امروزه کالیفرنیا و بخش‌هایی از جنوب غربی ایالات متحده دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای شده اند. ادامه‌ی این روند خشکسالی می‌تواند به ناپایداری سیستم‌های کشاورزی جهانی بیانجامد.

این را نیز در نظر داشته باشید که کالیفرنیا و آریزونا حدود ۹۸٪ از کاهو‌های صادراتی آمریکا را تأمین می‌کنند. اما خوشبختانه جهانی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم پر از نو‌آوری‌های خارق‌العاده است که می‌توانند به مقابله با این خشکسالی بپردازند.

یک تکنولوژی نوظهور به نام “ذخیره آب اتمسفری” می‌تواند کالیفرنیا و دیگر نقاط جهان را از خشکسالی شدید نجات دهد و چشم‌انداز تکنو‌کشاورزی را برای همیشه تغییر دهد.

۸۰٪ منابع آبی کالیفرنیا صرف کشاورزی سنتی در این ایالت می‌شود. بنا به دایرة‌المعارف منابع کشاورزی کالیفرنیا در سال ۲۰۰۹، ایالت کالفرنیا ۹۹٪ از بادام، کنگر‌فرنگی و گردو، ۹۷٪ کیوی، زرد‌آلو و آلو، ۹۶٪ انجیر، زیتون و شلیل، ۹۵٪ کرفس و سیر، ۸۸٪ توت‌فرنگی و لیمو، ۷۴٪ از هلو، ۶۹٪ از هویج، ۶۲٪ از نارنگی و بسیاری دیگر از محصولات ایالات متحده را تولید می‌کند.

امروزه کشور‌های متعددی در سرتاسر جهان با استفاده از تکنولوژی ذخیره‌ی آب اتمسفری به حل مشکل خشکسالی پرداخته‌اند. رویکرد فناوری هر کدام از این شرکت‌ها  با یکدیگر متفاوت است اما ترکیبی از همه‌ی آن‌ها می‌تواند مناطقی که از کمبود آب رنج می‌برند را کاهش دهد. 

حتما بخوانید  آیا من در مهندسی آب یگ گیک هستم؟!

یکی از اساسی‌ترین و در‌ دسترس‌ترین روش‌های ذخیره‌ی آب اتمسفری، استفاده از میکرو‌شبکه‌ها است. این میکرو‌شبکه‌ها، آب‌هایی را که در مجموعه‌ای از مخازن تخلیه شده‌اند جمع‌آوری می‌کنند. این آب شیرین می‌تواند ذخیره شود و یا جهت تأمین آب مورد نیاز خانه‌ها و مزارع به مصرف برسد.

در حال حاضر شرکتی به نام FogQuest موفق شده است که با استفاده از شبکه‌های میکرو یا به اصطلاح “جمع‌کننده مه” به ذخیره آب اتمسفری در مناطقی مانند اتیوپی، گواتمالا، نپال، شیلی و مراکش بپردازد. آیا مردم به استفاده از این تکنولوژی روی خواهند آورد یا برای یافتن آب همچنان به حفاری زمین‌هایی مشغول خواهند شد که شاید اصلاً آبی در آن‌ها وجود نداشته باشد؟

منبع: زمانا

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
zahra
09:40 - 1398/05/02
پاسخ دهید

اقای مهندس شما پروژه کارورزی درباره سیستم انتقال اب ندارین؟ سایت را جستجو کردم چیزی پیدا نکردم

    آرش ازکیا
    12:49 - 1398/05/02
    پاسخ دهید

    متاسفانه خیر

لطفا صبر کنید