ارتباط با استاد

در تحصیلات تکمیلی چگونگی ارتباط با استاد یکی از مهمترین مسائلی است که هر دانشجو با آن روبه رو است چرا که این ارتباط با استاد اگر درست و قابل قبول باشد می تواند زمینه ساز موفقیت های بعدی دانشجو باشد.

هنگامی که تصمیم گرفتید در رابطه با برنامه ی تحصیلات تکمیلی آینده ی خود ارتباط با استاد برقرار کنید، نیازی نیست که برای آن به اندازه ی متن یک انگیزه نامه مشقت بکشید اما حائز اهمیت است که تأثیر اولیه ی خوبی بجای بگذارید. پیشنهاد می کنیم دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

1) واضح و مختصر بنویسید. اساتید مشغله های زیادی دارند و تعداد زیادی ایمیل دریافت می کنند. شما می خواهید که آن ها بتوانند پیغام شما را بخوانند، متوجه شوند و در اولین فرصت به آن پاسخ دهند. پس پیغام اولیه ی خود را تا حد چند پاراگراف کوتاه، کم کنید.

2) خودتان را معرفی کنید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اساتید تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت می کنند. اطمینان حاصل کنید که متوجه هویت شما و دلیل اینکه برای آن ها ایمیل ارسال کرده اید، شده اند. در همان ابتدای پیغام بیان کنید که در حال درخواست برای برنامه ی تحصیلات تکمیلی آن ها هستید. این امر شما را از دانشجویان لیسانس که در کلاس های ایشان حضور دارند، همکارانی که تقاضای معرفی دارند، غریبه های تصادفی که بطور اتفاقی با سایت آزمایشگاه برخورد کرده اند و بسیاری افراد دیگر که ممکن است ایمیل های ناخواسته ای ارسال کنند، متمایز می کند.

حتما بخوانید  بورس تحصیلی و تحقیقاتی در آلمان؛ از رویا تا واقعیت

ارتباط با استاد

3) سئوال بپرسید. شما می خواهید به مشاور بالقوه ی خود دلیلی بدهید تا به شما پاسخ دهد. اگر مایل هستید که به آزمایشگاه های آن ها بپیوندید، به ایشان اطلاع دهید و بپرسید آیا ظرفیت خالی برای دانشجویان فوق لیسانس یا دکترای جدید دارند یا خیر. اگر مشتاقید که در مورد پژوهش، نکات بیشتری بیاموزید، سئوالات دقیقی بپرسید که بتوان به آن ها در چند جمله پاسخ داد (جملاتی مانند “می شود توضیح دهید چرا در اغلب مقالات اخیرتان…؟ و نه جملاتی مثل “می توانید در مورد پژوهش خود بیشتر توضیح دهید؟) همانطور که در بالا توصیه کردیم، تنها در صورتی با اساتید تماس بگیرید که مطلبی برای گفتن داشته باشید.

4) در دسترس و آماده باشید. شما از این اشخاص می خواهید که لطفی در حق تان بکنند؛ کاری کنید که کمک کردن به شما برایشان آسان شود. در صورتی که آن ها تماس تلفنی را به ایمیل ترجیح می دهند، پیشنهاد خوبی است که مکالمه را از طریق تلفن پیگیری کنید و همچنین در صورتی که تمایل دارند در مورد پیشینه ی شما بیشتر بدانند، اطلاعات اضافه تری در مورد خودتان (رزومه، ریز نمرات و…) برایشان ارسال کنید.

5) ویرایش! به غلط یابی بپردازید. از علامت های اختصاری و شکلک ها بپرهیزید. اگر نگران نحوه ی نوشتار خود هستید، از یک دوست بخواهید تا پیغام شما را قبل از اینکه ارسال کنید، مطالعه کند. در کل، شما مایلید که بعنوان فردی باهوش و متفکر شناخته شوید، بنابراین سعی کنید از خطاهای فاحش اجتناب کنید. این متن به اندازه ی مقاله ی درخواست، رسمی نیست اما با اینحال باید برای آن تلاش کنید.

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
سید حسن آقا سید مهدی
11:34 - 1396/10/12
پاسخ دهید

بسیار جالب و پر محتوی بود
سپاسگذارم

    محسن محمدرضاپورطبری
    13:00 - 1396/10/12
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    ممنون از نظر شما

لطفا صبر کنید