0
0

با سلام و وقت بخیر
تفاوت گزارش پنجمAR5 ,گزارش ششم AR6 , هیئت بین الدول تغییر اقلیم IPCC چیست؟
ممنون از پاسخگویی شما

0
0
با سلام و ادب..
هیئت بین الدول تغییراقلیم (IPCC) بصورت تناوبی هر چند سال یکبار، گزراش هایی را از وضعیت اقلیم، اثرات، سازگاری با اقلیم و کاهش آسیب پذیری ها در مقیاس جهانی و منطقه ای ارائه میکند. در هر کدام از این گزارشها، مدلهای اقلیمی GCM تحت یکسری سناریوهای انتشار ، شبیه سازیهای را از مؤلفه های اقلیم ارائه در دوره تاریخی و آینده (بنام سناریو) ارائه میدهند. داد ه های خروجی مدلهای گزارش پنجم آی پی پی سی، تحت سناریوهای انتشار RCP ارائه می شوند سناریوهای RCP شامل چهار زیرسناریو که هر کدام خط سیر توازن وارداشت تابشی ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای را تا سال 2100 برحسب وات بر مترمربع مشخص میکند. جدیدترین گروه سناریوهای انتشار مربوط به گزارش ششک IPPC است خروجی مدلهای  گزارش ششم  تحت سناریوهای جدید SSP هستند که خطوط سیر بخش های مشترک اقتصادی – اجتماعی  و غلظت های مختلف گازهای گلخانه ای (RCP) ارائه می دهند. سناریوهای گزارش ششم که شامل 5 زیرگروه اصلی هستند به شاخص های کمی ( جمعیت ، شهرنشینی، توسعه اقتصادی منطقه ای و فرامنطقه ای و ..)  و سناریوهای تعمیم یافته ( اثرات، سازگاری و کاهش آسیب پذیری)، برنامه انرژی و تغییرات کاربری اراضی  و … تاکید دارد. سناریوهای انتشار SSP   در حال تکمیل شدن بوده و تا سال 2022-2021 نهایی خواهد شد.
پایدار باشید
  • سناریو‌ ومدل‌ های‌ گزارش‌ ششم
0
0

سلام، وقت بخير. عذر ميخوام RCP  دقيقا مخفف چه عبارتي هست؟

0
0

با سلام و درود ..
RCP ها مخفف Representative Concentration Pathway می باشند. سناریوهای RCP خط سیر توازن وارداشت تابشی ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای را تا سال 2100 برحسب وات بر مترمربع مشخص میکند.
پایدار باشید.

  • سلام، ممنون از پاسخگوييتون. يک سوال ويژگي rcp2.6 چي هست؟ به جر اينکه :در آن کل واداشت تابشی تا سال2050 به اوج خود یعنی 3 وات بر مترمربع خواهد رسید و بعد از آن روند کاهشی را دنبال می‌کند و کم‌ترین میزان غلظت دی‌اکسید کربن را دارد. با تشکر از وقتتون.
0
0

با سلام و درود ..

بطور کلی سیاست گذاری این سناریو توجه به کاهش قابل توجه گازهای گلخانه ای در آینده می باشد.
موید باشید.

  • ممنون از پاسخگوييتون. به نظرتون منطقي هست اگر در يک مدل سازي، رواناب آتي در سناريوي rcp2.6 کاهش بيشتري داشته باشه نسبت به سناريوي rcp8.5؟ در صورتي که افزايش گاز گلخانه اي در سناريوي rcp8.5 بيشتر هست؟
0
0

با سلام و ادب ..
افزایش گازهای گلخانه ای، همیشه به معنی افزایش بارش و بدنبال آن افزایش رواناب نیست. همانطور که در مباحث مربوط به تغییراقلیم هم مطرح شده، تحت تاثیر افزایش گازهای گلخانه ای در اکثر نقاط دنیا، افزایش دما مشهود است اما در خصوص بارش، با توجه به سایر شرایط هیدرولوژیکی ، افزایش و یا کاهش داریم. این فرضیه میتواند در میزان تولید رواناب در حوضه اثرگذار باشد. بسیاری موارد دیگر باید در هیدرولوژی حوضه چک شود که تایید کننده ی نتایج تحقیق باشد.
موفق باشید.

0
0

سلام و درود

معیار انتخاب  سناریوهای انتشار  در یک مطالعه چیست؟ (به عنوان مثال برخی مطالعات تنها از سناریوهای RCP4.5 و RCP8.5 استفاده می‌کنند در حالیکه برخی مطالعات از هر سه سناریو انتشار RCP2.6 و RCP4.5 و RCP8.5 استفاده می کنند.)

با توجه به انتشار گزارش ششم IPCC باید حتما از سناریوهای مختص به این گزارش برای ارزیابی استفاده کرد یا می‌توان از همان سناریوهای RCP گزارش پنجم استفاده کرد؟ سناریوهای این گزارش چه مزیتی دارند که آن را از گزارش پنجم متمایز می کند؟

0
0

با سلام و ادب ..

انتخاب سناریوها، با توجه به هدف تحقیق مشخص میشود .  معمولا در پژوهش ها، جهت بررسی عدم قطعیت سناریوها، از نتایج چندین سناریوی مختلف استفاده میکنند.

سناریوهای گزارش ششم، جدیدترین نوع سناریوها هستند. اما بدین معنی نیست که RCPها مورد قبول نباشند. بطورکلی سناریوها تصویری از آینده را متصور میشوند که با توجه به شرایط موجود در منطقه مطالعاتی،  امکان وقوع انها در آینده محتمل است . سناریوهای RCP، میزان انتشار گازهای گلخانه ای را براساس میزان واداشت تابشی نشان می‌دهند. از سناریوهای بدبینانه تا خوشبینانه .  سناریوهای گزارش ششم، میزان انتشار گازهای گلخانه ای را براساس واداشت تابشی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی و … سنجیده میشود.

موفق باشید .

 

  • با سلام و احترام برای بربرسی اثرات تغییر اقلیم براساس گزارش ششم از چه مدل هایی میشه استفاده کرد؟ آیا با نرم افزار لارس نسخه6 (اخرین نسخه) امکانش هست بتوان انجام گزارش ششم را بررسی کرد ؟ از چه طریقی ممنون از راهنمایی شما
0
0

سلام
درموردگزارش ششم گفته شده داری 5 سناریو است ولی در برخی منابع گفته شده دارای 8 سناریو است .
لطفا پاسخ دهید

0
0

با سلام و ادب ..

گزارش ششم هم مانند گزارش چهارم ،  زیرگروه های متعددی دارد . .. اینگه گفته شده در 5 گروه ، با توجه به مقوله های سازگاری  و کاهش اثرات ، در 5 گروه اصلی تقسیم میشوند .

موید باشید

0
0

با سلام . اگر بخواهیم آینده کشاورزی و تولید غذا را در ایران تحت شرایط تغییر اقلیم بررسی کنیم. کدام سناریو های ipcc و چگونه راهنمای ما میتواند باشد. با سپاس

نمایش 10 نتیجه
پاسخ شما

برای ارسال لطفا ابتدا وارد خود شوید.

لطفا صبر کنید