سیستم های آبیاری

سیستم های آبیاری چیست؟ و انواع آن کدامند؟ اینها بخشی از سوالاتی است که در این نوشته و فایل مربوط به آن به آنها پاسخ خواهیم داد. پس تا آخر همراه ما باشید.

آبیاری از نظر علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول می باشد. هر چند فقط 15 درصد از زمین های کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و 85 درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمین های آبی حاصل می شود که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است.

سیستم های آبیاری به دو دسته سیستم آبیاری سطحی و سیستم آبیاری تحت فشار تقسیم می شوند که عوامل تاثیرگذار در انتخاب سیستم های آبیاری عبارتند از: شرایط آب و هوایی، خصوصیات خاک، منابع مالی و توان اقتصادی و توجیه اقتصادی روش ها، پستی و بلندی (توپوگرافی) و شیب زمین، نوع محصول زراعی، روش های آبیاری معمول منطقه، منبع تامین آب، نیروی انسانی، مقدار و کمیت آب قابل استفاده در آبیاری، سطح اطلاعات و امکانات فنی و مسایل اجتماعی و… .

حتما بخوانید  آیا بحران آب داریم یا بحران مدیریت آب !؟ (اعتماد مردم را به دست آوریم)

سیستم آبیاری سطحی

 آبیاری سطحی که به عنوان قدیمی ترین و معمول ترین روش کاربرد آب در مزرعه می باشد از اهمیت کافی برخوردار بوده که در آن آب از نهر آبیاری یا لوله دریچه دار در سطح خاک جریان یافته و با نفوذ تدریجی در خاک در اختیار ریشه گیاه قرار می‌گیرد. آبیاری سطحی به سه روش آبیاری کرتی، آبیاری نواری و آبیاری شیاری انجام می‌شود.

سیستم آبیاری تحت فشار

بطور کلی سیستم های آبیاری تحت فشار به روش هایی گفته می شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می کنند. آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می شود.

ادامه مطلب را در پاورپوینت زیر دنبال کنید. پاورپوینت زیر در 65 اسلاید با جزییات فراوان شما را با انواع سیستم های آبیاری و کاربردها و مفاهیم آن آشنا می کند. با تشکر از مهندس محمدرضا عینی بابت ارسال این پاورپوینت.

دانلود با لینک مستقیم 

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
سیستم آبیاری با آبپاش تفنگی (Gun) - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
09:59 - 1397/01/22
پاسخ دهید

[…] آبیاری با آبپاش تفنگی یکی از زیر مجموعه های سیستم آبیاری تحت فشار با ماشین متحرک خطی می باشد. سیستم های مرسوم به لینیر یا […]

محسن
09:56 - 1396/09/16
پاسخ دهید

آقای مهندس تو سایتتون دانلود جزوه دستنویس آبیاری تحت فشار و زهکشی موجود هست ولی نمیشه دانلود کرد میخوای دانلود کنی میره رو صندوق بیان و مینویسه به علت وجود خطا .....راهنمایی میکنید چطوری دانلود کنم ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    14:58 - 1396/09/16
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    ممنون از نظر شما
    اون جزوات حذف شده است

محسن
12:11 - 1396/09/14
پاسخ دهید

سلام آقای مهندس
من ارشد آبیاری و زهکشی تکمیل ظرفیت مشغول به تحصیل هستم با توجه به اینکه رشته کارشناسی مرتبط نبوده تو این فرصت کم تا پایان ترم دنبال جزوه خلاصه از آبیاری تحت فشار و زهکشی هستم ممنون میشم کمک کنید. با تشکر از زحمات فراولن شما

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:51 - 1396/09/14
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    متشکر از نظرتون
    متاسفانه در اختیار نداریم

    کاربر
    11:24 - 1398/11/08
    پاسخ دهید

    سودمند بود متشکرم.

      فاطمه قربانی
      11:25 - 1398/11/08
      پاسخ دهید

      خواهش میکنیم

لطفا صبر کنید