1. خانه
  2. یادداشت
  3. مروری بر نظرات دونالد ترامپ در خصوص تغییرات آب و هوایی به بهانه پیروزی او در انتخابات آمریکا

مروری بر نظرات دونالد ترامپ در خصوص تغییرات آب و هوایی به بهانه پیروزی او در انتخابات آمریکا

«شاید انتخابات 2016 آمریکا آخرین فرصت برای آمریکا باشد تا رئیس جمهوری را انتخاب کند که تغییرات آب و هوایی را متوقف کند.» این را آلن نویهازر گزارشگر محیط زیست گفته است، او این انتخابات را «انتخابات تغییر اقلیم» نامید.

آقای خاص این روزهای جهان، شخصیت مورد تمسخر دیروز رسانه ها، یک بیزینس‌من، رییس‌ هیات مدیره یک هلدینگ معاملات املاک و سرمایه‌داری که حتی جورج بوش پسر، رییس‌جمهور پیشین و جمهوری‌خواه آمریکا هم گفته بود به او رای نداده است، مردی که درباره زنان، سیاه پوست‌ها، لاتین‌تبارها، مکزیکی‌ها، توافق هسته‌ای با ایران و بسیاری از موضوعات دیگر نظرات عجیبی دارد، امروز پیروز انتخابات شد تا ما به بهانه این پیروزی، مروری بر نظرات او در خصوص تغییرات آب و هوایی داشته باشیم.

ترامپ اعتقادی به مساله گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی ندارد. به گفته‌ی او، انسان‌ها عامل گرمایش زمین نیستند و این یک تغییر آب و هوایی معمول است که شاهد آن هستیم. او در سال 2012 در توئیتر خود در رابطه با تغییرات اقلیم نوشته بود: «مفهوم گرمایش جهانی توسط چینی ها برای خودشان ساخته شده است تا آمریکا را در تولید از رقابت خارج کنند.» البته این تنها توئیت دونالد ترامپ 69 ساله در رابطه با تغییر اقلیم نبود، او در طول سال های اخیر ده ها توئیت در رابطه با این موضوع نوشته است، برای مثال حدود 3 سال پیش او در توئیت خود خطاب به دانشمندان گفت: واقعا سرد است و در روز خاطره انگیزی در نیویورک برف می آید به کسانی که به اصطلاح دانشمند هستند بگویید ما الان گرمایش جهانی را می خواهیم.»

حتما بخوانید  تفاوت مدیریت سیل در هلند و ایران

ترامپ اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد: “اگر در انتخابات آمریکا پیروز شوم، توافق آب و هوایی پاریس را لغو می کنم. این توافق برای رئیس جمهور آمریکا زیان آور است و به مأموران خارجی اجازه می دهد سطح مصرف انرژی ما را کنترل کنند.”ترامپ می‌گوید این وضعیتی عادی‌ست و گرمایش و سرمایش زمین روندی دوره‌ای بوده و خواهد بود که به دوره‌ی زمانی و کشوری که در آن هستیم بستگی دارد. به عقیده‌ی او ما مسایلی بسیار مهم‌تر از این داریم که باید به آنها بپردازیم.

«ما مشکلاتی بسیار بزرگ‌تر از تغییرات آب و هوایی داریم؛ شاید ما باید به فکر تامین مالی پروژه‌هایی باشیم که همه به آب سالم دسترسی داشته باشند، شاید باید تمرکز را بر روی ریشه‌کن کردن بیماری‌هایی مثل مالاریا بگذاریم. شاید باید بر روی افزایش تولید غذا در دنیا متمرکز باشیم. شاید باید بر روی توسعه روندهای تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تمرکز کنیم تا از آنها به عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی استفاده کنیم. و در نهایت ما باید تصمیم بگیریم که بهترین روند برای ایجاد زندگی‌های بهتر، امن‌تر و موفق‌تر برای همه چیست.»

جالب است بدانید که توافق آب و هوایی پاریس هم اکنون یک قانون بین المللی است و بوسیله دست کم 55 کشوری که تولیدکننده 55 درصد گازهای گلخانه ای جهان هستند، به تصویب رسیده است.
شک و تردید ترامپ به مسائل مربوط به آب و هوای کره زمین و عزم وی برای احیای صنعت زغال سنگ، او را در تقابل با بسیاری از سران جهان قرار داده است.

حتما بخوانید  دردِدلی صمیمی با دکتر روحانی ؛ از آب تا محیط زیست

+شما چه نظری درباره دونالد ترامپ دارید؟

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

لطفا صبر کنید