی و …) مصرفی، بلکه آلاینده هایی که تولید می کنند بیشتر از نواحی متراکم شهری می باشد. مسافرت های بیشتری برای رسیدن به مدرسه و محل کار دارند ماشین های بیشتری دارند و مسافت های بیشتری را رانندگی می کنند. خانه های بزرگتری برای گرم یا خنک کردن و حیات بزرگتری نیز دارند. به همین دلیل بهره وری انرژی مناطق شهری که در اثر تراکم ایجاد شده، در مناطق حومه از بین می برند. بنابراین نواحی حومه شهری که تراکم کمتری دارند بهره وری کمتری نسبت نواحی متراکم شهری دارند. و متأسفانه سرعت گسترش سطح شهرها در سراسر جهان دو برابر افزایش جمعیت شهرها می­باشد که منجر به صرف زمین، انرژی و منابع بیشتری به ازای هر شخص می شود. ما می توانیم این روند را با جلوگیری از ایجاد مناطق حومه شهرها تغییر دهیم. اما شهرها به صورت طبیعی اینگونه گسترش پیدا نمی کنند.

حتما بخوانید  نقش گازهای گلخانه‌ای در گرمایش زمین

در واقعیت، بزرگراه های عریض و سوخت ارزان باعث افزایش تعداد خودروها و مسافرها می شود و محدودیت های مربوط به ارتفاع ساختمان ها و منطقه بندی کاربری برای مناطق مسکونی و تجاری، باعث گسترش شهرها می شود. بنابراین سیاست ها این اجازه را به ما می دهند تا نوع بافت شهری را به شیوه درست یا نادرست تغییر دهیم سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی و افزایش قیمت سوخت مردم را ترغیب می کند تا کمتر از اتومبیل های شخصی استفاده کرده و نزدیک به یکدیگر زندگی کنند. درحالیکه منطقه بندی تراکمی به آنها این امکان را می دهد. تا محل کار و زندگی آنها نزدیک هم باشد و زندگی متراکم تر مردم، باعث مصرف منابع کمتر می شود. بنابراین در توسعه شهری همانند زندگی شخصی می­توانیم رویکرد مصرفگریانه یا با بهره وری را انتخاب کنیم.

نرم افزار ENVI یک نرم افزار کاربردی است که به شما در استفاده از اطلاعات ماهواره ای و جغرافیایی کمک می کند. با استفاده از دوره آموزش ENVI مجموعه ما، بر این نرم افزار مسلط بشوید.

شما رو بیشتر از این معطل نمیکنیم و به تماشای این کلیپ زیبا دعوت می کنیم. لازم به ذکر است که ترجمه این کلیپ به طور کامل و اختصاصی توسط تیم انجمن تخصصی مهندسی علوم آب صورت گرفته است. لطفا در بازنشر این کلیپ رعایت حقوق کپی رایت و لوگو مجموعه را در نظر داشته باشید. با تشکر از شما مخاطب فرهیخته.

فاطمه قربانی
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

لطفا صبر کنید