تغییر سایت مهندسی علوم آب از کجا شروع شد؟

هر چیزی در گذر زمان نیاز به تغییر دارد و مجبور است خود را با تکنولوژی‌های جدید سازگار کند. سایت مهندسی علوم آب هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر در سال جدید تصمیم گرفتم تغییراتی وسیعی در ظاهر و ساختار آن بدهم. بعد از 8 ماه تلاش شبانه روزی و مطالعه و توسعه جهت تغییر زیرساخت سایت مهندسی علوم آب، امروز به لطف خدا توانستیم، قالبی در شان و منزلت مهندسین و اساتید این کشور ایجاد کنیم و همه این دستاوردها را مدیون لطف خداوند متعال می دانیم.

از این همه اقبال اساتید و مهندسین از انجمن تخصصی مهندسی علوم آب شگفت زده شدم. اینکه می دیدم بسیاری از دانشجویان خارج از کشور از سایت بازدید می کنند و سوالات خودشان را در سایت و از طریق گوناگون با ما در میان می گذارند، این وظیفه بیش از پیش برای بنده جدی تر شد. در ابتدای تاسیس سایت (حدودا سه سال پیش) واقعا فکر نمی کردم که اینچنین مورد توجه مخاطبین گرامی قرار گیرم و ما را مورد لطف خودشان قرار دهند. این شد که تغییرات اساسی در محتوا و ساختار و همچنین آموزش های کاربردی و در عین حال پیشرفته را در برنامه سایت قرار دهیم و از متخصصان این رشته بیش از پیش استفاده کنیم.

حتما بخوانید  گزارش ویدیویی از همایش بین المللی بحران آب

به زبان ساده بیان کردن مفاهیم سخت و ثقیل مهندسی آب در مقاطع ارشد و دکتری رویای من بود، که تمام هدفم این بود که نباید تفاوتی میان دانشجویی که در منطقه محروم مشغول به تحصیل است و دانشجویی که در تهران درس می خواند، باشد. همیشه سخن از کارافرینی زدم و کارافرین شدن را به کارمند شدن ترجیح دادم (موقعیت کارمند شدن هم ایجاد شد) چون تفکر بنده بر روی خوداشتغالی و ایجاد نقطه ای نو و تازه در عرصه هر علمی است. هر کسی می‌تواند کارآفرین باشد، تعریف ساده‌ای هم دارد؛ تبدیل اندیشه به عمل می‌شود خلق و آفرینش. یک مخترع هم کارآفرین است. نباید این اصطلاح را گنده کنیم. نباید از دسترس خارجش کنیم. یک معلم هم می‌تواند کارآفرین باشد، چون کارآفرین نان‌آور و پیمانکار نیست. کارآفرین ایجاد تفکر می‌کند برای خلق آثار. حتی یک پزشک هم کارآفرین محسوب می‌شود. اما انگار در کشور ما با گنده کردن این اصطلاح، می‌خواهند دست زیاد نشود و مانع حضور دیگران برای خلق و تولید شوند. کارآفرین جسارت دارد، از خودش متوقع است و نه از دیگران.
هر علم وقتی موفق می شود، وقتی جهان را متحول می کند، وقتی ثمره آن برای بشریت نمود پیدا می کند که عاشقانی به مطالعه آن بپردازند. درست متوجه شدید، هر علمی عاشق می خواهد تا با سختی های آن دست و پنجه نرم کند و از خستگی و کوشش خم به ابرو نیاورد. آن وقت آن علم شکوفا می شود، علمی می شود که مفید و موثر برای تک تک بشریت خواهد بود. این بود رویایی که در سر می پروریدم و به آن باور دارم. تاکنون بخشی از آن تحقق پیدا کرده و بخش اعظمی از آن هنوز بر زمین مانده است. چون نیاز به یک تیم قوی و با انگیزه دارد تا بتواند بخش های مختلف آن را به طور موازی به پیش ببرد.ما توانستیم این سخن را ثابت کنیم که می شود در هر رشته ای بود و کسب درامد کرد. برخلاف کسانی که می گفتند که  در مهندسی علوم آب (تمام گرایش های مرتبط در شاخه های گوناگون) چقدر می شود کار کرد و  بتوان با آن کسب درامد کرد. تمام این موفقیت ها توسط یک تیم عظیم و بزرگ انجام نگرفت، بلکه از یک تیم سه نفره انجام گرفت که در یک خوابگاه دانشجویی محقر مشغول انجام فعالیت هستند. شاید نام کارافرینی، نام بزرگی است، شاید راه اندازی استارتاپ، کار طاقت فرسایی باشد، اما با سعی و تلاش شبانه روزی می شود و خواهیم توانست از ایده های کوچک، پروژه های بزرگی خارج ساخت.

حتما بخوانید  دانلود کتاب حل مسائل استاتیک مریام

یک اصل در بین تمامی افراد موفق وجود دارد و تنها راز موفقیت برای تمامی افراد موفق این است که:

“امروز کارهایی را انجام می دهم که دیگران حاضر نیستند انجام دهند تا فردا کارهایی انجام دهم که دیگران قادر نیستند انجام دهند.”

دیدگاه کلی بنده این است که باید سعی کنیم سختی هایی را تحمل کنیم و اگر بهترین ها را می خواهیم شاید لازم باشد که بدترین کارها را تجربه کنیم. بازاری‌های قدیم می‌گویند اگر ورشکست شدی و همه‌چیزت را از دست دادی چراغ مغازه‌ات را خاموش نکن، بگذار بدانند هنوز هستی و هنوز می‌خواهی باشی. چراغ را خاموش کنید یعنی نیستید، تمام شده‌اید، تسلیم و مقهور شکست شده‌اید.

این را بدانید که فقط با دانشی که در رشته خود کسب کردید نمی توانید کار خاصی انجام دهید، بلکه باید خود را با ابزارهای روز دنیا مجهز کنید که نمونه اش آشنایی با طراحی و کدنویسی صفحات وب، هوش مصنوعی، بازریابی و … است که لازم نیست تمام آن را بدانید، بلکه ان بخشی که  مورد نیاز شما می باشد را می توانید فراگیرید. در آخر این را بدانید که هیچگونه تلاشی از دیده خداوند متعال پنهان نخواهد ماند و پاسخ هر کوششی را خواهد داد و قطعا مورد عنایت خداوند متعال قرار خواهید گرفت. شاید یک روزی داستان مشکلات پیش رو ی این مسیر را نوشتم تا شاید برای افرادی که علاقمند کار کردن در این زمینه هستند مفید واقع شود.

حتما بخوانید  11 درسی که مهندسین آب می توانند از دعای جوشن کبیر بگیرند

 

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
برنامه انجمن تخصصی مهندسی علوم آب در سال 96
13:54 - 1396/01/04
پاسخ دهید

[…] جدید بود! ۲- سال، سالِ دوره های حضوری بود! ۳- سال، سالِ تغییر بزرگ بود (تغییر بستر و قالب […]

فرشاد
14:39 - 1395/08/24
پاسخ دهید

مهندس واقعا رشته مهندسی آب رو از مهجوریت در اوردی
یه دونه ای
ای کاش همه اساتید هم مثل شما بودن.
من از اون موقعی که با وبلاگ شروع کردی، پیگیر کارات بودم. واقعا تلاشت تحسین برانگیزه ...

    محسن محمدرضاپورطبری
    14:40 - 1395/08/24
    پاسخ دهید

    با سلام
    متشکر از حسن نظر شما
    ما به داشتن چنین مخاطبینی افتخار میکنیم که اینقدر به ما لطف دارند.
    موفق و پیروز باشید

آقامیری
14:42 - 1395/08/18
پاسخ دهید

تغییر جدید مبارک آقای مهندس

مطالب این مقاله قابل تامل بود .سپاس بابت اینهمه دغدغه

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:04 - 1395/08/18
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    متشکر از حسن نظر شما

لطفا صبر کنید