چه افرادی باید پرچمداران علم باشند؟ افرادی که پرچمدار علم هستند مگر چه کرده اند؟ شما در این نوشته داستان یک مکاتبه را خواهید خواند و احتمالا پس از آن بتوانید پاسخ سوالات مطرح شده را بدهید.

اخیرا ایمیلی به یک استاد دانشگاه در سوییس فرستاده بودم و موضوعی را عنوان کرده بودم که می توانست این استاد سرشناس اصلا به آن ایمیل توجهی نکند و خیلی راحت آن را به زباله دان سرویس پست الکترونیک خود انتقال دهد. تقریبا در هنگام ارسال این ایمیل امیدی به پاسخ گویی ایشان نداشتم و فکر می کردم اگر هم پاسخی دهد، هفته ها بعد احتمالا یک “نه” بزرگ پاسخ او خواهد بود (با توجه به تجربه ارسال ایمیل به اساتید داخل کشور). در کمال ناباوری پاسخ ایشان در کمتر از 30 دقیقه به من ارسال شد و با وجود دریافت پاسخ مثبت راجع به درخواستی که از ایشان داشتم، انجام عملی از سوی ایشان من را به شدت متحیر کرد.

داستان از این قرار است که ایمیل فرستاده شده به ایشان درخواست اجازه برای قرار دادن فایل هایی آموزشی از ایشان بر روی سایت تخصصی مهندسی علوم آب بود که همانطور بالا توضیح دادم انتظار دریافت پاسخ نداشتم. اما ایشان به سرعت پاسخی را فرستادند و در کمال ناباوری، در همان ایمیل برای من یک نام کاربری و رمز عبوری برای ورود به فضای شخصی خود در داخل یک موسسه بین المللی مطالعات آبی فرستادند که بتوانم از اطلاعات ایشان در آن فضای شخصی استفاده کنم.
به ناگاه یاد برخی از اساتید کشورم افتادم. اساتیدی که حتی فایل ارائه شده در سر کلاس را در اختیار دانشجویان قرار نمی دهند و به دانشجو گفته می شود که با دوربین موبایل خود عکس بگیرد. یا اساتیدی که علم خود را به طور تمام در اختیار دانشجو قرار نمی دهند تا فردا روزی در شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی برای خود با دست خود رقیب نتراشند. حتما شما هم در طول دوران تحصیل به داده هایی برای انجام پژوهش احتیاج داشته اید و احتمالا به اساتید خود برای دریافت داده ها مراجعه کرده اید، اطمینان دارم که بالای 90 درصد مواقع داده ای به شما داده نشده است (بحث 10 درصد از اساتید که هرچه دارند مخلصانه در اختیار دانشجو قرار می دهند جداست).

حتما بخوانید  انجمن تخصصی مهندسی علوم آب در سالی که گذشت ... (سال 94)

این سیره اعتماد به افراد جزو صفات پیامبر خوبی هاست. ما پیرو پیامبری هستیم که هنگامی که در میان مردمان قرار می گرفت،‌ هر کسی چیزی می گفت به گفته وی اعتماد می کرد، این اعتماد به سخنان مردمان در آن حد و اندازه گسترده بود که دشمنان و مخالفان، پیامبر(ص) را متهم به ساده لوحی کرده و می گفتند که وی هر چه می شنود باور و اعتماد می کند و به تحقیق و تفحص در باره آن نمی پردازد. خداوند این صفت پیامبر(ص) را تایید کرده و می فرماید که این روش و سیره اجتماعی وی در زندگی چیزی جز خیر برای جامعه نیست؛ زیرا امنیت روانی جامعه را افزایش و تعاملات و روابط اجتماعی را سالم و ساده و آسان می کند و ضریب اعتماد عمومی را افزایش می بخشد.

اما چرا آن استاد با یک ایمیل به شخصی نا آشنا اطمینان می کند و فضای شخصی خود را در اختیار او قرار می دهد؟ چرا بسیاری از اساتید داخلی حتی 10 صفحه جزوه کپی خود را که از یک کتاب رونویسی کرده اند را به دانشجویانی که سر کلاس او حاضرند نمی دهند؟ آیا فرهنگ بی اعتمادی که در کوچه و بازار بین افراد وجود دارد، بایستی در دانشگاه ها نیز وجود داشته باشد؟
شاید تفاوت ما و آن ها همین چیزها باشد، آنها که در فکرِ تسخیر مایند، پیشرفت گروهی و همگانی را به پیشرفت فردی ترجیح می دهند. مطمئن هستم که آن ها دنیا را شبیه به شعارهایشان می بینند، شعارهایی مثل “دهکده جهانی”. با این طرز تفکر آن ها مُحقّ رسیدن به نهایت علم هستند. اگر به من بگویند مرغ همسایه غاز است، من قبول میکنم. افرادی با این سطح تفکر احتمالا مرغ هایشان نیز غاز است.

حتما بخوانید  جلوگیری از بروز فساد در بخش آب

+ اگر شما تجربه مشابهی دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

الهه گودرزی
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
آقامیری
08:39 - 1396/07/04
پاسخ دهید

خدارو شکر اساتید بنده تا اینجا دلسوز و بخشنده بودند

سعید
14:09 - 1396/07/03
پاسخ دهید

سلام من هم همچنین تجربه ای داشتم اونم از یک یهودی پروفسور جیکوب یا ژیکوب معروفترین استاد علوم آب جهان در سرزمین های اشغالی انهم در سن 90 سالگی
البته سوالی دارم ازتون ایا میشه اطلاعاتی که از استاد گرفتین و قرار شده تو سایت بگذارید معرفی کنید و اون استاد رو هم معرفی کنید

    محسن محمدرضاپورطبری
    14:11 - 1396/07/03
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    به روی چشم

محمد
14:11 - 1395/03/08
پاسخ دهید

با سلام

من یک سوال از خوده دوستان دارم
الان آیا خوده شما حاضر هستید ی نفر بهتون ایمیل زد و مثلن شما یک مقاله ای رو قبلن منتشر کرده اید و ایشون لازم داشت در اختیارش قرار بدید..؟؟؟
*****
چرا حاضر نباشیم 
ف دانشمون رو نشر بدهیم
تا دیگران هم ازون استفاده کنند
    محمد رضا عینی
    14:11 - 1395/03/08
    پاسخ دهید

    سلام
    امیدوارم که وقتی این شرایط پیش اومد من به شخصه بتونم مانند اساتید خارجی عمل کنم

هستی
10:32 - 1395/03/07
پاسخ دهید

باسلام وعرض ادب

درتکمیل صحبت های شما:

یکی ازدوستان من ، برای تکمیل کدبرنامه نویسی پایان نامه ارشد،از یه استاد درکشوری دیگر.کمک گرفت وبه سرعت ایشون جواب دادن.

علیرضا
07:05 - 1395/03/07
پاسخ دهید

دقسقا جناب مهندس برای بنده هم همین اتفاق افتاد که یک فایلی از پروفسور واکر خواستم و فقط یک روز بعد برایم ارسال کردند

سارا
17:04 - 1395/03/06
پاسخ دهید

سلام

اقای مهندس واقعا گفتتون درسته  زبان انگلیسی  شما در چه حدی است ؟ و برای مکن که زبان انگلیسیم در حد دروس دبیرستان است چه کتب یا راه حل هایی رو پیشنهاد میکنید تا در این درس پیشرفت کنم ممنون

    محمد رضا عینی
    17:04 - 1395/03/06
    پاسخ دهید

    سلام 

    الان در کلاس های آمادگی ایلتس شرکت میکنم و سطحم متوسط هست.
    کلاسهای ترمیک فشرده اول شرکت کنید مثلا 6 ماهه یا 9 ماهه که یه سری کتاب مثل تاپ ناچ تموم بشه
    بعد مدتی خودتون بخونید و بعد کلاس آمادگی آزمون آیلتس یا تافل
    البته این نسخه برای من جواب داده
    درکل اگر میخواید خودتون بخونید از یوتیوب فیلم های آموزش دانلود کنید
mahsa
13:52 - 1395/03/06
پاسخ دهید

واقعا همینطوره مهندس. من یک بار از استاد استاتیک خواستم پاورشو بهم بده گفت چرا باید نتیجه زحماتمو ب تو بدم؟ اونوقت تو استاد دانشگاه پیام نور بشی و پاور منو تدریس کنی!!!!!!!!!!!!!!!!! اصلا حرفی ب ذهنم نیومد در پاسخش فقط لبخند زدم!

    آرش ازکیا
    01:26 - 1400/02/15
    پاسخ دهید

    و ایشان نمونه بارز همان استادی هستند که سی سال پس از امروز نیز همین پاورپوینت را تدریس میکنند و اگر این فایل به نحوی معدوم شود، استاد گرانقدر آن روز به علت کسالت (!!) قادر به حضور در جلسه تدریسی نخواهند بود. اگر بزرگان فرموده اند نتیجه اعمال فرد به خودش برمیگردد در اینجا و برای این نمونه نیز مصداق دارد و استادی که هرآنچه داشته در کلاس به دانشجویانش بخشیده، قطعا مصمم تر است تا اقدام با یادگیری مطالب جدید کند و همچنان اختلاف سطح علمی را حفظ نماید و آنکه چنین نمی کند و در انتقال داشته ها و دانسته ها بخیل است، در خودآموزی و ارتقا دانش فردی نیز کاهل خواهد بود.
    چنانچه همکار ارجمندم اشاره فرمودند این رویه، رویه ای مرسوم نیست و ما نیز مفتخر به داشتن بزرگانی از آن دست که نمونه بیگانه اش را مثال آورده اید بوده و هستیم. چندی پیش برای یکی از آموزش هایم، به دنبال مثالی ساده و قابل فهم بودم و این نمونه را در کتاب هیدرولوژی کاربردی پرفسور امین علیزاده یافتم. با ایشان مکاتبه کرده و اجازه خواستم تا از مطلب یاد شده، در آموزش ویدیویی خود استفاده کنم. پاسخ استاد بسیار سریع، محبت آمیز و ترغیب کننده بود. ایشان علاوه بر آنکه از این موضع به شدت استقبال کردند، دو نوبت با دو پیام مجزا بنده را مورد محبت قرار داده و حتی درخواست نفرمودند تا بندهء بی مقدار در آموزش موصوف دست کم، مرجع مورد استفاده که حاصل زحمت ایشان بوده را معرفی کنم.
    برای ایشان و تمام بزرگانی از این دست که ما را پدرانه و مادرانه آموختند و همچنان می آموزند، سلامت و شادکامی آرزومندم. انشاء الله

لطفا صبر کنید