نرم افزار Arc GIS چیست؟ چگونه کار می کند؟ چه کاربردهایی دارد؟ آموزش نرم افزار Arc GIS را از کجا شروع کنیم؟ و سوالات دیگری که در این نوشته به آن پاسخ خواهیم داد. پس با ما تا اخر همراه باشید.

نرم افزار Arc GIS یکی از محبوبترین نرم افزارهایی است که در زمینه کار با داده های مکانی منتشر شده است. اگر بخواهیم معرفی مختصر و جامعی در خصوص نرم افزار Arc GIS ارائه کنیم، به این صورت است که این نرم افزار یکی از محصولات معروف شرکت ESRI آمریکا هست که در زمینه سیستم های اطلاعات مکانی کاربرد دارد. نرم افزار Arc GIS نرم افزاری بسیار آسان برای کاربردهای GIS است که به کاربران این امکان را می دهد که به سادگی اطلاعات مکانی و داده های توصیفی را برای ایجاد نقشه ها، جداول و نمودارها به کارگیرند و به عبارت دیگر Arc GIS نرم افزاری است که اجازه ساخت یک سیستم کامل اطلاعات مکانی را فراهم می کند. این نرم افزار ابزارهای لازم برای جستجو ، تحلیل داده ها و نمایش نتایج را با کیفیت مناسب در اختیار کاربران قرار می دهد.

چرا آموزش نرم افزار Arc GIS لازم است ؟

چالش هاي مهم و بزرگ در جهان امروز با ابعاد جغرافيايي و افزايش بي رويه اطلاعات فزاينده در زمينه هاي زير:

افزايش جمعيت جهاني
آلودگي محيط زيست
نابودي جنگل ها و مراتع
مصايب طبيعي : سيل ، زلزله ، آتش سوزي
خشكسالي
و . . .

باعث شده است كه  بشر به  فكر ايجاد سيستم هايي باشد تا بتواند دسترسي وي را به اطلاعات جغرافیایی و پدیده های زمینی آسانتر و سريعتر نمايد. نرم افزار Arc GIS نرم افزاری بسیار آسان برای کاربردهای سامانه اطلاعات جغرافیایی است که به کاربران این امکان را می دهد که به سادگی اطلاعات مکانی و داده های توصیفی را برای ایجاد نقشه ها، جداول و نمودارها به کارگیرند.

نرم افزار Arc GIS به چه سوالاتی پاسخگو است؟

در یک مکان مشخص چه چیزی وجود دارد؟ (Locations)

از این سئوال مشخص می شود که در یک موقعیت خاص جغرافیایی چه چیزی وجود دارد. مثلاً: حوضه آبریز ارومیه را می توان بر اساس نام، مساحت، زیرحوضه ها و … نمایش داد.

چه شرایطی در یک مکان مشخص حاکم است؟ (Conditions)

بر اساس این سئوال شما می توانید موقعیت های جغرافیایی را جستجو نمائید، که در آنها شرایط خاصی حاکمیت دارد. مثلاً: در منطقه کردستان، به دنبال ساخت سدی هستیم که دارای حداقل شرایط زمین شناسی مساعد برای احداث را داشته باشد. یا چه محدوده ای از یک شهر در خطر سیلاب قرار دارد.

روند تغییرات از زمان معین تا بحال چگونه بوده است؟ (Trends)

سئوال سوم بر پایه سئوالات اول و دوم استوار بوده و تلاش بر آن است که اختلافات حاصله در طول یک زمان معینی آشکار گردد. مثلاً: می توان در محیطGIS تغییرات ایجاد شده در گستره دریاچه ارومیه که در طول چهل سال گذشته صورت گرفته است را شناسایی نموده و بر اساس توابع نرم افزاری تغییرات حاصله را از نقطه نظرهای آماری و گرافیکی توصیف و تفسیر کرد.

چه نوع از الگوهای مکانی وجود دارد؟ (Patterns)

با تکیه بر پایگاه اطلاعات موجود می توان الگوهای موجود را تشخیص داد. مثلاً: میتوان لغزشهای احتمالی زمین در اطراف رودخانه ها را دسته بندی و از آن طریق انواع الگوهای موجود را شناسایی و نمایش داد. یا نحوه توزیع کاربری اراضی شهری مثلا فضای سبز در محدوده منطقه یک شهر تهران به ازای فضاهای مسکونی و خالی و از آن طریق انواع الگوهای موجود را شناسایی و نمایش داد.

حتما بخوانید  استفاده از سناریوی PDD در واترجیمز

چه خواهد شد اگر؟ (Modelling)

از طریق اعمال این سئوال میتوان شرایط مکانی و پدیدههای آتی را به نوعی شبیه سازی کرد. مثلاً: اگر رشد شهرهای واقع در محدوده شهرستان های استان تهران با نرخ بالا ادامه داشته باشد، چه تغییراتی در ظرفیت تامین آب شرب شهرهای تابعه رخ خواهد داد. یا اضافه برداشت از سفره های زیرزمینی چه تاثیری بر روی فرونشست زمین خواهد گذاشت؟ یا اگر يك سد در نقطه اي مشخص ساخته شود سطح و حجم درياچه چقدر است؟ موارد بالا از با استفاده از توابع تحلیلی موجود و یا بهره گیری از زبانهای برنامه نویسی مکمل در محیط GIS صورت می گیرد.

آموزش نرم افزار Arc GIS

کاربرد نرم افزار Arc GIS در مهندسی علوم آب

تهيه نقشه هاي موضوعي زمين شامل : زمين شناسي ،تيپ خاك ها ، پوشش سبز
تهيه نقشه هاي توپوگرافي شامل : هم باران، همدما، رواناب، ارتفاع ، شيب ، جهت و شرايط پستي و بلندي زمين
مدل سازي كامپيوتري  آناليز خطرات سيلاب و فرسايش
شناسايي ، نقشه برداري و بررسي پتانسيل پروژه هاي قابل توسعه در مناطق مستعد كشاورزي
مطالعات اجتماعي و تهيه چهارچوب هاي علمي- اجتماعي  براي پروژه ها
مطالعات اقتصادي و تخمين هزينه هاي پروژه هايي نظير سد سازي ، آبياري ، تغذيه آبهاي زير زميني ، انتقال آب ، و….
تعيين پهنه بندي سيلاب
تعيين پارامتر هاي حوضه هاي آبريز
تعيين آلودگي منابع آب
تعيین شبكة زهكشي حوضه هاي آبريز
و …

آموزش نرم افزار Arc GIS را از کجا شروع کنیم؟

یکی از سوالاتی که بسیار از مخاطبین سایت و انجمن از ما می پرسند این است که با گستردگی که این نرم افزار دارد، ما از کجا شروع کنیم؟ آیا می توان کتابی را تهیه کرد که جامعیت خوبی در خصوص این نرم افزار ارائه کند؟ کتاب های زیادی در زمینه آموزش نرم افزار Arc GIS نوشته شده که واقعا فعالیتشان قابل احترام هست، ولی بحث بر روی این است که آیا کسانی که این آموزش ها را میدهند و می نویسند واقعا به طور عملی روش ها را تست کرده اند و نتیجه گرفته اند؟ یا صرفا یک شنیده ساده است یا ترجمه از سایت های خارجی؟

این مهم است که من از چه منبعی برای آموزش نرم افزار Arc GIS استفاده می کنم. چه بسا افرادی که سال های با یک روش منسوخ شده در این نرم افزار کار می کردند در حالی که روشی بهتر و سریعتر وجود داشت و آنها از آن اطلاع نداشتند. یکی از موارد بسیار مهم در اموزش نرم افزار Arc GIS این است که باید این آموزش ها از انسجام و نظم خوبی برخوردار باشد. اینکه بتواند در هر جلسه و فصلی با توجه به پیوستگی این نرم افزار مطالبی را ارائه کند.

نکته مهم دیگر در خصوص آموزش نرم افزار Arc GIS این است که باید برای رشته شما مناسب باشد. نرم افزار Arc GIS از جمله نرم افزارهایی است که رشته های متعددی را درگیر خودش کرده است. از برنامه ریزی شهری گرفته تا رشته مهندسی آب. اینکه این آموزش و به خصوص مثال هایش برای رشته من مناسب باشد از جمله موارد کلیدی در انتخاب منبع آموزش نرم افزار Arc GIS است.

حتما بخوانید  دانلود مدل رقومی ارتفاعی (DEM) رایگان 12.5 متر

نکته دیگر در انتخاب منبع مناسب جهت آموزش نرم افزار Arc GIS این است که دارای سرفصل های کاربردی و کلیدی برای رشته شما باشد. همه می دانیم که این نرم افزار از بزرگی و گستردگی خاصی برخوردار است که هر فرد با توجه به تخصص و رشته ای که فعالیت می کند می تواند از آن استفاده کند. این نکته حائز اهمیت است که سرفصل های تدوین شده در آموزش نرم افزار Arc GIS چه سطحی از رشته من را پوشش می دهد.

بعد از برگزاری کارگاه های متعدد در زمینه نرم افزار Arc GIS به این نتیجه رسیدم که نمی شود تمام مطالب موجود در این نرم افزار را در یک کلاس بیان کرد. فرصت محدود کارگاه، توان ارائه سرفصل های بیشتر را از من گرفته بود. وقتی می دیدم کتاب ها زیادی در بازار وجود دارد اما کامل و جامع نیست، وقتی می دیدم که خیلی از دانشجویان و کارشناسان شرکت های مهندس مشاور از نبود یک منبع خوب جهت یادگیری نرم افزار Arc GIS رنج می برند، تمام تجربیات چندین ساله خودم رو همراه با منابع غنی لاتین، به شکل یک مجموعه کاربردی ایجاد کردم و در نهایت به یک سری اصول رسیدم. اینجا بود که موضوع استاد شدن در نرم افزار Arc GIS ذهنم رو مشغول کرد. همیشه آرزویم این بوده افراد فوق حرفه ای در GIS داشته باشیم که علاوه بر حرفه ای بودن، به دیگران نیز یاد بدهند. بعد از این موضوع تصمیم گرفتم دوره استادی GIS را با این هدف طراحی کنم.

دانشجویانی که در دوره استادی GIS شرکت می کنند بعد از دوره هر آنچه که باید از نرم افزار GIS بدانند را آموخته اند. به عبارت دیگر، دانشجویانی که در این دوره شرکت میکنند بعد از دوره یک کاربر عادی GIS نمیشوند، تبدیل به یک استاد GIS می شوند که تعادل بسیار خوبی بین کارهای تئوری، فنی و دید تجربی برقرار می کنند و به تفکر و با استفاده از ابزارهای مختلف میتوانند پروژه خود را رشد دهند و در ادامه باعث افزایش بار علمی خود به طور چندین برابر شوند.

 قابلیت های نرم افزار ArcGIS

قبل از این که به سراغ آموزش نرم افزار ArcGIS بروید خوب است که قابلیت های این نرم افزار را بدانید. GIS (Geographic Information System) یک سیستم است که برای جمع ‌آوری، ذخیره، تحلیل، نمایش و مدیریت اطلاعات مکانی استفاده می ‌شود.

همان طور که می دانید ArcGIS یک نرم ‌افزار برای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است که توسط شرکت (ESRI) توسعه داده شده است. این نرم ‌افزار قابلیت ‌های متنوعی در زمینه تحلیل، مدل‌ سازی و نمایش داده ‌های مکانی دارد.

ArcGIS قابلیت ‌های قدرتمندی در زمینه تحلیل داده‌ های جغرافیایی دارد. با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند تحلیل پوششی، تحلیل شبکه، تحلیل پدیده ‌ها و …، کاربران می‌ توانند الگوها و روابط مکانی را در داده ‌های خود شناسایی کنند و تحلیل ‌های پیچیده ‌تری را انجام دهند.

حتما بخوانید  چگونگی ثبت نام در سایت سازمان زمین‌شناسی آمریکا

این نرم افزار امکان مدل ‌سازی سه ‌بعدی را نیز فراهم می ‌کند. با استفاده از ابزارهای سه ‌بعدی، کاربران می ‌توانند مدل ‌های سه ‌بعدی از زمین، ساختمان ‌ها، شبکه ‌ها و سایر عناصر را ایجاد و تحلیل کنند. این قابلیت برای برنامه ‌ریزی شهری، مدیریت منابع طبیعی و طراحی شبکه‌ های ارتباطی بسیار مفید است.

این برنامه ابزارهای قدرتمندی برای نمایش داده ‌های مکانی فراهم می‌کند. با استفاده از نقشه‌ ها، نمودارها، جداول و… کاربران می ‌توانند داده‌ های خود را به صورت گرافیکی و تصویری نمایش دهند و اطلاعات مکانی را به راحتی درک کنند.

همچنین قابلیت اتصال به منابع داده‌ های جغرافیایی مختلف را دارد. کاربران می ‌توانند از داده ‌های موجود در پایگاه‌ های داده ‌های مکانی، تصاویر ماهواره‌ ای، داده ‌های لایه ‌ای و سایر منابع استفاده کنند و آن‌ها را در پروژه ‌های خود به کار ببرند.

قابلیت بعدی نرم افزار Arc GIS این است که امکان اشتراک‌ گذاری داده‌ ها و همکاری بین سایر کاربران را فراهم می ‌کند. با استفاده از سرویس‌ های آنلاین Arc GIS، کاربران می ‌توانند داده‌ های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و در پروژه‌ های گروهی همکاری کنند. و چه چیزی بهتر از همکاری در پیشرفت علم است؟

آموزش نرم افزار ArcGIS، که یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای GIS، در علوم مختلف اهمیت بسیاری دارد. در زیر به برخی از قابلیت های آموزش نرم افزار ArcGIS در علوم مختلف اشاره کرده ایم:

جغرافیا و علوم زمین: آموزش نرم افزار ArcGIS در علوم زمین و جغرافیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. با استفاده از ArcGIS، می ‌توانید اطلاعات مکانی را جمع‌ آوری و تحلیل کرده، نقشه‌ های توپوگرافی، زمین‌شناسی، هیدروگرافی و سایر اطلاعات مکانی را ایجاد و تحلیل کنید. این امر به شما کمک می ‌کند تا بهترین تصمیمات مبتنی بر داده‌ های مکانی بگیرید و درک بهتری از زمین و محیط طبیعی پیدا کنید.

مدیریت منابع طبیعی: آموزش نرم افزار ArcGIS در حوزه مدیریت منابع طبیعی اهمیت زیادی دارد. با استفاده از ArcGIS، می ‌توانید اطلاعات مکانی مرتبط با منابع طبیعی مانند جنگل ‌ها، آب ‌های سطحی و زیر زمینی، خاک و سایر منابع را جمع ‌آوری و تحلیل کنید. این اطلاعات به شما کمک می ‌کنند تا امور مدیریتی بهتر عملل کنید. همچنبن حفاظت از محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی را فراهم می کند.

برنامه‌ریزی شهری و توسعه منطقه ‌ای: آموزش نرم افزار ArcGIS در حوزه برنامه ‌ریزی شهری و توسعه منطقه ‌ای بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از ArcGIS، می‌ توانید اطلاعات مکانی مرتبط با عوامل مختلفی مانند پراکندگی جمعیت، ترافیک، توسعه زیرساخت ‌ها و سرویس‌ ها را مدل‌ سازی و تحلیل کنید. این اطلاعات به شما کمک می ‌کند تا برنامه ‌های جامع و پایدار برای توسعه شهری و منطقه‌ ای برنامه ‌ریزی کنید و همچنبن به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کنید.

منتظر سوالات و پیشنهادات و تجربیات زیبای شما هستیم.

heder-gismaster

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
alireza asadi
15:58 - 1399/02/20
پاسخ دهید

سلام خدمت همه ی دوستان گرامی
نمیدونستم کدوم قسمت این سوالو بپرسم .ولی ممنون میشم جواب بدین
من ارشد ریاضی هستم موضوع پایه نامه بنده مسیر یابی خودرو حمل زباله هستش.
کار ما اینه این مسیرهایی که ماشین حمل زباله میره رو بررسی کنیم و مسافت های طی شده رو بررسی کنیم .میخوایم اینکار رو روی نقشه اماده کنیم و این مسیرهارو توی جی ای اس اماده کنیم.آیا میشه اینکار هارو انجام داد داخل جی آی اس ؟
یعنی برای این پایان نامم باید چ قسمت هایی از جی ای اس رو یاد بگیرم؟
با تشکر

نعمت اهری
01:29 - 1398/12/18
پاسخ دهید

آموزش های سایتتون فوق العاده هست .

    محسن محمدرضاپورطبری
    06:18 - 1398/12/18
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    ممنونیم از شما

بهار صاحبی
10:10 - 1398/09/30
پاسخ دهید

سلام،خسته نباشید
خیلی خیلی ممنون میشم راهنماییم بفرمایید
بنده برای پایان نامم فاصله تا رودخانه در منطقه ی مورد نظرمو بدست اوردم ولی برای شیپ فایل کردنش دچار مشکل هستم!درarc catalogبه قسمت newو شیپ فایل هم میرم و پولیگون رو انتخاب می کنم و مختصات منطقه رو انتخاب می کنم!سیو می شود ولی وقتی بازش میکنم هیچی برای من نمایش نمیده!خیلی خیلی لطف می کنید جواب رو بدین!

    آرش ازکیا
    11:49 - 1398/09/30
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    اگه می خواین به این صورت عمل کتید باید بعد از مراحلی که فرمودید با استفاده از Editor اقدام به ترسیم محدودهء مورد نظر کنید

      بهار
      14:32 - 1398/09/30
      پاسخ دهید

      ممنون از راهماییتون...بنده با ادیتور نتونستم کارم و انجام بدم!با ادیتور پولیگون رو انتخاب کردم ولی کل نقشه رو گرفت و نشد....
      شما راه اسون تر و اموزش بهتری رو دارین؟ممنون از راهنماییتون.

        عرفان نوظهور
        14:37 - 1398/09/30
        پاسخ دهید

        لطفا در قسمت تیکت های پشتیبانی فایل پروژه خودتون رو با فرمت zip (و نه rar) ارسال بفرمایید و توضیحات لازم جهت تأمین خواسته خود رو نیز مرقوم بفرمایید
        با تشکر از همراهی شما

عبدالرضا قنبری
01:13 - 1398/04/19
پاسخ دهید

سپاس

saeid
02:28 - 1397/10/21
پاسخ دهید

با عرض سلام و خسته نباشید. ببخشید من تازه ورژن arc gis 10.3 رو نصب کردم و همراه با فایل های اموزشی که گرفتم تمرین میکنم.
میخواستم بدونم چرا گزینه add basemap در add data فعال نیست با این که به اینترنت وصل هستم و فایل های basemap و topo یا سه بعدی رو باز نمیکنه و کنار لایه در arc map علامت قرمز * ضرب دری نشون میده میخواستم بدونم مشکل از کجاست. ممنون.

    محسن محمدرضاپورطبری
    23:06 - 1397/10/21
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    شما می توانید تصویر خطای خود را از طریق پنل کاربری تیکت پشتیبانی ارسال نمایید تا مشکل شما بررسی شود

آشنایی با نرم افزار HEC-EFM - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
09:15 - 1397/04/18
پاسخ دهید

[…] ارتباط دادن اکولوژی با نرم افزار های توسعه داده شده برای هیدرولوژی، هیدرولیک و ARC GIS […]

فن سنجش از دور و خصوصیات طیفی پدیده های سطح زمین - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
14:03 - 1396/12/21
پاسخ دهید

[…] یا به فرم اطلاعات رقومی و قابل تفسیر با کامپیوتر و نرم افزار های خاص ، برای مطالعه و شناسایی منابع زمینی تهیه و در اختیار […]

چگونه خطاهای نرم افزار Arc GIS را کاهش دهیم؟ - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
00:50 - 1396/11/09
پاسخ دهید

[…] فارسی در مسیر آدرس دهی محل ذخیره در انجام برخی از توابع نرم افزار GIS سبب ایجاد خطاهای غیرمنطقی در حین کار کردن با این نرم […]

مری
12:26 - 1396/04/09
پاسخ دهید

سلام جناب مهندس.
بعدار مطالعه این بخش که قرار داده اید،توصیه شما برای کار با نرم افزار جی آی اس،استفاده از آموزش جی آی اس کاربردی هست؟
محصول جی آی اس کاربردی که گذاشته شده،داده های پروژه ای را هم در اختیار قرار میدهد که گام به گام به گام با آن پیش رویم؟

خیلی ممنون ازمطالب مفیدتون.

    کاربر
    15:32 - 1396/04/09
    پاسخ دهید

    سلام
    بله
    تمامی داده ها نیز همراه با آموزش قابل دانلود هستند

      رسولی
      00:04 - 1397/11/09
      پاسخ دهید

      سلام این فایلهای که قابل دانلود هستند از کجا می تونیم دانلود کنیم

اشکان
02:15 - 1395/11/09
پاسخ دهید

به خدا خیلی عالی هستید.همین که رایگان اجازه استفاده میدید واقعا ممنون.موفق باشید همیشه

    محسن محمدرضاپورطبری
    11:35 - 1395/11/09
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم
    موفق باشید

omid kamali
19:52 - 1395/04/03
پاسخ دهید

با سلام دو سوال هیدرولوژی دارم در حلش گیر کردم میتونید کمکم کنید؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    19:52 - 1395/04/03
    پاسخ دهید

    با سلام
    به ایمیل بنده ارسال کنید.
    mohrtabari.mt@gmail.com

11:03 - 1395/03/12
پاسخ دهید

با سلام

من نرم افزار  gis 9.3 رو نصب کردم ولی وقتی که اجرا میکنم رجیستر برنامه رو میخاد
به قسمت رجیستر که میرم از اینترنت انجام بدم یه کد می پرسه  registration number کد تویCD هم نیست 
اگه میدونین کمک کنید ممنون میشم یا راه دیگه ای واسه رجیستر کردنش هست
    محسن محمدرضاپورطبری
    11:03 - 1395/03/12
    پاسخ دهید

    با سلام
    به شما توصیه اکید میکنم که از ورژن 10.2 استفاده کنید که فایل نصبی و راهنمای کرک کردن آن به طور کامل در سایت قابل دانلود است.
    برای دانلود و مشاهده اینجا کلیک کنید

مرجان
19:24 - 1395/02/19
پاسخ دهید

سلام.خسته نباشید

ممنون از راهنمایی شما

مرادیان
07:18 - 1395/02/03
پاسخ دهید

سلام من دنبال اموزش نرم افزار سواپ swapهستم و خیلی گیرم براش ممنون میشم اگه کمکم کنید یا برام اموزششو بذارین.

مصطفی
19:57 - 1394/12/28
پاسخ دهید

سلام مهندس

خیلی ام ممنون از زحماتت
طالب طالبی
12:42 - 1394/11/16
پاسخ دهید

با سلام خسته نباشید

زحمت کشیدید

اسمعیل
16:16 - 1394/10/02
پاسخ دهید

سلام 

تشکر بابت زحماتتون
محمود
20:55 - 1394/10/01
پاسخ دهید

با سلام  احترام

خداند ان شا ا.. خیر و برکت دو عالم را به شما عطا فرمایید خیلی کمکم کرد  
    محسن محمدرضاپورطبری
    20:55 - 1394/10/01
    پاسخ دهید

    متشکرم
    انشالله

N.N
05:24 - 1394/09/18
پاسخ دهید

سلام.ایاهیچ کلیپی درمورد سیستم پاک سازی الودگی خاک هست یا سایتی هست ک بهم معرفی کنیددراین رابطه.ممنون میشم کمکم کنید

محمد
00:24 - 1394/09/16
پاسخ دهید

سلام 7 تا فایل دانلود کردم یه کوچولو هم از خود جی آی اس چیزی یاد نگرفتم
بهتر نبود یه فایل نیم ساعته میزاشتید برای معرفی و نصب و از فایل 2 شروع به تدریس میکردید که افراد بدونن تکلیفشون چیه؟
من فایلای پی در پی را دانلود میکنم که بیشترشون یه صفحه سفید هست و گوینده فقط توضیح میدهد و چیزی عملی یاد نمیدهد
من یخورده قبلا کلاس رفته بودم کمی بلد هستم
بهتر بود چند تا پروژه انجام میدادید دست همه می آمد که چکار باید کنند
سپاس

س
00:58 - 1394/09/09
پاسخ دهید

سلام یکی از بهترین کلاساس عمرم در خصوص آموزش جی آی اس سایت شما بوده خداوند بهتون توفیق بده واقعا ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    00:58 - 1394/09/09
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم
    موفق باشید

    رسولی
    00:18 - 1397/11/09
    پاسخ دهید

    سلام این فایلهای که قابل دانلود هستند از کجا می تونیم دانلود کنیم

      عرفان نوظهور
      15:39 - 1397/11/09
      پاسخ دهید

      با سلام و ادب
      کدام فایل ها منظور شماست؟

علی
20:56 - 1394/09/03
پاسخ دهید

با سلام

تو یکی از ویدیوهای آموزشی اشاره ای به ویدیو مربوط به آموزش سیستم های مختصات جغرافیایی شده و فرمودید که میتونید از سایت دانلود کنید. بنده نتونستم پیدا کنم. میشه لطفا لینکشو برام بزارید
ممنون
محمد
23:02 - 1394/08/21
پاسخ دهید

دست درد نکنه.

محمد1
17:33 - 1394/08/15
پاسخ دهید

سلام.آقای مهندس لطفا جوا ب سوالهای من رو هم بدید سوالهامو به ایمیلتون ارسال کردم ممنون میشم.

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:33 - 1394/08/15
    پاسخ دهید

    پاسخ دادم

محمد1
13:33 - 1394/08/13
پاسخ دهید

سلام اقای مهندس میشه برنامه اتوکد کرک شده رو بگذارید خیلی بهش نیاز دارم .

    محسن محمدرضاپورطبری
    13:33 - 1394/08/13
    پاسخ دهید

    با سلام
    از سایت های متعددی می تونید دانلود کنید.

    سایت سافت 98
    www.soft98.ir

علی
20:12 - 1394/08/12
پاسخ دهید

یعنی میشه در۱۴قسط۲۰۰تومنی(هرماه)تاسال بعدقسط هاروپرداخت کنیم (بعدازکنکورم قسطاادامه پیداکنه؟)

    محسن محمدرضاپورطبری
    20:12 - 1394/08/12
    پاسخ دهید

    پرداخت تا اخر فروردین سال بعد امکان دارد

سری
18:03 - 1394/08/12
پاسخ دهید

ممنون از این همه محبت شما

ترنم
09:50 - 1394/08/11
پاسخ دهید

کل دروس  گرایش منابع آب رو برای کلاس های از راه دورمیشه شرکت کرد؟هزینش با تخفیف چقدرمیشه؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    09:50 - 1394/08/11
    پاسخ دهید

    بله
    هیچ مشکلی نیست

    یک میلیون و صد هزار تومان

علی
23:45 - 1394/08/10
پاسخ دهید
کلاس های حضوری منظورم هست؟حداکثر هزینه ای که میگیریدبرای کلیه دروس امکان داره تاسقف۱/۵ ملیون باشه یانه؟ یعنی با۱/۵ملیون کلیه کلاس هاروشرکت کردیانه؟
    محسن محمدرضاپورطبری
    23:45 - 1394/08/10
    پاسخ دهید

    با سلام
    اگر شما حساب کنید، به صورت حدودی، هر درس ساعتی بین 7 تا 8 هزارتومان خواهد شد. و نسبت به تمام موسسات و کلاس ها خیلی به صرفه در نظر گرفته شده است.
    این کلاس ها فقط کلاس درس خالی نیست، همراه با آزمون های دوره ای تست و تحلیل به همراه جزوه هر درس می باشد.
    اگر برای شما امکان پرداخت یکجا نیست، به صورت قسطی هم امکان پرداخت وجود دارد. (تعیین ماه های قسط با خود شما)
    می تونید با ایمیل زیر در ارتباط باشید
    mohrtabari.mt@gmail.com

ترنم
18:00 - 1394/08/10
پاسخ دهید

سلام

هنوز هم میشه در کلاس های از راه دور،برای دروس گرایش منابع آب شرکت کرد؟
    محسن محمدرضاپورطبری
    18:00 - 1394/08/10
    پاسخ دهید

    با سلام
    بله
    هیچ مشکلی نداره

    در صورت سوال می تونید با شماره 09112182814 تماس بگیرید.

    در صورت سوال در خدمتم
    موفق باشید

علی
17:26 - 1394/08/10
پاسخ دهید

سلام.مهندس خوهشاهزینه کلاس های کنکور روکاهش بدیدتا افراد ضعیفترهم شرکت کنن.ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:26 - 1394/08/10
    پاسخ دهید

    با سلام
    کلاس های حضوری یا از راه دور؟

    در صورت سوال می تونید با شماره 09112182814 تماس بگیرید.

    در صورت سوال در خدمتم
    موفق باشید

سهرابی
20:07 - 1394/08/09
پاسخ دهید

ممنون بابت سایت ارزنده تون

عالی
ملک یابی
12:15 - 1394/08/08
پاسخ دهید

سلام و درود ویدئو بسیار ارزنده بود

ارادتمند ملک یابی
    محسن محمدرضاپورطبری
    12:15 - 1394/08/08
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

عبید
00:48 - 1394/08/06
پاسخ دهید

بسیار عالی بود امیدوارم بازم به کارتون ادامه بدی واقعا بهتون خسته نباشید میگم

فرید
21:22 - 1394/07/16
پاسخ دهید

با سلامو تشکر برای قرار دادن این فیلم ها
اما کاش هر کاری رو ک توی هر بخش آموزش داده شده رو توی عنوانش قرار می دادید.
امید وارم به کارتون ادامه بدید و موفق باشید

    محسن محمدرضاپورطبری
    21:22 - 1394/07/16
    پاسخ دهید

    موق باشید

دنیا
20:09 - 1394/07/15
پاسخ دهید

سلام..

من تازه دارم دانلود میکنم و هنوز استفاده نکردم ولی همین قدر که زحمت کشیدید و تو این وضعیت گرونی آموزشGISکه لاقل تو جنوب کشور هست این امکان رو در اختیار ما دادید بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسیااااااااااااااااااااااااااااار ممنونم از شما..ان شالله خدا شمارو جزای خیر بده .لازم دونستم از شما و وقتی که برای ارائه آموزش میذارید نهایت تشکرو کنم
    محسن محمدرضاپورطبری
    20:09 - 1394/07/15
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم
    موفق باشید

MARY
20:28 - 1394/07/13
پاسخ دهید

عالی بود

ف. م
07:52 - 1394/07/13
پاسخ دهید

با سلام
بسیار آموزنده بود.

غفار
03:57 - 1394/07/12
پاسخ دهید
غفار بندانی دانشجوی کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
alireza
10:34 - 1394/07/10
پاسخ دهید

salam.man hanoz download nakardam vali be nazaram age dar kenare ina ye fayli ham mizashtin ke hamash yek ja to file zip shode bod behtar bod chon injori file taki az tarighe khode moror gar download mishe ...

    محسن محمدرضاپورطبری
    10:34 - 1394/07/10
    پاسخ دهید

    با سلام
    اگر دانلود منیجر داشته باشید راحت از طریق اون انجام میشه

نسرین
15:51 - 1394/07/07
پاسخ دهید

خیلی ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    15:51 - 1394/07/07
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

امیر
16:00 - 1394/07/06
پاسخ دهید

میخوام gis حرفه ای در زمینه آب یاد بگیرم
کجا را پیشنهاد میدید؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    16:00 - 1394/07/06
    پاسخ دهید

    شرکت در کلاس های انجمن تخصصی مهندسی علوم اب

    چون هیچ کتابی کامل و جامع نیست.
موبد
08:48 - 1394/06/28
پاسخ دهید

خیلی ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    08:48 - 1394/06/28
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

عباس
13:57 - 1394/06/24
پاسخ دهید

سلام

برای این که بخوام پهنه بندی سیلاب انجام بدم بایدهمه ی این فیلم هاروببینم؟بادیدن این فیلم هامیشه پهنه بندی سیلابویاد گرفت؟
ممنون میشم اگه جواب بدین
مانی
18:20 - 1394/06/22
پاسخ دهید

با سلام و خدا قوت 

خیلی عالی  و زیبا 
فقط بشه  در زمینه معدن  آموزشی رو  با این برنامه لحاظ کنین خیلی ممنون میشم
    محسن محمدرضاپورطبری
    18:20 - 1394/06/22
    پاسخ دهید

    متشکرم

رهبر
05:36 - 1394/06/18
پاسخ دهید

عالی بود. ممنونم

    محسن محمدرضاپورطبری
    05:36 - 1394/06/18
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

هادی
08:07 - 1394/06/16
پاسخ دهید

خسته نباشید

rad
12:00 - 1394/06/10
پاسخ دهید

سلام
این فایل با چه برنامه ای باز میشه؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    12:00 - 1394/06/10
    پاسخ دهید

    با Kmplayer

مشاور
08:53 - 1394/06/01
پاسخ دهید

اتفاقن بخش بخش کردن 

و قسمت قسمت خیلی بهتره
تا بتونی یکی یکی دانلود کنی
*****
و از آقای مهندس پور طبری هم که زمان میذارن و این کار رو انجام میدن ...جای تحسین داره
که این مجموعه ها رو گرد آوری می کن و تدوین ....ی کاره خیلی حرفه ای هست
****
واقعن باید به ایشون دلگرمی داد....
*****ان شالله خدا همیشه سلامتشون بداره
    محسن محمدرضاپورطبری
    08:53 - 1394/06/01
    پاسخ دهید

    ممنون
    بسیار متشکر

محسن محمدرضاپورطبری
07:23 - 1394/06/01
پاسخ دهید

به جای تشکر کردن است!!!

واقعا متاسفم
می تونید دانلود نکنید

فاطمه
07:02 - 1394/05/29
پاسخ دهید

سلام . ببخشید من دو تا shap file می خوام برا نمودار ویلکاکس و نمودار شولر . برا استفاده در جی ای اس . شما میدونین چطور میتونم پیدا کنم؟ سرچ کردم نبود . تشکر

Ziba
07:08 - 1394/05/27
پاسخ دهید

من هنوز فیلمهارو ندیدم
یک سوال:
برای زمین شناسی این فیلم ها کاربرد داره یا فقط علوم مهندسی آب؟؟؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    07:08 - 1394/05/27
    پاسخ دهید

    برای شما هم کاربرد دارد

فریبرز
14:32 - 1394/05/25
پاسخ دهید

بندگان با ایمان خداوند کسانی هستند که نماز می خوانند و از جان و مالشان انفاق می کنند
ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    14:32 - 1394/05/25
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

علی
15:38 - 1394/05/20
پاسخ دهید

سلام
ممنون از سایت خوبتون
فیلم آموزشی برای نرم افزار QGIS ندارید ؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    15:38 - 1394/05/20
    پاسخ دهید

    خیر

علی
16:27 - 1394/05/02
پاسخ دهید

سلام

خسته نباشید و ممنون بابت زحماتتون
معذرت میخوام لطفا نام شخصی که تدریس میکنند رو هم بفرمایید
سپاس
zahra rezghi
09:28 - 1394/04/15
پاسخ دهید

سلام عاااااااااااااااالی بووووووووووووووووووووووووود.
مرررررسی دوستان

رعنا
14:32 - 1394/04/12
پاسخ دهید

سلام .عالی بود

-----
06:59 - 1394/03/14
پاسخ دهید

سلام و خداقوت

من ارک جی ای اس 10 رو نصب کردم . قسمت 3D Analys نرم افزار غیر فعاله ، یعنی پیغام میده که لایسنس فعال نیس ، به نظرتون اشکال از نصب برنامه هستش؟ این قسمت کرک جدا داره؟
    محسن محمدرضاپورطبری
    06:59 - 1394/03/14
    پاسخ دهید

    با سلام
    پروسه نصب Gis پروسه طوالانی است. اشکال می توانید از کامل نبودن فایل نصبی، بد کرک کردن، نداشتن کرک خوب، نادیده گرفتن تنظیمات نصب هنگام نصب و .... باشد

    باید حضوری دیده شود

wahed
16:28 - 1394/02/25
پاسخ دهید

دستتون درد نکنه. خدا قوت.

    محسن محمدرضاپورطبری
    16:28 - 1394/02/25
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم

مریم عاشوری
13:58 - 1394/02/16
پاسخ دهید

سلام خسنه نباشید ممنون از فایلهای GIS خیلی عالی هستن.من فارق التحصیله رشته اقلیم شناسی در مقطع کارشناسی هستم دوست دارم درزمینه تحصیلیم فعالیت کنم و اموزش هم ببینم میتونید راهنماییم کنید الان مشغول اموزش GISهستم ممنون میشم اگه کمک کنید.

FARZANEH
08:18 - 1394/01/31
پاسخ دهید

ببخشید لینک دانلود نرم افزارgisکدوم قسمته؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    08:18 - 1394/01/31
    پاسخ دهید

    بر روی هر قسمت کلیک کنید موجوده

زمینی دانشگاه اصفهان
06:07 - 1394/01/30
پاسخ دهید

واقعا کارتون عالی بود.خیلی ممنون.

FARZANEH
10:51 - 1394/01/28
پاسخ دهید

سلام خیلی عالی بود

سید
09:36 - 1394/01/14
پاسخ دهید

سلام عالی بود تشکر فراوان دعا گویم

حسین
17:22 - 1394/01/06
پاسخ دهید

با سلام
بسیار عالی بود

ساسان
06:35 - 1393/12/13
پاسخ دهید

خیلی ممنون دستتون درد نکنه خیلی خوب بود
با تشکر

حسن
22:03 - 1393/11/21
پاسخ دهید

سلام واقعا خسته نباشید

 برای من همه چیز عالی بود  و استفاده  کافی  ازش بردم.
 
اگه امکان داره اموزش در بخش شهر سازی رو بزارید .

سپاسگذاری از زحمات شما

amd
09:28 - 1393/10/09
پاسخ دهید

سلام خدا قوت

ab 90
07:32 - 1393/10/08
پاسخ دهید

 سلام
خیلی خوب بود ،ممنون

مهدی
23:01 - 1393/09/21
پاسخ دهید

خدا قوت . عالی بود . 

    محسن محمدرضاپورطبری
    23:01 - 1393/09/21
    پاسخ دهید

    خواهش می کنم

فرزاد
20:51 - 1393/09/13
پاسخ دهید

سلام یه چیز دیگه ای که میخواستم بگم و فراموش کردم اینه که سایتتون بی نظیره خدا ما خودمون سه چهار سال پیش سایت تیشتر .آی آر رو در همین زمینه زدیم و دیتابیس خیلی قوی ای هم داشتیم ولی به دلیل مشغله کاری نتونستیم پی شو بگیریم خلاصه خدا قوت

    محسن محمدرضاپورطبری
    20:51 - 1393/09/13
    پاسخ دهید

    خواهش میکنم
    منتظر نظرات مشفقانه شما هستم

هستی
10:29 - 1393/09/13
پاسخ دهید

سلام.ممنون  از زحماتتون.

بیشتر تو حوزه اب های زیززمینی هست یا بخش های دیگه ه شامل میشه؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    10:29 - 1393/09/13
    پاسخ دهید

    نرم افزار کاربردی و پایه می باشد که در تمام گرایش های مهندسی علوم آب کاربرد دارد

فرزاد
08:12 - 1393/09/13
پاسخ دهید

سلام دوست عزیز

حدودا دو ماه پیش بودکه گفتید جواب آزمون ارشد رو با پاسخ تشریحی تو سایت میذارید  اما هنوز خبری نشده میشه زودتر بذاریدش ممنون
    محسن محمدرضاپورطبری
    08:12 - 1393/09/13
    پاسخ دهید

    به خاطر دیر شدن پوزش میخواهم

    در حال اماده سازی هستم

    مشغله کاری زیاده، تمام سعیم رو میکنم تا زودتر اماده بشه

لطفا صبر کنید