هر رشته ای باش، ایده داشته باش . جمله ای که بارها از رسانه های مختلف ارتباط جمعی شنیده ایم. بارها شده که مخاطبین سایت و دیگر دوستان از طریق ایمیل، تماس تلفنی، نظر در سایت و …. از بنده بارها این سوال را پرسیده اند که آیا ادامه تحصیل کار مناسبی است؟ آیا تغییر رشته کار مناسبی است؟ این رشته، رشته خوبی است؟ و ….

دانش هر چند از عوامل مؤثر در پیشرفت محسوب می‌شود، ولی بدون شک تنها عامل پیشرفت و ترقی یک فرد نیست. پیشرفت و ترقی، معلول عوامل متعدد است که از اهم آنها می‌توان کار، نظام، اخلاق، دین و دانش را به ‌شمار آورد. برای کسب دانش، آسان ترین راه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است که هر کدام براساس معیارهایی درجه بندی می شوند. تصمیم برای ورود به  دانشگاه همانند بسیاری از فعالیت هایی که آدمی در طول حیات خود دارد، ارادی و اختیاری است.

هر رشته ای باش، ایده داشته باش

آیا شما فکر کرده‌اید که چرا از بین گزینه‌های مختلفی که می‌توانستید انتخاب کنید دانشگاه را برگزیده‌اید؟ علی رغم تعدد اهداف ورود به دانشگاه، هدف همه‌ی دانشجویان  درکوتاه مدت، موفقیت  تحصیلی است دانشگاه یک مرحله انتقالی مهم در زندگی می‌باشد و پس از ورود حصول  موفقیت به عهده دانشجو است. اما معنی موفقیت در تحصیلات دانشگاهی چیست؟ گر چه موفقیت می‌تواند دامنه وسیعی را دربر گیرد. اما یک معیار بیرونی و مشترک برای ارزیابی  موفقیت در تحصیلات دانشگاهی وجود دارد و آن این است که دانشجو بتواند درسایه تلاش های خود درطول ترم تحصیلی نتایج خوبی در پایان ترم کسب کند.

حتما بخوانید  تولید الکتریسیته از امواج دریا

گاه میل به جستجو، پژوهش وخلاقیت باعث می‌شود که دانشجو تصور نماید خواندن دروس درطول ترم برای گرفتن نمرات خوب، نمی‌تواند هدف جالبی برای تحصیل در دانشگاه باشد. از همین جا مشکل شکل می‌گیرد. این قبیل دانشجویان پس از گذشت یک یا دو ترم و عدم توانایی در کسب نمرات خوب دچار سر خوردگی شده و خود را در برابر دانشجویان دیگر ناموفق ارزیابی می‌کنند. چرا دانشجو بعد از گذشت چهار سال تحصیل یا چند ترم تحصیل، دچار ناامیدی می شود؟ چرا احساس می کند رشته خوبی انتخاب نکرده است؟ چرا احساس بی کلاس بودن رشته انتخابی، او را آزار می دهد؟ همه اینها سوالاتی است که در این نوشته به آنها پاسخ خواهیم داد. پس در ادامه مطلب با هم همراه می شویم …

آنچه که انسان را از هر کاری باز می دارد، نداشتن اشتیاق و انگیزه است. اشتیاق به رشته یا کار، انسان را متحول می کند، شبانه روز درگیر خودش می کند، وضعیت مالی او را بهتر می کند، و از همه مهمتر به سمت موفقیت نزدیک می کند. باور کنید موفقیت، تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور یا جهان نیست. دانشگاه بستر موفقیت را فراهم می کند، اما خودِ موفقیت توسط فرد شکل می گیرد. این انسان است که موفقیت را رقم می زند. این انسان است که می اندیشد چگونه از این بستر استفاده کند.

یادم نمی رود داستان زندگی موسس شبکه اجتماعی فیسبوک، ثروتمندترین جوان حال حاضر، جناب آقای زاکربرگ. او در 18 سالگی از طرف دانشگاه هاروارد دعوتنامه به دانشگاه دریافت کرد، اما چون مسیر موفقیت را در غیر دانشگاه می دید، این دعوتنامه را نپذیرفت و در محل کوچکی در اطراف خانه خود شروع به کار در زمینه رایانه کرد. ندانسته های خود را با مطالعات تکمیل کرد و …. این شد که می بینید …. صاحب گران ترین سهام، دارای بالاترین رتبه در میان شبکه های اجتماعی و ….

حتما بخوانید  هفت سوال مهم برای شروع یک استارتاپ در زمینه آب و محیط زیست

باید برای خود مشخص کنید هدف از موفقیت در زندگیتان چیست؟ از زندگی چه می خواهید؟ چقدر صحبت و سخن مردم در افکارتان نقش دارد؟ پس فرقی نمی کند در چه رشته ای باشی، هر رشته ای باش، ایده داشته باش .ایده خوب یعنی موفقیت. البته اگر اجرایی شود. باید فکر کنید ببینید کجای رشته ما کم کار شده است. بارها به داوطلبین و دانشجویانی که از بنده می پرسند که آیا تغییر رشته بدهیم، کار مناسبی است؟ به انها پاسخ میدهم: آیا تمام رشه خود را بررسی کرده اید؟ آیا تمام جوانب ان را مطالعه کرده اید که می گویید کار نیست؟ چقدر تلاش کردید؟ چقدر مطالعه آزاد در مورد رشته و گرایش خود انجام دادید؟

بگذارید بی پرده و صریح سخن گویم، بیشتر قریب به اتفاق دانشجویان به دنبال استخدام در شرکت ها و سازمان های دولتی هستند و کمتر به دنبال پرورش و گسترش ایده خود هستند، اصلا به دنبال ایده نمی روند که حالا پرورشَش دهند. تازه وارد دانشگاه شده، ترم اول و دوم است، می گوید پشیمان هستم. واقعا بعد از ترم اول فهمیدید که شما برای هوافضای ناسا ساخته شده اید؟ حد شما تحصیل در دانشگاه ماساچوست آمریکا است؟

هر رشته ای باش، ایده داشته باش

ما را چه شده است که اینگونه فکر میکنیم؟ به دنبال چه هستیم؟ آیا شما تمام دروس کارشناسی و ارشد و دکتری را مطالعه کردید و به نتیجه رسیدید که این رشته مناسب نیست؟ آیا چیز دیگری شما را وادار به اینگونه برداشت کرده است؟ باور کنید ایده های زیادی در رشته ما (مهندسی آب و محیط زیست) وجود دارد که مغفول مانده است. هر کدام از این ایده ها به تنهایی هم ثروت آورند و هم موفقیت آور ….

حتما بخوانید  گلدان‌های هوشمند

اینقدر گرایش ها و تخصص های زیادی رشته مهندسی آب دارد که در ایران کار نشده و شما می توانید کار کنید و پروژه انجام دهید. ایمان داشته باشید که کار خوب همه جا خریدنی است و همه خواستار همکاری با شما خواهند بود. به جای کارمند، کارافرین باشید. تولید کننده شوید حتی به اندازه آموزش یک نرم افزار به جای مصرف کننده بودن.

برخی از ما فراموش کرده ایم که باید تلاش کنیم و هر روز مشکل بیکاری و نداشتن کار را گردن مسولین نیاندازیم. ما چقدر برای افزایش ظرفیت های کشور تلاش کردیم؟ چقدر در راستای توسعه کشور در دانشگاه زحمت کشیدیم؟ در دانشگاه خودمان چقدر انجمن علمی خود را متحول کرده ایم؟ چقدر به فکر محتواسازی انجمن های علمی خود بودیم؟

وقتی بیشتر وقت برخی از جوانان دانشجوی ما صرف عضویت و اشتراک گذاری محتواهای ضعیف در شبکه های اجتماعی می شود، نباید انتظار چنین تحولاتی را داشت. باور کنید و ایمان داشته باشید که اگر تلاش کنید و به خداوند تکیه کنید، با جرات خواهم گفت که انسان موفق و مفیدی برای جامعه خواهید شد.

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
کیوان زمان
20:33 - 1396/06/22
پاسخ دهید

باسلام
مهندس برای قبولی در مصاحبه دکتری ابیاری زهکشی حتی در دانشگاه های شهرستان چه رتبه ای لازم است وچند مقاله باید بنویسیم

داریوش
13:38 - 1396/06/21
پاسخ دهید

ممنون بابت مطلب امیدوارکننده که باعث شد چندبار بخونمش

    محسن محمدرضاپورطبری
    18:47 - 1396/06/21
    پاسخ دهید

    با سلام
    ممنون از نظر شما

آقامیری
10:14 - 1396/06/20
پاسخ دهید

شما تصویرگر خوبی هستید . چالش ها و دغدغه های این روزهای ما را خوب به تصویر کشیدید .

احسنت بر این قلم زیبا و قوه تحلیل عالی

    محسن محمدرضاپورطبری
    11:07 - 1396/06/20
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    ممنون از نظر شما

سید
08:23 - 1394/06/28
پاسخ دهید

فقط می تونم بگم عالی بود

    محسن محمدرضاپورطبری
    08:23 - 1394/06/28
    پاسخ دهید

    ممنون
    موفق باشید

فاطمه
07:36 - 1394/06/21
پاسخ دهید

واقعاتشکرمیکنم که اینگونه دقیق راهنمایی میکنید

    محسن محمدرضاپورطبری
    07:36 - 1394/06/21
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

    موفق باشید
فاطمه
17:52 - 1394/06/20
پاسخ دهید

باسلام

مطلبی که نوشته بودید واقعاخیلی امیدبخش بود
حالایه سوال اگه بخواهیم تو شرکت آب درآینده استخدام بشیم کدوم خوشه مهندسی آب رابایدانتخاب کنیم؟
باتشکر
    محسن محمدرضاپورطبری
    17:52 - 1394/06/20
    پاسخ دهید

    با سلام

    از بازدید شما متشکر

    گرایش مهندسی منابع اب
hasti
14:08 - 1394/06/20
پاسخ دهید

بسیارممنون از مطلب خوبتون ،عالی بود.انرژی گرفتم

    محسن محمدرضاپورطبری
    14:08 - 1394/06/20
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم
    موفق باشید

درد بیکاری
01:45 - 1394/06/20
پاسخ دهید

اقای پورطبری حرف شما درست ولی برای به عمل در اوردن خلاقیت هم پول لازمه وگرنه این همه ادم تحصیل کرده فرار نمیکردن

    محسن محمدرضاپورطبری
    01:45 - 1394/06/20
    پاسخ دهید

    با سلام

    از بازدید شما متشکرم
    این سایت از یک ایده اولیه شروع به کار کرد. ابتدای کار با دست خالی شروع به کار کردم. و بعد شروع به تولید محتوا کردم. که باعث کسب درآمد شد.
    حتما شما در زمینه ای استعداد دارید. باید زمینه ای که استعداد دارید را شکوفا کنید. ببینید، تمام شرکت ها و کسانیکه برای اولین بار شروع به کار کردند، با دست خالی بودند
    انشاالله منتظر نوشته بعدی من باشید که درباره زندگی خودمم است. تحت عنوان روزهای زندگی 
    زندگی پر از مشکلی داشتم اما به لطف خدا عقب نشینی نکردم
مینا
21:10 - 1394/06/19
پاسخ دهید

سلام مرسی

علی ترم چهارم از اهواز
10:48 - 1394/06/19
پاسخ دهید

با سلام
نوشته های شما آرامش خاصی به من می دهد.
متشکرم
واقعا دغدغه مند عمل می کنید.
ای کاش اساتید ما هم اینگونه مطالب و محتواهای علمی خود را همچون شما به اشتراک میگذاشتند.

    محسن محمدرضاپورطبری
    10:48 - 1394/06/19
    پاسخ دهید

    با سلام و احترام
    از بازدید شما ممنون
    موفق باشید

لطفا صبر کنید