با سلام و ادب خدمت همه مخاطبین گرامی سایت
این روزها و این ماه ها که تب آزمون های استخدامی در کشور فراگرفته و از رسانه های تصویری و شنیداری به مکرر خبر آن را دیده و یا شنیده ایم، به نظرم آمد که یادداشتی کوتاه در این رابطه بنویسم. یادداشتی که شاید کمی در علاقمندان کارمند شدن نگاهی روشنی هر چند کم ایجاد کند. یادداشتی در خصوص کارمند شدن یا تشکیل استارتاپ .

من سعی میکنم معایب و مشکلات کارمند شدن و مزایای برای خود کار کردن (تشکیل استارتاپ ) را با مقایسه هایی شیرین در کنار هم بیاورم، نتیجه گیری با شما:

1- یک شرکت دولتی بزرگ (مانند شرکت مدیریت منابع آب) مانند یک کشتی پارو زنی بزرگ است. دو چیز وجود دارد که از سرعت آن  می کاهد:

اول اینکه افراد هیچ انگیزه‌ای برای بیشتر کار کردن ندارند چرا که می دانند هر چقدر هم که پارو بزنند، کشتی با همان سرعت میانگین همیشگی به راه خود ادامه خواهد داد.به عبارت دیگر  شما اگر پست مشخصی بعنوان کارمند یک شرکت داشته باشید و تصمیم بگیرید چند برابر آنچه که کار می کنید، کار کنید (پارو بیشتر بزنید) درامدتان افزایشی پیدا نمی کند ولی در صورتی که برای خود کار کنید، هر قدر بیشتر تلاش کنید بیشتر به نتیجه خواهید رسید.

و دلیل بعد اینکه در یک جمع هزار نفره، بودن افراد معمولی، ایرادی ندارد. اگر۱۰ نفر را بصورت رندم از میان این افراد انتخاب کنید و در یک قایق کوچک قرار دهید، مطمئنن سرعت بیشتری خواهند داشت. این نکته اصلی استارتاپ هاست (ایده‌های جدید گفته می‌شود که شما روی آن کار می‌کنید تا بالاخره به موفقیت مد نظرتان برسید). در حالت ایده آل یک استارتاپ جمعی از افرادی است که می خواهند بیشتر کار کنند و بیشتر هم درآمد کسب  کنند. به گفته استیو جابز، موفقیت یا شکست یک استارتاپ به ده کارمند اول آن بستگی دارد. نتیجه این قسمت این است که کارمند شدن توان انگیزه و خلاقیت و هدف بهتر کار کردن را از شما می گیرد.

حتما بخوانید  کشاورزی یکپارچه | Farm From a Box

2- برای خود کار کردن (تشکیل استارتاپ) سبب می شود که کارها و تولیدات شما همیشه در معرض اندازه گیری قرار گیرد. و چون کار خوب و با کیفیت مورد اقبال مخاطب قرار می گیرد، به همین علت روز به روز به دنبال پیشرفت و تولید محتوای خوب خواهید بود و به این خاطر اینکه مجموعه کوچک هستید  نفوذ پیدا می‌کنید. شرکت های بزرگ هم  می‌توانند تکنولوژی‌ها و محتواهای جدید ایجاد کنند ولی مشکل آنها در اینجاست که نمی توانند این کار را به سرعت انجام دهند. مثلا همین امار برداری و تهیه گزارش های تفصیلی که وزارت نیرو با هزینه های زیاد و اتلاف وقت و نیروهای انسانی بیشماری که دارد گزارش هایی با دقت و صحت پایین تهیه می کند. چون مورد مقایسه و اندازه گیری قرار نمی گیرد. به داستان زیر دقت کنید:

 پسر کوچکی وارد مغازه ای شد، جعبه نوشابه را به سمت تلفن هل داد. بر روی جعبه رفت تا دستش به دکمه های تلفن برسد و شروع کرد به گرفتن شماره. مغازه دار متوجه پسر بود و به مکالماتش گوش می داد.
پسرک پرسید: «خانم، می توانم خواهش کنم کوتاه کردن چمن های حیاط خانه تان را به من بسپارید؟»
زن پاسخ داد: «کسی هست که این کار را برایم انجام می دهد.»
پسرک گفت: «خانم، من این کار را با نصف قیمتی که او می دهد انجام خواهم داد.»
زن در جوابش گفت که از کار این فرد کاملا راضی است.
پسرک بیشتر اصرار کرد و پیشنهاد داد: «خانم، من پیاده رو و جدول جلوی خانه را هم برایتان جارو می کنم. در این صورت شما در یکشنبه زیباترین چمن را در کل شهر خواهید داشت.» مجددا زن پاسخش منفی بود..
پسرک در حالی که لبخندی بر لب داشت، گوشی را گذاشت. مغازه دار که به صحبت های او گوش داده بود به سمتش رفت و گفت: «پسر….، از رفتارت خوشم آمد؛ به خاطر اینکه روحیه خاص و خوبی داری دوست دارم کاری به تو بدهم.»
پسر جوان جواب داد: «نه ممنون، من فقط داشتم عملکردم را می سنجیدم. من همان کسی هستم که برای این خانم کار می کند.»
نتیجه این قسمت این است که کارمند شدن از خودارزیابی جلوگیری می کند و سبب ادامه دارشدن کارهای فرسایشی می شود.

حتما بخوانید  آسفالت جاذب آب ؛ راه حلی برای جمع آوری رواناب ها

استارتاپ

3- در کارمندی زندگی به آرامی می گذرد و نتیجه مطلوب را بعد از سی سال در بر ندارد چون هیچ تفاوتی از ابتدای استخدام شدن تا زمان بازنشستگی در موفقیت افراد رخ نداده است. چون فردی که کارمند می شود احساس امنیت شغلی می کند و کسی که احساس امنیت شغلی میکند مطمئن باشید که پولدار نمی شوید. چرا که اگر خطری وجود نداشته باشد، خلاقیت و در نتیجه آن قدرت نفوذ بیشتر در میان رقبا وجود نخواهد داشت.

به گفته پول گراهام، به جای اینکه چهل سال با آهستگی کار کنید، باید چهار سال به شدت کار کنید. به حدی که حتی سلامتی‌تان به خطر بیافتد. من ادعا می کنم این کار ۳۶ برابر پربار تر از کار در یک سازمان بعنوان کارمند خواهد بود و شما باید استرس و کار چندین ساله را در سه،چهار سال جمع و جور کنید. نتیجه این قسمت این است که کارمند شدن سبب توقف در یک نقطه خواهد شد.

4- اکثر کارمندان تلاش میکنند و کار زیاد انجام می دهند که در سازمان مربوطه دیده شوند. اما افرادی که برای خود کار میکنند (تشکیل استارتاپ) به دنبال این نیستند دیده شوند بلکه به دنبال مدیریت افراد زیرمجموعه هستند به عبارت دیگر از کوه بالا نروید که دنیا شما را ببیند، بلکه از کوه بالا بروید که شما دنیا را ببینید. این رمز موفقیت است. چون کار خوب و با کیفیت به خودی خود دیده می شود و آن چیزی که باید شما به دنبال آن باشید توانایی رقابت و مدیریت تقاضای جامعه می باشد.

حتما بخوانید  تولید آب از هوا توسط استارتاپ Zero Mass Water

در اخر شما را به خواندن داستان زیر که پیشرفت ژاپن را بیان می کند دعوت میکنم:
حکیم ژاپنی در صحرایی روی شن ها نشسته و در حال مراقبه بود.مردی به او نزدیک شد و گفت مرا به شاگردی بپذیر!
حکیم با انگشت خطی راست بر روی شن کشید و گفت:کوتاهش کن.
مرد با کف دست نصف خط را پاک کرد.
حکیم گفت برو یک سال بعد بیا.
یک سال بعد باز حکیم خطی کشید و گفت کوتاهش کن.مرد این بار نصف خط را با کف دست و آرنج پوشاند.
حکیم نپذیرفت و گفت برو یک سال بعد بیا!
سال بعد باز حکیم خطی روی شن کشید و از مرد خواست آن را کوتاه کند.مرد این بار گفت: نمی دانم و خواهش کرد پاسخ را بگوید.
حکیم خطی بلند کنار آن خط  کشید و گفت حالا کوتاه شد.
این حکایت فرهنگ ژاپنی ها را نشان می دهد. نیازی به دشمنی و درگیری با دیگران نیست.با رشد و پیشرفت  دیگران انگیزه تلاش بیشتر پیدا می کنند.به دیگران کار نداشته باش کار خودت را بکن. این همان شیوه ای است که ژاپن پس از جنگ جهانی بکار برد. شما نباید رقابت کنید بلکه باید رقابت بیافرینید …..
و سه جمله تاثیر گذار در زندگی:
چیزهای خوب به سراغ کسانی میروند که باور دارند،
چیزهای بهتر به سراغ کسانی میروند که صبر می کنند
و «بهترین چیزها» به سراغ کسانی میروند که تلاش می کنند و «هیچگاه تسلیم نمی شوند»

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
ویژگی های استارتاپ های آب و محیط زیستی - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
19:58 - 1397/03/18
پاسخ دهید

[…] نوشته قبلی در خصوص مزیت های تشکیل استارتاپ (کسب و کار نوپا) و […]

غلامرضا مولوی
15:42 - 1396/06/15
پاسخ دهید

با عرض سلام .
دوستی داشتم با معدل 17.8 کارشناسی ارشد که به دنبال معافیت پزشکی بود . بهش گفتم در فولاد مبارکه اصفهان مشغول به کار بشو .

گفت دنبال استخدام نیستم . الان یک شرکت دانش بنیان دارد . چند وقت پیش شرکتش رفته بودم محصولاتی که تولید میکند با شرکت های خارجی رقابت میکند .

خودم چون در سازمان های مختلف بودم . استخدام یعنی یک خطی بکشی بر تمام خلاقیت هایت .. واین برایم جالب است که مارک زاکربرگ صاحب فیس بوک با سن حدود 33 سال دارای 55 میلیارد دلار دارایی هست کمی کمتر از درآمد نفتی یک سال ایران ..

    محسن محمدرضاپورطبری
    15:55 - 1396/06/15
    پاسخ دهید

    با سلام
    ممنون از نظر شما
    دقیقا

آقامیری
11:39 - 1396/06/14
پاسخ دهید

مثل همیشه قابل تامل

با اینکه بصورت تمام وقت کارمند هستم ، از کارکرد خودم راضی هستم چون تک تک شاخص های شما را در حرفه و کارم( ناخودآگاه ) دنبال کردم .
و به این عقیده رسیدم که استارت آپ چیز دیگری است اگر ؛

" همت برپایی و به اصطلاح قدما رنج خاک خوردن اولیه آن " را بپذیریم .

منتظر متن بعدی در این زمینه هستیم .

شامل خصوصیات قوی تر استارت آپ ها و شاخص های مرتبط با رشته منابع آب

    محسن محمدرضاپورطبری
    12:04 - 1396/06/14
    پاسخ دهید

    با سلام
    ممنون از نظر شما

s
14:26 - 1394/10/23
پاسخ دهید

سلام

تا چه رتبه ای می توان روزانه ی دانشگاه تهران -کرج قبول شد و با زبان 0 درس های دیگه رو باید چند درصد بزنیم خیلی برام مهمه لطفا به تفکیک درس تقریبی بفرمایید

با تشکر فراوان

    محسن محمدرضاپورطبری
    14:26 - 1394/10/23
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    تا رتبه 15
    میانگین درصداتوت باید بالای 65 درصد باشد

    ضمنا خواهشمندم که سوالات خود را در انجمن گفتگو  بیان بفرمایید. متشکر

دانشجوی دکتری منابع اب
12:57 - 1394/10/23
پاسخ دهید

با سلام جناب مهندس

واقعا نوشته های شما دغدغه های امروز ما رو خوب بیان میکنه
از دید خوبی که به من دادید ممنون
    محسن محمدرضاپورطبری
    12:57 - 1394/10/23
    پاسخ دهید

    موفق باشید

ناشناس
18:56 - 1394/10/22
پاسخ دهید

درسته. باید آدم خودش بسترسازی هم بکنه ولی همه فارغ التحصیل های مهندسی آب نمیتونند مثل شما که اولین بار این ایده به ذهنتون رسید بیاند کانال بزنند و موفق باشند. منظورم این بود که یه کم باید واقعیتهای جامعه را هم در نظر گرفت. یه فارغ التحصیل رشته آب یا باید کارمند بشه یا بره برای شرکتهای مشاور و پیمانکار کار کنه. دیگه گذشت آن دوران که یه نفر از صفر شروع کنه و به اوج برسه. همه نمیتونند استیو جابز و بیل گیتز بشند. یه عده ای هم اگه شانس و پشتوانه داشته باشند مجبورند کارمند بشند. ولی میدونم شما توی کارتون موفق میشید چون اولین بار این ایده تاسیس کانال رشته مهندسی آب به ذهن شما رسیده. موفق باشید.

    محسن محمدرضاپورطبری
    18:56 - 1394/10/22
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم.
    از نظر دلگرم کننده شما متشکر

    ایده برای کار در زمینه مهندسی آب هم از وجه آکادمیک و هم از وجه عملی بسیار وجود دارد. یکی از ایده ها سایت و کانال و فعالیت در دنیای مجازی است. تازه همین سایت و کانال می تواند کسی دیگر با سلیقه ای متفاوت دوباره تاسیس کند و موفق باشد. چون سلیقه افراد متفاوت است و مزه ها مختلف.

    ظرفیت های کار نشده و دست نخورده در کشورمان وجود دارد، درست است دولت حمایت خوبی نمی کند، و باید قسمت اعظمی از راه را خود پیمود اما حتما موفق خواهید شد.
    استحصال آب سطحی از باران، استفاده از مه و شبنم، آسفالت های جاذب برای ذخیره سیل، تصفیه کردن فاضلاب به تعداد دفعات بیشتر، اکوتوریسم، کار روی دریاچه های مصنوعی، بررسی های انتقال آب حوضه ای، استفاده از آب های نا متعارف و .... ده ها موضوع و مطلب متفاوت دیگر که می شود با تامل روی مقالات برای کشور خودمون بومی سازی کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم و در شرکت های مهندس مشاور سه نفره یا بیشتر روی موضوعات کار کنیم و طرحی برای پیمانکاران ارائه دهیم.
    در ابتدای راه سخت است و فرمایش شما کاملا در این مورد صحیح می باشد، اما همه کارها بدون سختی نیست و این قرار گرفتن در سختی و رنج سبب می شود که پیشرفت های خوبی صورت گیرد.

    از بازدید و نظرات شما متشکر

ناشناس
15:32 - 1394/10/22
پاسخ دهید

سلام جناب مهندس
خیلی ممنون از مطالب مفید و جالبتان.
بنده یه کارمند هستم. مقاله جنابعالی هم خیلی جالبه، ولی برای تشکیل استارتاپ باید بستر این کار هم فراهم باشه. باز هم ممنون از تشکیل کانال.

    محسن محمدرضاپورطبری
    15:32 - 1394/10/22
    پاسخ دهید

    با سلام

    همین سایت علوم مهندسی آب، ابتدا که بنده شروع کردم با هیچ هزینه ای شروه به کار کردم. و تنها بسترش نیاز به اینترنت بود و یک رایانه. حالا افراد جدیدی جذب شدند و تشکیلاتی وجود دارد.

    بستر رو باید خودتون ایجاد کنید

خانجانی
10:04 - 1394/10/22
پاسخ دهید

خیلی ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    10:04 - 1394/10/22
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

    موفق باشید
حسین پیگیر همیشه سایت
09:38 - 1394/10/22
پاسخ دهید

ممنون از این تایپیک

حرف های موشکافانه ای زده شد
ممنون
همیشه خوندن مطالب شما یه درک خوبی به من میده

لطفا صبر کنید