آقای دکتر روحانی سایه ات پاینده باد. هیچ کاری بی عیب و نقص نیست و بنا بر مثل معروف ما ایرانیان «گل بی خار خداست» پس راه حل بهبود شرایط و رفع عیوب و نواقص چیست؟ آیا غیر از انتقاد و پذیرایی از نقد دلسوزانه می توان راهی برای خدمت جهادی به مردم پیدا کرد؟ امام صادق(ع) درباره نقد می فرمایند: افرادی که وقتی عیوب آنها گفته می‌شود و با روی خوش استقبال می کنند و این عیوب‌ را به عنوان هدیه می پذیرند، در جامعه ما انگشت شمار هستند. شکر خدا ظرفیت انتقاد پذیری شما رئیس جمهور عزیز آنقدر متفاوت از سایر روسای جمهور قبلی بوده که از سیاسیون گرفته تا هنرمندان، شعرا، نویسندگان و … همگی شما را سوژه ی طنز خود قرار داده اند. در این بین دیدیم که هیچ فردی از جامعه ی مهندسین آب و محیط زیست که یکی از حیاتی ترین موضوعات بشر در عصر امروز به شمار می آیند (بماند که در کشور ما به رشته های مهندسی آب و محیط زیست کم لطفی شده است) با شما سر شوخی و انتقاد را باز نکرده، لذا فرصت را غنیمت شمردیم تا چند کلامی با شما درد دل کنیم. اینکه فرصتی ایجاد شده تا سرصحبت را با شما پیدا کنم، بسیار خوشحالم.

پر واضح است که در دو دولت گذشته، آنقدر موانع بر سر راه موفقیت کشور عزیزمان ایران ایجاد شده که اگر شما خیلی فرصت کنی، آن‌ها را مرتفع سازی و بالتبع فرصتی برای خواندن این مقاله نخواهی یافت. به هر حال، امیدوارم اطرافیانت نیم نگاهی به چندی از درد دل های جامعه ی مهندسین آب و محیط زیست گوش فرا داده و در صورت صلاحدید، شما را در جریان آن‌ها قرار دهند. از این که میبینم بنابرگفته خود شما، محیط زیستی ترین دولت ایران، دولت تدبیر و امید است، بسیار خوشحالم. امّا این روزها دچار تردید شده ام! لذا تصمیم گرفتم درد دل های خودم و مسلماً بسیاری از جوانان این مملکت را با شما در میان بگذارم تا بلکه یک یا چند رأی، به میلیون‌ها رأی ات اضافه شود.

حتما بخوانید  راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد

از اینکه می بینیم که موضوع آب و محیط زیست، مهم ترین و پر چالش ترین مسئله دولت شماست به خودم می بالم. اما سؤال اینجا است که شما چه فکری برای تربیت منابع انسانی مورد نیاز این چالش کرده اید؟ آیا رشته های مهندسی آب و محیط زیست از مهجوریت خارج شده اند؟ آیا هنوز جزو رشته های دسته چندم در انتخاب دانشجویان هستند؟ وقتی در بیکارترین رشته های کشور، رشته محیط زیست رتبه اول را کسب می کند، آیا می توان توقع اتفاق مثبتی در بخش محیط زیست را داشت؟ سالانه در دانشگاه های دولتی و پیام نور، ۵۸۰ نفر با تخصص مدیریت منابع آب، نزدیک به ۱۱۰۰ نفر فارغ التحصیل سازه های آبی و سازه های هیدرولیکی و  ۱۲۸۰ نفر فارغ التحصیل آب و هواشناسی در مقطع ارشد تربیت می شوند! در حالی که در کشور حدود هزار شرکت فعال در زمینه های مرتبط با مهندسی آب داریم. آیا برنامه ای برای اشتغال این تعداد  فارغ التحصیل در سال، دیده شده است؟

وضعیت آب های زیرزمینی هم تعریفی ندارد. می دانم تعداد 11 هزار و 921 حلقه چاه غیرمجاز در طول سه سال عملکرد دولت شما مسدود شد امّا کافی نیست. حدود نیمی از منابع آبی زیرزمینی کشور معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد مترمکعب استفاده شده است. زمانی با ۲۰ متر چاه به آب می رسیدیم اما الان در همان جا در عمق ۳۰۰ متری می رسیم. این را هم می دانم که تمام فجایع محیط زیستی آبی کشور که امروز دامنگیر کشور شده در طی این چند سال ریاست جمهوری شما به وجود نیامده است. به نظرم الان هم دیر نشده و جلوی ضرر رو از هر کجا که بگیرید فایده است. مواظب باش حسن، خیلی خطرناکه حسن!

حتما بخوانید  فرونشست های عجیب ....

حسن آقای گل گلاب قبل از این که ادامه ی مقاله ام را بخوانی، توصیه می‌کنم کمی مسئله محیط زیست و آب کشور را از سیاست زدگی نجات دهی. اینکه هر رَجل سیاسی به خود اجازه دهد که در مسئله آب کشور نظر دهد، می شود آنچه که نباید بشود. وقتی به مخالفان انتقال آب، برچسب وطن فروش، جاسوس، مزدور موساد ،CIA و انگلیس زده می شود، آیا می شود در این فضای به وجود آمده با امنیت خاطر به گفتگو نشست؟ آیا برای این سیاست زدگی افسارگسیخته تدبیری اندیشیده اید؟

اینکه تمام تلاش شما معطوف مسئله رفع تحریم ها بود بسیار سپاسگزارم و از این همه جدیت متشکرم. امّا به قول دکتر صادق زیباکلام که گفت: “روزی نوه‌های ما همان‌قدر که درباره مسئله هسته‌ای از ما سؤال می‌کنند، درباره آب هم از ما جواب می‌خواهند.” باور کنید مسئله آب کم از مسئله هسته ای و رفع تحریم ها نیست. اینکه مسئله آب بعد از سال ها مورد اهمیت قرار گرفته هم جای بسی خوشحالی است. اما کافی نیست.

جناب آقای دکتر روحانی عزیز، در پایان لازم می دونم از شما عذرخواهی کنم اگر کمی پایم را فراتر از گلیمم گذاشتم، شما رو حسن خطاب کردم، شوخی کردم، انتقاد کردم و به طور کلی زیاده روی کردم. شما رو دوست دارم بیشتر از شما، ایران رو دوست دارم و فقط و فقط قصدم ارتقاء مملکت بود. این رو همه می دانیم در روزگاری که یک وبلاگ نویس اگر در گوشه خانه اش چیزی بنویسید حتما به گوش صاحبان امر خواهد رسید، این چند سطر نوشته نیز به دست شما می رسد. یک نکته ی پایانی و آن هم این که اگر برو بچه‌های سامانه ی فیلترینگ، انجمن تخصصی مهندسی علوم آب رو فیلتر کنن، باز هم چوب لای چرخ توسعه ی فضای آب و محیط زیست کشور از یک سو و تعطیل شدن فضای کسب درآمد چند جوان باانگیزه برای تولید علم گذاشته اند. سفارش ما رو بکن بی خیال شن!

حتما بخوانید  انواع مدل های آب زیرزمینی

ارادتمند شما
محسن محمدرضاپورطبری
یک Crazy مملکت که تلاش برای بهبود آب و محیط زیست می کنه

 

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
سرباز مرزهای آبی ایران اسلامی
07:19 - 1395/10/27
پاسخ دهید

با سلام

اگر فیلتر نشدیم . اگر خونده شدیم . اگر تدبیری برای دغدغه های "سربازان آب" این مرز و بوم حاصل شد فبهاالمراد و در غیر اینصورت یک روز این ناله زدن ها اجروپاداش خواهند داشت .روزی که هیچ وقت دیر نخواهد بود .

با تشکر

    محسن محمدرضاپورطبری
    07:28 - 1395/10/27
    پاسخ دهید

    با سلام
    ممنون از نظر ارزشمند شما

علیرضا
18:54 - 1395/10/26
پاسخ دهید

باسلام وعرض احترام ...
دردودل بسیار صمیمانه ای با جناب رئیس جمهور محترم از جانب برخی دانشجویان مرتبط به مهندسی آب ومحیط زیست به اشتراک گذاشتید وایشان( رئیس جمهور محترم) هم قطعا صحبت های قشر دانشجو را با حوصله وتدبیر گوش خواهند کرد مطابق با آنچه انتظار میرود.
باسپاس وخداقوت.

    محسن محمدرضاپورطبری
    00:26 - 1395/10/27
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    متشکر از نظر شما

لطفا صبر کنید