باخبر شدیم که سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون دکتری ۱۳۹۶ را مشابه آزمون سال ۹۴ برگزار خواهد کرد. یعنی همانند آزمون اسفند 93 که منابع برای هر گرایش به طور تخصصی مشخص شده بود، برگزار خواهد شد.

یادم نمی رود که سازمان سنجش در سال پیش چقدر بر روی تغییر منابع آزمون دکتری پارسال (اسفند 94) اصرار ورزید و بنده هم در طی یادداشتی به این موضوع پرداختم (دکتری که نیاز به دکتر دارد…). حالا امسال دست به اقدامی عجیب زد و اعلام تغییر در منابع آزمون دکتری را در رسانه ها منتشر کرد.

این سیاست یک بام و دو هوا و هر چند ماه یک قانون جدید وضع کردند، به جایگاه سازمان سنجش کشور لطمه جبران ناپذیری وارد می کند و تمام سرمایه های اجتماعی کسب شده در مدت این سال ها را به باد خواهد داد. روسای سازمان سنجش اگر فقط کمی به فکر دانشجویان این مرزو بوم بودند، و کمی شرایط حساس آنان را درک می کردند و فرصت و برنامه ریزی شان اهمیت و موضوعیت داشت، اقدام به تغییر هر ساله منابع و قوانین این آزمون نمی کردند.

تا دانشجویان به یک قانون و منابع جدید عادت می کنند، سازمان سنجش خرق عادت کرده و به راحتی تمام قول ها و مکانیزم هایی که قبلاً بر روی آن قول و وعده داده است را به یکباره برهم می زند و با شگقتی هرچه تمام تر ابلاغه و آیین نامه جدید خود را نتیجه ساعت ها کار کارشناسی می داند و به آن فخر می فروشد. یکی نیست که به این کارشناسان سازمان سنجش بگوید که اگر کار شما با تفکر انجام گرفته، چرا هر ساله تغییر می دهید؟!! مگر فرصت و وقت دانشجویان این مملکت، بازیچه دست این کارشناسانان نماها می باشد که هر وقت ساز جدیدی کوک می کنید؟!!

حتما بخوانید  از نوشتن تا چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی

ای کاش کمی مسولین به قوانینی که خودشان وضع میکردند پایبند بودند و اینگونه آینده دانشجویان این سرزمین را به تمسخر نمی گرفتند و کمی بر روی سخنانشان تعمل می کردند.
اینجا ایران است، سرزمین تصمیم های روزانه و لاغیر.

شما چه نظری دارید؟ آیا تغییر منابع و تخصصی شدن دکتری چقدر به نحوه غربال گری آزمون دکتری کمک خواهد کرد؟ چه نکات دیگری را پیشنهاد می کنید که به این موارد اضافه شود؟

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
عاطفه
12:46 - 1395/04/12
پاسخ دهید

باسلام. جوی که ما دانشجویان درآن قرار داریم از جزئیاتی که خبر داریم دیگران وافراد خارج ازین گود متوجه این موضوع نخواهند بود
چه بسیار دوستانم را سراغ دارم که سال قبل برای شرکت در آزمون دکتری بسیار سردرگم بودند وکلافه ازینکه چه منابعی باید بخوانند ازینکه آزمون دکتری با این میزان تغیرات عمده ویکجا چگونه پیش خواهد رفت وافرادی امثال بنده از نزدیک شاهد نگرانی وناراحتی شان بودم.خب اگر بخواهیم شفاف سخن بگوییم این میزان استرس ونگرانی وبلاتکلیفی این داوطلبین چه شد؟ وچه نتیجه ای حاصل شد؟هیییچچچچچ
جای سوال است ازینکه اگر تصمیمی با درنظرگرفتن اکثریت جنبه ها(حال نگوییم تمام جنبه ها)گرفته میشود واجرا میشود چرا فقط یکسال تاریخ انقضا داشته باشد؟ ازطرفی ما قشر فرهیخته دانشجو درک میکنیم که هر طرحی میتواند اجرا شود ودر وهله آزمون وخطا قرار بگیرد وازین حیث تصمیمات مسئولین را درک میکنیم...اما!!! اما نهایتا در یک بخش ومحدوده کوچک تر....یا با آزمون وخطای بیشتر یا نظرخواهی از افراد کاردان بیشتری که دربین دانشجویان وخودمان ازین قبیل دانشجویان کاردان کم نداریم؟؟؟؟
شاید اگر این میزان تغییرات صورت نمیگرفت بسیار از داوطلبین درحال آمادگی برای حضور در دوره ی دکتری بودند .درهرحال باز هم نمیدانیم چه بگوییم وچه حقی را بایستی به خودمان که قشر دانشجو هستیم بدهیم وچه حقی را به مسئولین که چنین تغییراتی را وضع کردند؟؟؟!!!!
........

    محسن محمدرضاپورطبری
    12:46 - 1395/04/12
    پاسخ دهید

    متشکر از اظهار نظر ارزشمند شما

لطفا صبر کنید