زمین شناسی

زمین شناسی دانشی است که عمدتاً ماهیت سیّارهٔ زمین و تاریخ آن و ساختمان پوستهٔ آن و اجزای درون آن و انواع سنگ ها و سنگواره ها را بررسی می کند. این علم دربارهٔ موادّ سازندهٔ زمین، نیروهای مؤثر بر مواد مزبور، برآیندهای آن نیروها، پراکندگی سنگ های پوستهٔ سیاره، سرگذشت آن و همچنین گیاهان و جانورانی که در دوره های گوناگون زمین شناسی وجود داشته اند گفتگو می کند.

شناخت پدیده های مختلف زمین، هدف اصلی این علم است. اما در كشور ما به لحاظ فراوانی منابع طبیعی و وجود ذخائر با ارزش در اعماق زمین، دانش زمین شناسی از نظر علمی و اقتصادی دارای ارزش های ویژه ای است و نقش موثری را در زمینه شناخت منابع معدنی، اكتشاف و بهره برداری از آن ها و به طور خاص منابع نفتی دارد. زمین شناسی در نیم قرن اخیر در جهان و در ربع قرن حاضر در ایران گسترش فراوانی یافت.

زمین شناسان، افرادی هستند که چگونگی تشکیل زمین، ویژگی ها، رویدادهایی که از زمان پیدایش زمین بر آن گذشته است ساختار، ترکیب سنگ ها و کانی ها و تاریخچه را، مطالعه می کند.

جایگاه زمین شناسی ایران

زمین شناسی ایران، این باور وجود دارد که سرزمین ایران در بخش میانی کوهزاد آلپ – هیمالیا است، که از باختر اروپا آغاز و پس از گذر از ترکیه، ایران، افغانستان تا تبت و شاید تا نزدیکی های برمه و اندونزی ادامه دارد. جایگاه زمین شناختی ویژه این کوه ها در فصل مشترک دو قاره اوراسیا و گندوانا سبب شده تا درباره چگونگی پیدایش این نوار چین خورده دو انگاره بزرگ ناودیس تتیس و زمین ساخت ورقی مورد بحث باشد. بررسی دو انگاره یاد شده و گفتمان در این زمینه می تواند در بیان جایگاه زمین شناسی ایران کارساز باشد.

حتما بخوانید  بررسی مجلات علمی مرتبط با مهندسی آب

جزوه زمین شناسی ایران، که بیشتر شبیه یک کتاب کامل در 711 صفحه می باشد، بسیار کامل و از حیث محتوا بسیار غنی می باشد. این جزوه را به علاقمندان و تمام کسانی که این درس جزو دروس دانشگاهی آنها می باشد توصیه می کنم. همچنین برای آزمون استخدامی وزارت نیرو، خوشه شغلی منابع آب مناسب می باشد.

دانلود با لینک مستقیم

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
بهروز خشنودی
13:58 - 1395/08/23
پاسخ دهید

با سلام و سپاس
کتاب بسیار جالبی است و خواندن آن را به کلیه علاقمندان توصیه میکنم . بهروز خشنودی کارشناس ارشد مهندسی طرحهای منابع آب

    محسن محمدرضاپورطبری
    14:27 - 1395/08/23
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    متشکر از نظر لطف شما

لطفا صبر کنید