برداشت اول: رویای تعبیر نشده
همه چیز از بهار 94 شروع شد …. بهاری که حرف هایی از تغییر می زد. با آمدن بهار طبیعت زنده شده و دوباره جان می گرفت. همه چیز از ابلاغیه به دانشگاه و اساتید شروع شد. زمزمه هایی تغییر به بدنه دانشگاه ها و دانشجویان و مخصوصاً داوطلبین رسیده بود. انگار خبرهای تازه ای در راه بود. خبرهایی از جنس تغییر و تحول به معنای واقعی.
رویایی که سالها داوطلبین کنکور دکتری به دنبال ان بودند. تغییر در ضوابط پذیریش در آزمون دکتری. آزمونی که خیلی ها از غیراستاندارد بودن آن گله داشتند. خیلی ها ترجیح به رفتن داده بودند تا ماندن در کشور خود و درس خواندن در زیر پرچم کشور خود.
زمزمه های تغییر در اردیبهشت رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته بود. دیگر به صورت علنی سازمان سنجش اعلام کرده بود. داوطلبین مشتاق شنیدن تغییرات بودند. تا به واقعیت تبدیل شدن رویایشان چند قدمی نمانده بود.
تا به واقعیت تبدیل شدن رویایشان چند قدمی نمانده بود.
همه چیز به خوبی پیش می رفت تا خرداد 94 . با آمدن خرداد، علاوه بر گرم شدن هوا، گرما و تب کنکور دکتری بالا گرفت. تا جاییکه که به کمیسیون اموزش مجلس نیز راه یافت. تغییراتی که از ماه ها قبل در بوق و کرنا شده بود مخالفین و موافقین زیادی داشت. برخی به دست های آلوده در پذیریش دانشجویان در دانشگاه های معتبر تهران اذعان داشتند. برخی به پارتی بازی بین دانشجو و استاد اعتراف کردند. گروهی این تغییرات را مانع رسیدن دانشجویان شهرستانی به دانشگاه های معتبر تهران می دیدند.
روزها گذشت تا اولین مصاحبه خبری رئیس سازمان سنجش:
آزمون دکتری بر اساس یکسری مواد امتحانی شامل آزمون عمومی و استعداد تحصیلی و آزمون تخصصی شامل دروس پایه و اصلی به تعداد بیش از دو بار برگزار شود.
با این خبر شوک اساسی به داوطلبین دکتری وارد شد. برخی معتقد بودند که چه فرقی با سال های پیش کرده است. برخی اذعان داشتند که همان دروس قبلی است و ….
بعد از تمام کش و قوس های فراوان، به صورت رسمی، سازمان سنجش کشور منابع آزمون دکتری 95 را اعلام کرد.
برداشت دوم: فرسنگ ها دور از واقعیت
با اعلام منابع دکتری و کاهش تقریباً 100 کد رشته امتحانی دکتری و ادغام انها با یکدیگر، سازمان سنجش دوباره دست به شگفتی تازه ای زد که به نظر قریب به اتفاق کارشناسان و دانشجویان، کاری نسنجیده و ناپخته انجام داد.
به نظر نویسنده افرادی که منابع دکتری 95 را مشخص کردند، افرادی غیرمتخصص که چیزی از رشته های امتحانی نمی دانند و اظهار نظری از روی کم خردی کرده اند. شاید می گویید چرا؟؟؟؟
به عنوان نمونه بنده به دو رشته زیر می پردازم تا بیشتر به بطن این اتفاق و فاجعه عجیب بیشتر پی ببریید.
نمونه اول: رشته مهندسی عمران (تمام گرایش ها)
درس های تخصصی که جزو مواد امتحانی تمام گرایش های ارشد مهندسی عمران می باشد به شرح زیر است:
ا- ریاضیات (1 و2 و معادلات)
2- مکانیک جامدات (مقاوت مصالح، تحلیل سازه ها)
3- مکانیک خاک
همانطور که می بینید درس های ذکر شده برای گرایش های خاک و پی و زلزله و سازه بسیار مناسب است و برای گرایش های دیگر مخصوصاً گرایش عمران آب و مهندسی منابع آب و عمران آب و سازه های هیدرولیکی بسیار نامناسب و دور می باشد و این یعنی غیر تخصصی بودن آزمون.
دروسی که در بالا ذکر شد در سطح کارشناسی می باشد و مورد امتحان قرار گرفته می شود و از دروسی که دانشجویان در ارشد خوانده اند اصلا سوالی طرح نخواهد شد و این یعنی غیر کارشناسی بودن آزمون.
دروس تخصصی عمران آب دروسی مانند هیدرولوژی پیشرفته، مهندسی منابع آب، تحلیل سیستم های منابع آب، هسدرولیک پیشرفته، سازه های هیدرولیکی و … می باشد که به صورت ناباورانه مغفول مانده است و این یعتی عقبگردی عجیب از طرف سازمان سنجش نسبت به دوره های کنکور دکتری پیشین (چون در دوره های پیشین در بین دروس تخصصی هیدرولوژی پیشرفته و هیدرولیک پیشرفته در سطح ارشد مورد سوال واقع می شد)
نمونه دوم: رشته علوم مهندسی آب (تمام گرایش ها)
درس های تخصصی که جزو مواد امتحانی تمام گرایش های ارشد علوم مهندسی آب می باشد به شرح زیر است:
ا- ریاضیات (1 و2 و معادلات)
2- آبیاری عمومی
3- خاکشناسی عمومی
همانطور که می بینید درس های ذکر شده برای گرایش آبیاری زهکشی بسیار مناسب است و برای گرایش های دیگر بسیار نامناسب و اسف بار است به طوریکه هیچ ارتباطی با گرایش های مهندسی منابع آب و سازه های آبی ندارد (نویسند هر چه فکر کرد تا ارتباطی پیدا کند نتوانست، شاید شما خواننده عزیز بتوانید …)
دروس انتخاب شده ظلم بزرگی به گرایش های مهندسی منابع آب کرد از آن جهت که دروس تخصصی و اصلی این گرایش شامل: هیدرولوژی پیشرفته، آب زیرزمینی پیشرفته، تحلیل سیستم های منابع آب، مهندسی منابع آب و …. می باشد که به صورت مغرضانه (نویسنده معتقد است که کاملا مغرضانه صورت گرفته است) مغفول مانده است و عده ای بی سواد و غیرکارشناس این طبقه بندی را انجام داده اند.
سازمان سنجش پس از سالها یکبار دیگر اثبات کرد که در غیرکارشناسی بودن کارهایش تخصص زیادی دارد و عمدتا تصمیم هایی از روی شکم و از روی سیری برای داوطلبین بیچاره این مرز و بوم بر می دارد. سازمان سنجش خودش نیاز به سنجشی دوباره دارد. سنجشی از نگاه داوطلبین و داشنجویان تمام گرایش ها.
سازمان سنجش خودش نیاز به سنجشی دوباره دارد. سنجشی از نگاه داوطلبین و داشنجویان تمام گرایش ها
این اتفاقات و دسته بندی های ناموزون فقط برای دو کد رشته بالا اتفاق نیافتد بلکه با توجه به اینکه نویسنده با رشته های دیگر نیز صحبت و مشورت داشته است دیگر گرایش ها و رشته ها نیز اذعان به این بی فکری و نسنجیدگی سازمان سنجش داشته اند.
دانشجویان دانشگاه های معتبر تهران در برابر این اقدام سازمان سنجش اعتراض هایی نمودند که به نظر نویسنده سازمان سنجش ترتیب اثر نخواهند داد.
منتظر نظرات شما مخاطبین گرامی هستم.
شما را به خدای کنکورهای دکتری می سپارم ….
منتظر قسمت های بعد و معرفی منابع آزمون دکتری برای رشته های نامبرده باشید ………