با سلام و ادب خدمت همه دانشجویان،‌ اساتید و متخصصین گرامی در حوزه آب و محیط زیست
این نوشته از سری نوشته هایی است که در خصوص شروع یک استارتاپ در زمینه آب و محیط زیست نوشته خواهد شد. پس با ما تا آخر همراه باشید.

وقتی با دانشجویان در ارتباط هستم، می بینم که از بیکاری و نبود شغل رنج می برند و از اینکه این رشته را انتخاب کرده اند ناراحت و پشیمان هستند و هر روز ناامیدتر از روز گذشته در کلاس های دانشگاه شرکت می کنند و به آینده تیره و تاریک خود می نگرند بسیار ناراحت می شوم. حتی زمانی که برخی از اساتید این رشته را می بینم که پس از سالها تحصیل و استاد شدن از نظر مالی توان خرید خانه را ندارند بسیار متاسف می شوم. این حقیقت جامعه ما است تا وقتی که بپذیرید حقیقت شما خواهد شد.

اینکه این رشته در ردیف شغلی استخدامی وزارت نیرو جایی دارد یا نه، اینکه در استخدامی های ارگان های دولتی دیده می شود یا نه، اینکه شرکت های خصوصی ظرفیت چنین رشته ای را در شرایط حال حاضر دارند یا نه، همه و همه حقیقت جامعه است. اما زمانی که شما این حقیقت را بپذیری و در برابر این شرایط موجود تسلیم شوی، حقیقت وجودی تو می شود و همان چیزی است که خیلی از دانشجویان و اساتید این رشته آن را بلند بلند فریاد می زند.

باور کنید که در همین شرایط نامناسب اقتصادی کسانی هستند که از همین رشته به موقعیت های مناسب مالی رسیده اند. اینکه چه تعداد از این افراد را می بینی و در کنارشان انرژی می گیری باز هم به باور و توجه تو باز می گردد. اینکه باور داری که شرایط این رشته اسفناک است، دانشجو و استاد و مهندس و دکتری را خواهی دید که بیکارند و از بیکاری به نگهبانی یک شرکت پیمانکاری پناه برده اند. این حقیقت جامعه است، اما زمانی که شما این حقیقت را بپذیری و در برابر این شرایط موجود تسلیم شوی، حقیقت وجودی تو می شود و آن وقت شرایط و اتفاقاتی را تجربه خواهی کرد که به آن توجه و باور کردی.

یکی از سوالات مکرر برای شروع یک استارتاپ در زمینه آب و محیط زیست توسط دانشجویان،‌ اساتید و متخصصین در حوزه آب و محیط زیست این است که چگونه مخاطبین خود را انتخاب کنیم؟ به چه نکاتی باید توجه کرد؟ بنده در این نوشتار به 7 سوال مهم برای انتخاب دقیق مخاطبین جهت شروع یک استارتاپ در زمینه آب و محیط زیست پرداختم که شما را جهت شروع یک کسب و کار در زمینه آب و محیط زیست راهنمایی خواهد کرد.

استارتاپ در زمینه آب و محیط زیست

بزرگ ترین رویا

همیشه از خودتان بپرسید که در کسب و کاری که ایجاد می کنم و خدماتی که ارائه می کنم، بزرگ ترین رویای مخاطبین من چیست؟ به عنوان مثال شما می خواهید کسب و کاری در حوزه تصفیه پساب آب کارخانه ها و استفاده مجدد از این آب ها توسط کارخانه ها فعالیت کنید. به نظر شما بزرگترین رویای مدیران کارخانه ها چیست؟ بزرگترین رویای یک مدیر کارخانه این است که با استفاده از تکنولوژی بازچرخانی بتواند آب کمتری مصرف کند و در نتیجه هزینه های کارخانه داری کاهش یابد.

استارتاپ در زمینه آب و محیط زیستبزرگ ترین ترس

همیشه از خودتان بپرسید که در کسب و کاری که ایجاد می کنم و خدماتی که ارائه می کنم، بزرگ ترین ترس مخاطبین من چیست؟ به عنوان مثال شما می خواهید کسب و کاری در حوزه آموزش مدل ها و نرم افزارهای مهندسی آب و محیط زیست ایجاد کنید. به نظر شما بزرگ ترین ترس دانشجویانی که در این کلاس ها شرکت می کنند چیست؟ بزرگترین ترس این دانشجویان این است که نکند این آموزش ها هم همانند سایر آموزش های موسسات دیگر بی کیفیت باشد و ما را به اهدافمان نرساند.

بزرگترین نیاز

همیشه از خودتان بپرسید که در کسب و کاری که ایجاد می کنم و خدماتی که ارائه می کنم، بزرگترین نیاز مخاطبین من چیست؟ به عنوان مثال شما می خواهید کسب و کاری در حوزه واردات تجهیزات آزمایشگاه های هیدرولیک و … ایجاد کنید. به نظر شما بزرگترین نیاز مخاطبین این آزمایشگاه ها چیست؟ مخاطبین تجهیزات آزمایشگاه ها عموماً دانشگاه ها می باشند. بزرگ ترین نیاز مدیران دانشگاهی این است که وسائل به خوبی مفاهیم هیدرولیکی و سیالاتی را برای دانشجویان پیاده سازی کند. چون دانشجویی که می خواهد مفهومی از درس هیدرولیک را به خوبی یاد بگیرید نیاز دارد که آزمایشگاه این درس را بگذراند و باید تجهیزات آزمایشگاه به گونه ای باشد که بتواند نیازهای عملی دانشجویان را برآورده سازد.

این مقاله بخشی از «صحبت های مقدماتی جلسه اول دوره جامع مهندسین آب ثروتمند» است. برای شرکت در این دوره و دیدن سرفصل ها لطفا بر روی عکس زیر کلیک کنید.

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

لطفا صبر کنید