با سلام خدمت دوستان و مهندسین گرامی

در اینجا یک  سری اطلاعات مفید در مورد دکتری جمع آوری نمودم که خواستم با شما در میان بگذارم.

دوره دکتری چند ترم است؟ روال آن به چه صورت است؟

ببینید، دکترا به دو بخش «آموزشی» و «پژوهشی» تقسیم می‌شود. دانشگاه‌ها تمایل دارند که هر کدام از این بخش‌ها حداقل چهار ترم طول بکشد.

در دوره آموزشی بستگی به رشته و گرایش شما دارد که چند درس داشته باشید. این دروس از دو بخش دروس اصلی و دروس اختیاری تشکیل شده است. (مثلا برای دکتری مهندسی منابع آب دارای دو درس اصلی و 14 واحد درس اختیاری است که با توجه به تخصص اساتید دانشکده دروس اختیاری تدریس خواهد شد) که ممکن است هر ترم سه تا از آن‌ها و یا دو تا از آن‌ها را ارائه کنند. (که معمولاً ۳ تا ارائه می‌کنند) پس همان دو ترم اول درس‌های شما تمام می‌شود.

درس‌های دکتری پیش‌نیاز دارند؟

پیش‌نیازهای دوره دکترا، درس‌های ارشد هستند و نه کارشناسی. مثلاً‌ کسی که دکترای مهندسی منابع آب می خواند  و ارشد گرایش آبیاری زهکشی بوده، باید حداکثر 6 واحد دروس جبرانی (کمبود) را بگذراند (دروس های کمبودی همچون: هیدرولوژی آب های سطحی پیشرفته، مهندسی منابع آب و ….)

آزمون جامع چیست؟

در ترم سوم، شما باید چند درس انتخاب شده توسط مدیریت گروه (که قبلا در ترم اول و دوم گذرانده اید) را که دانشگاه انتخاب می‌کند، مطالعه کنید و در یک آزمون مجدد شرکت کنید. برخی از دانشگاه‌های دولتی همچون دانشگاه تهران هم شفاهی آزمون می‌گیرند و هم کتبی و برخی دیگر فقط آزمون به صورت کتبی خواهد بود.

حتما بخوانید  تفاوت میان تحقیق، مطالعه و تالیف

ترم چهارم دکتری چه کار باید کنیم؟

در ترم چهارم شما باید بروید سراغ تهیه مدرک زبان معتبر. (یعنی آیلتس، تافل، تولیمو و ….) اگر قبلا گرفتید که دیگر نیازی نیست (حتما دقت کنید که مدرک شما باطل نشده باشد)

و در همین ترم، پروپوزال رساله دکترا را تهیه کنید و علاوه بر این‌ها کم‌کم برای ثبت حداقل دو مقاله ISI از رساله‌تان اقدام کنید.

مقاله ISI چیست؟

ISI یک ایندکس (یعنی یک لیست از مقالات معتبر جهان) است. سمینارهای معتبری وجود دارند که وقتی برایشان مقاله می‌فرستید، یک هزینه اضافه‌تر می‌گیرند و مقاله شما را در ISI ایندکس می‌کنند. همین! این روزها ثبت مقاله در ISI هم، پولی و نون‌دونی شده! (مثلاً ۸۰۰ هزار تومان از شما می‌گیرند و یک مقاله در ISI چاپ می‌کنند) بنابراین بهتر است دنبال ثبت مقاله در ژورنال‌ها باشید که هم اعتبار بیشتری دارد و هم ارزان‌تر تمام می‌شود (و البته سختگیری‌های خاص خود را هم دارند).

در ایران چند مجله هست که مقالاتشان در ISI ایندکس می‌شود. شما بهتر است خیلی زود برای مقاله اقدام نکنید چون اگر موضوع آن در راستای موضوع رساله‌تان نباشد قبول نمی‌کنند.

بخش دوم دکتری: دوره پژوهشی

در دانشگاه دولتی، در بدو ورود به دکترا برای شما استاد راهنما تعیین می‌کنند (در مصاحبه دکتری خیلی از چیزها مشخص می شود.). اما در دانشگاه آزاد ظاهرا از ترم سوم استاد راهنما مشخص می شود.

پس از مشخص شدن استاد راهنما، موضوع رساله دکتری شما مشخص شده و در راستای ان شروع به تحقیق خواهید کرد.

حتما بخوانید  هر آنچه که باید از کنکور بدانید

زودتر هم می‌شود تمام کرد؟

من همین سؤال را از مدیر گروهمان پرسیدم، گفت: حالا صبر کنید به آن مرحله برسید، شما دعا کنید همان ۴ ترم تمام شود، زودترش پیش‌کش!
به هر حال، چیزی که می‌شود فهمید این است که به همت شما بستگی دارد که چقدر سریع برای کامل کردن رساله و مقالات اقدام می‌کنید و کمی هم به اینکه مقاله شما پذیرفته می‌شود یا خیر و کی جوابش می‌آید؟ (گاهی ۶ ماه تا 1 سال طول می‌کشد جواب یک مقاله شما بیاید!)

درس‌ها را می‌شود در دانشگاه دیگر هم پاس کرد؟

اگر دروس اختیاری که در دانشگاه ارائه شد و استادی در تخصص درس مربوط یافت نشد، شما می توانید در دانشگاه های دیگر به عنوان مهمان این درس را بگذرانید. بعضی ها هم از این فرصت استفاده کرده و مهمان دانشگاه های معتبر می شوند. (که نامه نگاری ها و شرایط زیادی می خواهد)

 فرصت مطالعاتی چیست؟

طبق آیین نامه وزارت علوم که هر سال تصویب میشود و باید از طریق سایت وزارت علوم از آن مطلع شوید. دانشجوی دکتری پس از گذراندن دروس تئوری (18 واحد)، گذراندن آزمون جامع آموزشی و دفاع از پروپوزال رساله دکتری خود میتواند جهت گذراندن فرصت مطالعاتی اقدام نماید. طبق تجربه دانشجویان دکتری از پایان ترم 4 تا پایان ترم 7 میتوانند از کشور خارج شوند. (نکته: هر سال آیین نامه تغییر میکند ممکن از وزارت علوم اجازه خروج از کشور را تا پایان ترم 6 تغییردهد برای اطلاع دقیق به مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاهتون مراجعه کنید.)

دانشجویانی که ترم 4 دکتری را گذرانده و از پروپوزال خود دفاع کرده اند چنانچه نیاز به دستگاه یا تجهیزات آزمایشگاهی داشته باشند که درکشورمان وجود ندارد و یا اینکه استفاده از آنها مستلزم هزینه های بالاست که استاد راهنما ساپورت نمیکند، و یا در حالت دوم نیازمند یادگیری و استفاده از نرم افزاری هستند که بسیار جدید و نو است و کسی در کشورمان روش کار با آن را نمیداند. در اینصورت شما نیاز دارید که برای فرصت مطالعاتی دوره دکتری اقدام نمایید. در مراحل نگارش پروپوزال حتما تعداد زیادی مقاله خوانده اید و متوجه شده اید که در حیطه کاری شما چه کسانی در دنیا متبحرتر هستند معمولا افرادی که بیشترین استناد را به آنها کرده اید گزینه های اول برای مکاتبه با آنها هستند.

حتما بخوانید  منابع دکتری عمران-مدیریت منابع آب

دوره پسا دکتری چیست؟

فوق دکترا یک دوره پژوهشی اختیاری به حساب می‌آید که ممکن است از یک هفته تا چند سال طول بکشد. این دوره هیچ تأثیری در رتبه شما در مراتب علمی دانشگاهی ندارد. یعنی شما با دکترایتان در دانشگاه به عنوان استادیار (Assistant Professor) پذیرفته می‌شوید، بعد، هر سالی که تدریس کنید، یک رده به شما داده می‌شود تا برسید به مرتبه دانشیاری (Associate Professor) و نهایتاً پس از طی (فکر می‌کنم) ده سال می‌رسید به استاد تمامی (Full-Professor). این مراتب با مدرک دکترا طی می‌شود و ربطی به فوق‌دکترا ندارد. هر کس احساس نیاز در مورد پژوهش در یک زمینه می‌کند، می‌رود فوق دکترا را طی می‌کند. (که ظاهراً برای مهندسی منابع آب در ایران این دوره وجود ندارد)

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
Reza ahmadi
12:35 - 1402/04/30
پاسخ دهید

سلام وقت شما بخیر. بنده ارشدم رو محیط زیست و کارشناسی عمران خوندم ولی موضوع تز ارشدم تو بحث آب نیست (پسماند کار میکنم) حالا سوالی دارم اینه که میتونم برا دکتری برم سمت منابع اب؟ یا حتما باید موضوع پایان نامه ارشد تو حوضه آب باشه؟ ممنون از شما

عباسی
22:43 - 1401/09/01
پاسخ دهید

سلام من ارشد شیمی دارم و میخوام برا دکترا مدیریت فناوری اطلاعات یا مدیریت تکنولولوژی بخونم ، مشکلم سطح زبانمه که پایینه ، میخواستم ببینم اصلا با این سطح از زبان میشه دکترا خوند؟ واینکه این رشته هایی انتخاب کردم خوبن؟

    الهه گودرزی
    11:25 - 1401/09/02
    پاسخ دهید

    با سلام و درود .
    دوست خوبم میتونید شروع کرده و زبان را قوی کنید. مهارت زبان ، تمرین و تکرار است .
    با توجه به مقطع تحصیلی که هستید، قوی کردن زبان انگلیسی ، سخت نخواهد بود و با ممارست و تکرار و تمرین ، دست یافتنی ست.
    به هر حال تحصیل در مقاطع بالاتر اکادمیک، در هر رشته ای که تمایل داشته باشید، تسلط کافی بر زبان را میطلبد چرا که مطالعه منابع و سورس های اصلی و مطمئن مرتبط با موضوع، مستلزم میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی خواهد بود .

Gold fish
16:08 - 1401/01/29
پاسخ دهید

عالی خیلی ممنون

    الهه گودرزی
    01:43 - 1401/01/30
    پاسخ دهید

    ممنون از نگاه شما

فاطمه
00:13 - 1400/12/14
پاسخ دهید

خوب نبود

آیلین
12:58 - 1400/10/01
پاسخ دهید

سلام
میشه توی دوازده سالگی هم کنار دکتر ها کار کنیم تا یاد بگیریم؟
آخه من عاشق شغل دکتریم😍

    آرش ازکیا
    13:53 - 1400/10/01
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    دختر عزیزم لازم می دونم خدمتت این نکته رو عرض کنم که دکتری شغل نیست بلکه گرید و درجهء خاصی از مهارت است در نتیجه پیشنهاد میکنم قبل از هرچیز در دوازده سالگی اهداف خودت را به درستی شناسایی کنی و به معنی، ذات و ماهیت خواسته هات واقف باشی ... این شناخت، می تونه مهمترین گام، هم در زندگی خصوصی و فردی و هم در زندگی شغلیت باشه

    موفق باشی عزیزم

فاطمه
16:01 - 1400/07/09
پاسخ دهید

عالی

    الهه گودرزی
    17:42 - 1400/07/09
    پاسخ دهید

    سپاس از توجه شما .

فاطمه
22:27 - 1399/12/15
پاسخ دهید

سلام حضور شما
واقعا اطلاعاتتون مفید بود بود فقط اینکه قبل از کنکور دکترا نیازی به ثبت مقاله و مدرک زبان نیست؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    09:39 - 1399/12/16
    پاسخ دهید

    سلام و عرض ادب خدمت دوست مهربان من
    نه نیازی نیست

فریبا
11:47 - 1397/08/29
پاسخ دهید

سلام
اینقدر تو پروسه کاردانی تا ارشد اذیت شدم که علیرغم علاقه به درس ولی دیگه روحیه ادامه تو مقطع دکترا رو ندارم. ولی اطلاعات خوبی بود ممنونم

    محسن محمدرضاپورطبری
    11:48 - 1397/08/29
    پاسخ دهید

    ممنون از نظر شما
    انشالله در تمام مراحل زندگی موفق باشید

رامین
23:41 - 1396/07/17
پاسخ دهید

با عرض سلام و خسته نباشید
بنده دانشجوی دکتری عمران مهندسی و مدیریت منابع آب در دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات تهران هستم و دو ترم رو گذروندم,ولی با توجه به هزینه های بسیار سنگین و سطح علمی و اینگونه مسائل میخواهم انصراف بدهم و در کنکور سراسری شرکت کنم,ولی خیلی از دوستان می گویند کسی که ارشد را در دانشگاه ازاد خوانده باشد قبولی در دکتری دانشگاه دولتی (در مرحله مصاحبه) خیلی سخت و نزدیک به غیر ممکن است.ولی من بسیار انگیزه دارم و علاقه دارم مجددا در کنکور سراسری شرکت کنم و خیلی هم به رشته ام علاقه مند هستم
لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید

    محسن محمدرضاپورطبری
    00:09 - 1396/07/18
    پاسخ دهید

    با سلام
    ممنون از نظر شما
    تلاش کنید و لحظه ای توقف نکنید که حتما موفق خواهید شد

شهرام
23:35 - 1396/01/04
پاسخ دهید

با سلام و خسته نباشید
میشه لطف کنید بگید چه دانشگاه هایی دکتری منابع آب کشاورزی رو دارند؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    11:33 - 1396/01/05
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    باید دفترچه امسال رو دید. به طور روشن نوشته شده است.
    می تونید دفترچه دکتری سال قبل رو از سایت سازمان سنجش دانلود کنید. چون دفترچه امسال هنوز بارگذاری نشده است.

مهندس اب
08:35 - 1395/03/27
پاسخ دهید

باسلام وخسته نباشید
من 2سال پیش لیسانس اب ازدانشگاه چمران اهواز راگرفتم ک تصمیم دارم درکنکورارشد گرایش ابیاری وزهکشی شرکت کنم وقصد دارم ان شاالله فرصت باقی بود دکتری را هک بخونم میخواستم بدونم قبولی دکتری زهکشی راحته؟میتونم قبول بشم؟این سوال را مرسم برای اینکه با اطمینان ارشد بگیرم
وسوال دوم برای کنکور ارشدهست ک منابع دقیقا چه درسایی هستن؟ومن برای خوندن اول کتاب های درسی رابخونم ؟باتوجه به اینکه 2سال فاصله گرفتم از کتاب ها
کتاب تست چه انتشاراتی رومعرفی میکنید؟هم چنین زبا ن عمومی و تخصصی و ریاضیات 1-2-3 دقیقا چه کتابی بخونم
ممنون

آرمان از بندرعباس
21:03 - 1394/07/09
پاسخ دهید

خیلی مهندس گلی

همیشه دنبال این اطلاعات بودم
کمتر انسانی می بینم که اینچنین به فکر دیگران باشد.
حتما در خانواده ای بزرگ شدی که این چنین شما رو پرورش دادند ...

ممنون

ارشد
12:00 - 1394/07/09
پاسخ دهید

سلام اقای پور طبری چطور یک مقاله را به ثبت برسانم؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    12:00 - 1394/07/09
    پاسخ دهید

    در ژورنال های خارجی باید به سایتشان مراجعه کنید و اونجا پس از ایجاد نام کاربری، و اطلاعاتی که از شما خواسته میشود، مقاله خودتون رو ارسال کنید

مهندس اب
11:53 - 1394/07/09
پاسخ دهید

با سلام اقای پور طبری برای قبولی در مصاحبه دکتری باید حداقل چند مقاله داشت

    محسن محمدرضاپورطبری
    11:53 - 1394/07/09
    پاسخ دهید

    بستگی به کیفیت مقالات و دانشگاه مربوطه دارد

    در بعضی جاها بدون مقاله هم دیده شده پذیرفته شدند.و در بعضی جاها با چند مقاله رد شدند
    همه چی به چگونگی ارائه خوب شما در جلسه مصاحبه بر می گردد

لطفا صبر کنید