با سلام و ادب خدمت همه دوستان عزیز و با محبت انجمن تخصصی مهندسی علوم آب

خوب سال 1395 هم با شما بودیم، طبق سالیان گذشته … در روزهای نخستین سال 1396، ضمن تبریک سال جدید، بد نیست مروری داشته باشیم به آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد و آنچه برای امسال (سال 96) برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرده‌ایم. سال ۹۵ از نظر شخص بنده، در مجموع، بهترین سال در عمرِ بیش از 4 ساله‌ی انجمن تخصصی مهندسی علوم آب بود (شاید سال های بعد عنوان بهترین سال تغییر کند 🙂 )

سال 95، سه موضوع در مجموعه انجمن تخصصی مهندسی علوم آب جلب توجه کرد:

1- سال، سالِ تجربه های جدید بود!
2- سال، سالِ دوره های حضوری بود!
3- سال، سالِ تغییر بزرگ بود.

ما با کمک دانشجویان فعال و دوستان همکار، تجربیات ارزشمندی را در انجمن تخصصی مهندسی علوم آب رقم زدیم. ما توانستیم با رویکرد انجام تحقیقات گسترده و توانمند نمودن متخصصین آب کشور در زمینه­ های مختلف علوم آب در سال 95 بیش از 20 کارگاه تخصصی آب برگزار کنیم. همچنین با تولید بیش از 50 نوع محصول آموزشی و پژوهشی منجر به توسعه همه ­جانبه کاربرد ابزارهای متنوع در صنعت آب شدیم. مهمترین توانمندی­ ها و دستاورهای انجام گرفته توسط انجمن تخصصی مهندسی علوم آب در سال 95 به شرح زیر می باشد:

1- تولید محتوای آموزشی و پژوهشی با ادبیاتی نو در زمینه­ های کاربرد الگوریتم ­ها و مدل­ های شبیه ­سازی و بهینه­ سازی به ­روز جهت حل مسائل زیست­ محیطی رودخانه­ ها، آبخوان ­ها و مخازن ذخیره و به طور کلی پهنه ­های آبی با اهمیت؛
2- ایجاد بستر مناسب ارتباطی جهت تبادل نظر کارشناسان صنعت آب کشور، که تا کنون موفق به جذب بیش از 6000 نفر در این خصوص شده است. لازم به ذکر است تا کنون بیش از سه میلیون نفر از سایت انجمن بازید و از اطلاعات آن استفاده نموده ­اند؛
3- ارزیابی پتانسیل آبی کشور و ارائه پیشنهادات کارا و اجرایی بر مبنای آخرین دستاوردهای علمی دنیا جهت برون­ رفت از وضعیت فعلی بحران آب؛
4- بررسی و معرفی فناوری­ های نوین کاهش مصرف آب در بخش ­های مختلف که از قابلیت اجرایی بالایی برخوردار می­ باشند؛
5- برگزاری کارگاه­ های تخصصی مدلسازی کمی و کیفی منابع آب سطحی و زیرزمینی، شبکه ­های آبرسانی، کاربرد سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در مدیریت منابع آب و … با استفاده از نیروهای متخصص آموزش دیده؛

از لحاظ درآمد، هزینه های مجموعه انجمن تخصصی مهندسی علوم آب از طریق بخش‌های زیر تامین گشت که عبارت است از:

دوره های حضوری

علی‌رغم اینکه به خاطر پیچیدگی و حساسیت و استرس‌هایش، تمایل چندانی به دوره های حضوری نداشتیم امّا با توجه به اعتمادی که شرکت کنندگان به ما داشتند، و نظرات محبت آمیزی که برای ما ارسال کردند که از جمله اینکه “نکته های ریزی توی کلاس مطرح شد که واقعا هر جایی در موردش صحبت نمیشه” و یا این پیام “به خدا فقط دعاتون کردم. عالی عالی بود. تمام جزییات رو گفته بودید و ” در این سال، بسیار شنیده شد. ما تجربیات جدید و حرفه‌ای در این بخش داشتیم که همه مطالب را سخاوتمندانه در اختیار شرکت کنندگان دوره های حضوری و غیرحضوری گذاشتیم و از آپدیت های دائمی آن بی نصیب نگذاشتیم. هنوز که هنوز است دانشجویان دوره ها با ما در ارتباط هستند. دوره های حضوری به آن جایی که انتظارش را داشتیم نزدیک‌تر شد و حدس می‌زنیم امسال خبرهای خوش و به ویژه یک خبر شگفت‌انگیز در مورد دوره های حضوری داشته باشیم.

مرکز مشاوره و آموزش

به لطف مقالات آموزشی و محصولات موجود در سایت و دیده شدن آنها و دوره های حضوری که داشتیم، از نقاط مختلف کشور پذیرای دانشجویان و مهندسین و اساتید در دفتر انجمن تخصصی مهندسی علوم آب بودیم. لذتی که دانشجویی بعد از رسیدن به جواب و گرفتن مشاوره بر لبانش نقش می بست، مسئولیت ما را بیشتر از پیش سنگین تر کرد. اینکه مجموعه ای بتواند به اندازه خودش در توسعه مدیریت آب کشور نقش داشته باشد بسیار برای ما با ارزش بود. شاید لذت بخش ترین مشاوره ها و آموزش ها برای دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور بود، چون می توانستیم به هموطن دور از وطن، خدمتی را ارائه کنیم.

محصولات آموزشی

یکی از پربارترین سال‌ها بود. بهتر از همیشه مورد استقبال دانشجویان و اساتید قرار گرفت. بسیاری از آن‌ها از مهم‌ترین محصولات انجمن تخصصی مهندسی علوم آب است و برخی حاصل سال‌ها مطالعه و تجربه. چندین ویدئوی مفید ساخته شد که بازخوردهایش فوق‌العاده بود.

معرفی محصولات استارتاپ های نوپا

ما سعی کردیم که برترین استارتاپ ها و ایده ها بتوانند در مجموعه انجمن تخصصی مهندسی علوم آب (سایت و رسانه های اجتماعی وابسته) تبلیغات داشته باشند و زمانی برای عرضه محصولات و معرفی دستاوردهای خود داشته باشند.

خلاصه اینکه:  سال ۹۵، فوق‌العاده بود! ما از سال 95 از هر لحاظ، بسیار بسیار راضی هستیم. در این سال دائماً در حال کار بودیم و لحظه‌ای بیکار ننشستیم. البته کاستی‌هایی هم داشتیم که با توجه به وجود مشغله‌های مختلف، فکر می‌کنیم قابل چشم‌پوشی است. تمام تلاش بر این بوده و هست و خواهد بود که مطالب، محصولات و دوره های حضوری، کاملاً تجربی و دست‌اول باشد و کاربر نگوید این مطلب را قبلاً در جای دیگری خوانده بودم! تولید محتوا به معنای واقعی… و احتمال می‌دهم امسال یک اتفاق جالب‌تر در زمینه تولید محتوا بیفتد. باید صبر کرد و دید 🙂

و امّا سال 96 ؟

برای سال ۹۶ بیشتر از هر سالی برنامه داریم! اتفاقاً برنامه‌هامان با فرمان مقام معظم رهبری که امسال را سال «تولید و اشتغال» نامیدند، هماهنگی دارد. ما هم امسال روی «تولید و اشتغال» متمرکز خواهیم بود. باور کردن اینکه مجموعه انجمن تخصصی مهندسی علوم آب توانسته باشد پایه‌های کسب درآمد و کارافرینی باشد، ساده نیست! هر کسی می‌تواند کارآفرین باشد، تعریف ساده‌ای هم دارد؛ تبدیل اندیشه به عمل می‌شود خلق و آفرینش. ما توانستیم این سخن را ثابت کنیم که می شود در هر رشته ای بود و کسب درامد کرد. برخلاف کسانی که می گفتند که  در مهندسی علوم آب (تمام گرایش های مرتبط در شاخه های گوناگون) چقدر می شود کار کرد و  بتوان با آن کسب درامد کرد (شاید روزی خاطرات شروع این مجموعه را مکتوب کردم 😥 ). همیشه شروع کردن مهمترین مرحله و سخت ترین مرحله است.

بزرگترین هدف ما تحقق این رویا و آرزو است که بتوانیم برای آینده این کشور، مدیرانی شایسته و لایق تربیت کنیم. مدیرانی که کمبود آب را لمس کرده اند و از بی آبی رنج کشیده اند تا از جنس و برآمده مردم باشند. مدیرانی که در عین مردمی بودن، توانمند به علم و ابزارهای روز هستند. مدیرانی که دروس آکادمیک و تئوری را با تجربه های میدانی ترکیب کرده اند و سعی در ارائه راه کار در جهت حل بحران آب کشور هستند.

ما طرح‌های مختلفی داریم که نیاز دارد که توسعه و گسترش داده شود. در سال 96، اگر خدا بخواهد، سعی خواهیم کرد این طرح‌ها را توسعه دهیم و خبرهای خوشی داشته باشیم. بنابراین امسال را «سالِ توسعه و گسترش طرح ها» می‌دانیم. سالی که اقدام به جذب نیروهای متعهد و متخصص خواهیم کرد تا بتوانیم رویای تربیت مدیر آینده منابع آب کشور را تحقق داده باشیم.
در کل، مهم این است که تمام تلاشمان را خواهیم کرد که اگر (إن شاء الله) قرار شد در انتهای سال، یک پست مشابه برای سال 96 ارسال کنیم، اعلام کنیم و شما هم تأیید کنید که سال پرباری بود. 🙂

تشکرها

بلاشک اولین تشکر را باید از مخاطبین انجمن تخصصی مهندسی علوم آب داشت. مخاطبینی که شامل اساتید، مهندسین، پژوهشگران، صنعتگران این عرصه هستند. از ایمیل‌ها و پیغام‌هایی که از طرف شما عزیزان می‌رسد، سطح بالای فرهنگ و استعداد شما قابل اثبات است.
ما هم تمام تلاشمان را کرده‌ایم و خواهیم کرد که انجمن تخصصی مهندسی علوم آب گلچینی از خوبی‌ها و محلی برای انرژی گرفتن و مثبت‌اندیشی باشد. دوست نداریم لحظه‌ای وقت شما را برای مطالب و محتوایی که مفید نیست بگیریم، چون می‌دانیم که شما گلچین هستید و گلچین می‌خواهید.
از همه شما متشکریم.

و از شما عزیزانی که در قالب «مشتری» به انجمن تخصصی مهندسی علوم آب انرژی می‌دهید، بسیار بسیار متشکریم. شما پشتیبان تیمی هستید که هر کدامشان در این جمع آموزش می‌بینند و وقتی جدا می‌شوند خودشان یک تیم مشابه راه‌اندازی می‌کنند و این یعنی هزینه‌های شما تا دنیا دنیاست، إن شاء الله، باعث برکت و نشر خیر و خوبی خواهد شد.

و اما تشکر بعدی بنده از همه دوستان، اساتید و مهندسینی است که بنده را از ایده ها، راهنمایی ها و حمایت های خود دریغ نکردند. دوستانی که به ما روحیه دادن، حمایت مالی کردن و مطالب سایت و کانال ما رو در صفحات شخصی خودشون بازنشر کردند.

و تشکر پایانی از دوستان و همکاران ما در انجمن تخصصی مهندسی علوم آب که سال‌هاست با ما هستند و در بخش‌های مختلف سایت از وجود آن‌ها بهره می‌بریم و خستگی‌ناپذیر با ما پیش می‌آیند. از همه شما متشکریم و آرزو می‌کنیم سالی پر از انرژی مثبت داشته باشید.

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
دانشجو
19:12 - 1396/01/17
پاسخ دهید

سلام و عرض ادب
بااینکه تقریبا دو هفته تا کنکور ازشد باقی ست.وبا وجود اینکه تا الان برا کنکور چیزی خونده نشده.این دو هفته فقط 10سال اخیر سوالات کنکور خونده بشه جای امیدی هست بنطرتون؟ با خوندن 10سال میشه امیدوار بود که از کنکور نتیجه گرفت؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    21:46 - 1396/01/17
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    بسته به پایه شما داره.

محمد
13:25 - 1396/01/05
پاسخ دهید

جناب آقای مهندس سلام. امیدوارم همیشه شاد باشید و با همین روحیه کار را ادامه بدهید . بنده به شخصه به شما و مجموعه همراه جنابعالی ایمان کامل دارم و مطمئنم در سالهای پیش رو به موفقیتهای بزرگی دست پیدا خواهید کرد . امید دارم بتوان کشور عزیزمان را از ثمره فعالیتهای جنابعالی بهره مند کرد و بتوانیم روزی را ببینیم که تمام برنامه‌ریزی ها و فعالیتهای کشور ما سازگار با اقلیم خود باشد .

    محسن محمدرضاپورطبری
    13:29 - 1396/01/05
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب خدمت آقای جابرزاده عزیز
    از حسن نظر شما متشکر
    از اینکه نظرات سازنده و ارزشمند خودتون رو با ما در میون می گذارید بسیار سپاسگزاریم.

آلا
11:06 - 1396/01/05
پاسخ دهید

سلام اقای مهندس وقتتون بخیر,ببخشید شما با مدل prms آشنا هستید؟
این مدل خییلی برام مهمه اگه بخوام یادش بگیرم باید چی کار کنم؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    11:34 - 1396/01/05
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    متاسفانه خیر
    اگر میخواهید یاد بگیرید، فقط و فقط از راهنمای لاتین اون استفاده کنید که یقیناً در فضای اینترنت وجود دارد و یا درون خود نرم افزار موجود است

لطفا صبر کنید