انسان ها برای شروع دوره های جدید در زندگی معمولا از قبل به فکر پیش نیاز های آن دوره از زندگی هستند. گاها این دوره ها بسیار حیاتی هستند که ممکن است فقط و فقط یک بار امکان رخ داد آن وجود داشته باشد مانند ازدواج، انتخاب شغل، انتخاب رشته تحصیلی و بسیاری دیگر. در هر انتخاب، پیش نیازها با یکدیگر متفاوت هستند و از آنجایی که این انتخاب ها تکرار نشدنی هستند و انسان نیز یک بار زندگی می کند، پس بایستی با استفاده از تجربیات بقیه، ریسک و عدم قطعیت این انتخاب ها کاهش یابد. اما ما در نوشته ” سربازان جنگ آب ، دندان های لق را بکشید!” چه می خواهم بگوییم؟! پس با ما تا آخر همراه باشید.

یکی از مهمترین بخش هایی که جوانان و خانواده آن ها امروزه برروی آن سرمایه گذاری زیادی کرده اند بحث تحصیل است و این دوره یکی از لذت بخش ترین بخش های زندگی است که می تواند تمام آینده را تحت تاثیر خود قرار دهد. این دوره اگر به تحصیلات تکمیلی ختم شود بایستی دانشجو پیش نیازهایی را برای شروع آن داشته باشد. این پیش نیازها اگر نباشند تنها دانشجو ضرر خواهد کرد و ممکن است این دوره با شکست طی نشود ولی کیفیت کار بسیار پایین خواهد بود. نکته مهم این است که بسیاری از این پیش نیازها می توانند با کمترین تلاش بدست آورده شوند و برخی دیگر از این پیش نیازها نیز ممکن است در طی دوره کارشناسی کسب شده باشند.

نظر به اینکه بسیاری از داوطلبان و دانشجویان گرامی تحصیلات تکمیلی که به این سایت مراجعه می کنند درخواست بسیار زیادی داشته اند تا به معرفی حداقل های ورود به مقطع کارشناسی ارشد بپردازیم این متن به رشته تحریر در آمده است. این نوشته می تواند برای همه دانشجویان داوطلب ورود به کارشناسی ارشد و همچنین دانشجویان کارشناسی که مایلند فرآیند علمی مناسبی را طی کنند و دوره کارشناسی را با تمام قدرت به اتمام برسانند می تواند مفید باشد.

حتما بخوانید  تولید انرژی از بخار آب سطحی بصورت طبیعی

انجمن تخصصی مهندسی علوم آب هدفی جز توانمند کردن دانشجویان آب در سر ندارد. هدفی که تنها سود آن می تواند برای آینده کشور عزیزمان ایران و مبارزه با خشکسالی و کم آبی های آن باشد. فراموش نکنید که شما دانشجویان امروز رشته آب سربازان جنگ آب در آینده ای نه چندان دور خواهید بود؛ پس هیچ گاه خود را دست کم نگیرید و تا می توانید برای رسیدن به اهداف والا تلاش کنید.

پیشنهادات ما برای شما عزیزان این است که سعی کنید قبل از شروع دوره تحصیلات تکمیلی، ریاضیات خود را تا جایی که می توانید بهبود ببخشید، ریاضیات مهندسی در دوره کارشناسی ارشد یک درس مهم است که پایه معادلات دیفرانسیلی دارد. توانایی به کارگیری و تسلط بر ابزارهای ریاضی مانند مثلثات، انتگرال و مشتق برای دانشجویانی که نام مهندس را با خود یدک می کشند بسیار ضرروی است. پس از شروع دوره کارشناسی ارشد شما بیش از پیش با پروژه های درسی مواجه خواهید شد و هر هفته چند عدد پروژه ریز و درشت بایستی تحویل اساتید خود دهید و در اصل در کارشناسی ارشد پژوهش وزنی برابر با تئوری خواهد داشت؛ از این رو شما بایستی خروجی کار خود را به بهترین شکل ارائه دهید تا نمرات کامل را دشت کنید. برای ارائه کار خود بایستی با مجموعه آفیس به خصوص Word، Excel و Power Point آشنایی کامل داشته باشید پس هر چه زودتر دست به کار شوید. دیگر ابزار مهم برای انجام پروژه های خود توانایی به کارگیری نرم افزار ArcGIS و کاربرد آن در مهندسی آب است که تقریبا در تمام پروژه های شما چه در سطح پایین چه در سطح بالا لازم و ضرروی است. از شما به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد انتظار می رود که بتوانید کدهایی– چه چند خط چه چند صد خط– را برنامه نویسی کنید. معمولا اصراری بر یک زبان برنامه نویسی نیست اما Matlab با توجه به راحتی کار و تولباکس های پر کاربردش به شدت توصیه می شود.

حتما بخوانید  دانلود کارنامه رتبه های برتر آزمون کارشناسی ارشد 94 عمران

مدل های بسیاری در هر گرایش وجود دارد، مدل های بارش رواناب، مدل های کمی و کیفی در ارتباط با آب زیرزمینی و سطحی، مدل های زهکشی و آبیاری، مدل های عددی در مباحث دروس سازه های آبی و بسیاری دیگر. سعی کنید حداقل با یک مدل قبل از شروع دوره کارشناسی ارشد آشنا شوید این کار باعث می شود درک درستی از تمام دروس گذشته خود پیدا کنید. نکته مهم در ارتباط با این مدل های این است که شما بتوانید اطلاعاتی راجع به تحلیل ریسک و عدم قطعیت های این مدل ها را فراگیرید. حتما زودتر مدل خود را انتخاب و بررسی آن را شروع کنید.

یکی از بخش های جذاب و پرکاربرد در تحصیلات تکمیلی که همه حتما با آن درگیر خواهند شد توانایی استفاده بهینه از پایگاه های اطلاعاتی است. پایگاه های اطلاعاتی علمی با توجه به قابلیت های بی شمار و گوناگون خود می توانند به شما در این دوره کمک بسیاری داشته باشند. پایگاه های اطلاعاتی ریز و درشتی در همه زمینه ها بوجود آمده اند و اگر بخواهید در دوره کارشناسی ارشد خوراک علمی شما زودتر و راحتتر فراهم شود بایستی کار با این پایگاه های دوست داشتنی را یاد بگیرید. فراموش نکنید که این پایگاه ها فقط برای جست و جو و دانلود مقاله نیستند و می توانند به شما مهمترین موضوعات روز، پرکاربرد ترین مقالات در هر زمینه، پرکارترین اساتید، بهترین دانشگاه ها، به روز بودن موضوع انتخابی پایان نامه و بسیاری دیگر از این ها را به شما معرفی کنند. توصیه ما این است که حداقل به چند پایگاه های معروف اشراف کامل پیدا کنید.

سرعت رشد علم بسیار زیاد است و سالانه موضوعات جدیدی در این عرصه معرفی می شوند. کار نهایی شما که پایان نامه است، بایستی یک نوآوری باشد، موضوعات کهنه و قدیمی نمی توانند موضوعات مناسبی برای پایان نامه باشند. پس شما دنبال آشنایی با مباحث نوین در رشته و گرایش خود باشید تا اگر شرایط فراهم شد بتوانید موضوع خاص و جدید خود را برای پایان نامه انتخاب کنید. برای اطلاع از موضوعات جدید پرس و جو کنید و هراسی نداشته باشید که جواب منفی دریافت کنید، انقدر بپرسید تا به جواب برسید.

حتما بخوانید  واشنگتون پست: بحران آب در ایران محصول دهه ها بی تدبیری

از دیگر نکات ریز و درشت پیش نیاز دوره کارشناسی ارشد می توان به آشنایی با کنفرانس ها، مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی، تشخیص اعتبار مجلات و مقالات، نحوه ارتباط با اساتید مطرح داخلی و خارجی، توانایی فراگیری سریع نرم افزارها و مدل های کوچک اما پرکاربرد با استفاده از اطلاعات موجود بر روی اینترنت و بسیاری دیگر، اشاره کرد. یک جمله که باید همواره در ذهن داشته باشید این است که تا می توانید مقاله بخوانید و سعی کنید مقاله بنویسید –برای خودتان نه برای چاپ– تا در آخرین روز کارشناسی ارشد، با لبخند آماده شروع کار یا تحصیل در مقطع بالاتر یا سفر به فرنگ برای آموختن بیشتر شوید تا بتوانید سرزمین ایران را در جنگ آب سربلند کنید.

همه این ها گفته شد اما شما میتوانید بیخیال از همه چیز وارد دوره ارشد شوید و با یک معدل کم و یک پایان نامه ضعیف کار خود را تمام کنید. هرچه که اسمش باشد یا پاشنه آشیل یا دندان لق به هرحال این ها اذیت بسیاری دارند و اگر زود مداوا نشوند می توانند زحمت و زجر بسیاری برای شما داشته باشند. زودتر شروع کنید تا دندان های لق خود را بکشید تا دندانی محکم تر و درخشان تر جای آن را بگیرد. از امروز تلاش را شروع کنید و تا زمانی که می توانید برای گسترش علم و همچنین مبارزه با خشکسالی با سلاح علم تلاش کنید. آینده برای افرادی است که بیشتر از بقیه تلاش میکنند.

+شما چه پاشنه آشیل هایی دارید؟ چه نکات دیگری را پیشنهاد می کنید که به این موارد اضافه شود؟

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
رضا
15:52 - 1395/04/12
پاسخ دهید

متن بسیار عالی بود

Msr
22:17 - 1395/04/11
پاسخ دهید

آقای پورطبری عالی بود عالی?????????

لطفا صبر کنید