✔️✔️ برگی از یادداشت های خودم
(به بهانه نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی)

▶️ نخستین بار در انتخابات مجلس سوم بود که شعارهای انتخاباتی روی لیست‌ها ظاهر شد. شعارهایی از قبیل از عزت اسلامی تا عدالت اجتماعی، پیش به سوی آزادی، خدمت پایدار و احترام به حقوق ملت و …. تا امروز ادامه داشته است.
شعارها در بیشتر مواقع بیانگر چگونگی تفکر احزاب و اشخاص و نگاه آنها به مسائل کلان پیرامون خود را نشان می دهد.

▶️ همیشه شعارها از روی صداقت نیست بلکه ممکن است هدف یا کارکردی خاص برای قشر خاصی داشته باشد. یکی از شعارهایی که زیاد در دوره های پیشین مجلس توسط برخی از نمایندگان در مراکز نمایندگی خود سر داده شد، شعار ساخت و توسعه سد بود. شعاری که سبب شد نسنجیده و نطلبیده در بیشتر مناطق کشور تبدیل به عمل شود و مخاطرات زیست محیطی زیادی را به جای آورد.

▶️ ایران در حال حاضر ۳۱۶سد بزرگ و کوچک با ظرفیت نگهداری ۴۳میلیاردمترمکعب دارد و ۱۳۲سد دیگر هم در حال ساخته‌شدن هستند. به‌غیراز این سدها، زمزمه مطالعات امکان‌سنجی برای ساخت ۳۴۰سد دیگر هم وجود دارد. اگر به تعداد سدهای در حال ساخت نگاه کنیم، ایران مقام سوم را در دنیا به دست می‌آورد. اما آیا کسب این جایگاه، ارزش صدمات زیست‌محیطی فرآیند ساخت‌وساز این سدها را دارد؟

حتما بخوانید  ابعاد و عمق بحران آب را نمی‌دانیم

▶️ یکی از شعارهای متداول برخی از نمایندگان استان ها، انتقال آب بین حوضه ای بود که سبب مناقشاتی بین استان های گردید. از جمله آنها زاینده رود بود.
▶️زاینده‌رود که پایه و اساس رشد و شکوفایی قسمت‌های مرکزی ایران است دچار خشکسالی فصلی شده است که اثرهای جبران‌ناپذیری بر کشاورزی، صنعت و شهرنشینی منطقه برجا می‌گذارد. تلاش‌های بیش‌ازاندازه برای تغییر مسیر آب و حفظ زاینده‌رود، موثر که نبوده‌اند هیچ، باعث افزایش تقاضا و وقوع کم‌آبی‌های بیشتر در منطقه شده‌اند.
▶️ هیچ امیدی به زنده‌شدن دوباره تالاب گاوخونی و زیست‌بوم غنی اطراف آن نیست. تالاب گاوخونی که در انتهای زاینده‌رود قرار دارد بازنده همیشگی سهم‌خواهی‌های ناجوانمردانه‌ از آب زاینده‌رود بوده است.

▶️ از دیگر شعارهای انتخاباتی که طرفداران زیادی را به خود جذب کرد، عطش توسعه نمایندگان مراکز برای مردمانی بود که سال های زیادی از عمر خود را صرف آب و خاک و کشاورزی نموده بودند.
▶️ اولویت قراردادن توسعه به هر قیمت توسط برخی از نمایندگان در شهرستان ها، موجب شد تا انگیزه کافی برای مطالعه همه‌جانبه عواقب مختلف یک تصمیم از بین برود.

✅ در انتخابات مجلس آینده،  آیا سهم مدیریت منابع آب و محیط زیست چقدر در شعارهای واقعی نمایندگان دخیل خواهد بود؟
نویسنده پاسخ پرسش فوق را به مخاطبین خود واگذار می کند….

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
Martha
00:19 - 1395/03/08
پاسخ دهید

An inginletelt answer - no BS - which makes a pleasant change

لطفا صبر کنید