معرفی رشته مهندسی علوم آب

هدف‌ این‌ رشته‌ استفاده‌ از آب‌ در کشاورزی‌ است‌. بنابراین‌ یک‌ مهندس‌ آب باید با آب‌ و ویژگی‌های‌ آن‌، طریقه‌ استحصال‌ آب‌، طریقه‌ انتقال‌ آب‌ به‌ محل‌ مصرف‌ و طریقه‌ مصرف‌ آب‌ آشنا باشد و برای‌ تسلط‌ به‌ موارد فوق‌ لازم‌ است‌ که‌ از دانش‌های‌ دیگری‌ از قبیل‌ زمین‌شناسی‌، هواشناسی‌، خاک‌شناسی‌، گیاه‌شناسی‌، طراحی‌ و ساخت‌ تأسیسات‌ آبی‌ و مکانیزم‌ مصرف‌ آب‌ توسط‌ خاک‌ و گیاه‌ اطلاع‌ داشته‌ باشد. به‌ عبارت‌ دیگر این گرایش ‌، علم‌ آب‌ و خاک‌ است‌ و دانشجویان‌ درباره‌ نحوه‌ رساندن‌ آب‌ تا مزرعه‌ توسط‌ کانال‌ها یا لوله‌های‌ انتقال‌ آب‌ و شبکه‌های‌ توزیع‌ آب‌ در زمین‌ زراعی‌، تأمین‌ نیاز محصولات‌ زراعتی‌ و باغی‌ با روش‌های‌ مختلف‌ آبیاری‌، خارج‌ ساختن‌ آب‌های‌ اضافی‌ از پیرامون‌ ریشه‌ به‌ منظور تنفس‌ ریشه‌ گیاه‌ توسط‌ شبکه‌های‌ زهکشی‌ و احداث‌ سدهای‌ انحرافی‌ و خاکی‌ برای‌ آبیاریِ کشاورزی‌ آموزش‌ می‌بینند.

توانایی های لازم

رشته علوم مهندسی آب دارای‌ 3 گرایش‌ است‌ که‌ از بین‌ داوطلبان‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌ دانشجو می‌پذیرند. به‌ عبارت‌ دیگر در این‌ سه‌ گرایش‌ دانشجویان‌ باید بر دروس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ مسلط‌ بوده‌ و بتوانند بخوبی‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ کرده‌ و محاسبه‌ کنند و از عهده‌ دروس‌ مهم‌ این‌ رشته‌ از قبیل‌ نقشه‌برداری‌ یا استاتیک‌ برآیند.

حتما بخوانید  منابع دکتری عمران-مدیریت منابع آب

موقعیت شغلی در ایران

در کشور ما کشاورزی‌ محور توسعه‌ شناخته‌ شده‌ است‌ و محور کشاورزی‌ نیز آب‌ است‌. پس‌ باید در این‌ زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌ کنیم‌. هر چند که‌ در زمینه‌ منابع‌ آب‌ سرمایه‌گذاری‌ بسیاری‌ خوبی‌ شده‌ است‌ و این‌ سرمایه‌ گذاری‌ ادامه‌ نیز دارد تا جایی‌ که‌ به‌ جرأت‌ می‌توانیم‌ بگوییم‌ که‌ اگر زمانی‌ در مملکتمان‌ پولی‌ برای‌ راهسازی‌ نداشته‌ باشیم‌، حتماً پولی‌ برای‌ استحصال‌ و توزیع‌ آب‌ کنار خواهیم‌ گذاشت‌. بنابراین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ بازار کار خوبی‌ دارند و در آینده‌ بازار کار آنها بهتر نیز خواهد شد. در حال‌ حاضر نیز فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در بخش‌ خصوصی‌، وزارت‌ نیرو، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مهندسین‌ مشاور آب‌ و خاک‌، پیمانکاری‌های‌ مختلف‌ و شیلات‌ زمینه‌ کاری‌ دارند. برای‌ مثال‌ در بخش‌ شیلات‌، طراحی‌ استخر برای‌ پرورش‌ ماهی‌ در حیطه‌ کار مهندسین‌ آب‌ است

گرایش آبیاری زهکشی

رشته ای در امتداد و ادامه رشته مهندسی آب است.

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان:

در زمینه آبیاری و زهکشی و توانمندی های جانبی دارای موقعیت بسیار ممتاز می باشد.

طراحی و اجرای سیستم های انتقال آب، تحت فشار و قطره ای، مطالعات هیدرولوژیکی شرکت ها

زمینه‌های اشتغال مربوط به رشته مهندسی آب بسیار زیاد و متنوع می‌باشد. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی آب با توجه به علاقه و مهارت خود، توانائی اشتغال در زمینه‌های طراحی خطوط انتقال آب، طراحی سازه‌های آبی، طراحی سیستم‌های آبیاری سطحی، طراحی سیستم‌های آبیاری تحت فشار، طراحی سیستم‌های زهکشی، هیدرولوژی، سیستم پمپاژ و ایستگاه پمپاژ و … را به عنوان پیمانکار، مشاور و یا ناظر خواهند داشت. در مقطع کارشناسی ارشد، در گرایش آبیاری و زهکشی بیشتر به زمینه‌های طراحی سیستم‌های آبیاری، طراحی سیستم‌های زهکشی، مدیریت و بهره‌برداری از آنها پرداخته می‌شود. در حال حاضر نيز فارغ‌التحصيلان اين رشته در بخش خصوصي، وزارت نيرو، وزارت جهاد كشاورزي، مهندسين مشاور آب و خاك، پيمانكاري‌هاي مختلف و شيلات زمينه كاري دارند.

حتما بخوانید  دانلود جزوات آموزشی پمپاژ

گرایش سازه های آبی

این رشته، رشته ای بین گرایش های عمران آب و آبیاری زهکشی می باشد. بطوریکه از لحاظ دروس تخصصی تفاوت زیادی با رشته عمران ندارد. ولی رقابت برای قبولی در این گرایش نسبت به عمران –آب ساده­تر است.

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان:

بیشتر زمینه های کارایی این رشته در جنوب کشور به ویژه استان خوزستان می باشد.

گرایش مدیریت منابع آب

 رشته ای که خیلی ها آن را بهترین و یا حالا باکلاس ترین گرایش ارشد رشته مهندسی آب می دانند! کارهای قبل از سد، کارهایی نظیر کشف منابع جدید آب، تأمین آب مورد نیاز و کارهایی از این قبیل، در حیطه کار مهندسین  منابع آب خواهد بود. ایجاد سد و بندها نیز بیش تر در حیطه کار کارشناسان عمران خواهد بود، البته با همکاری کارشناسان دیگر. انتقال آب از سد و رساندن آن به سر مزرعه و در دسترس کشاورز قرار دادن، حال به وسیله کانال، لوله های انتقال آب و یا روش های دیگر در حیطه کار مهندسین سازه های آبی خواهد بود. توزیع آب در درون مزرعه با ایجاد انواع سیستم های آبی وظیفه ی مهندسین آبیاری و زهکشی خواهد بود، البته در کنار کار زهکشی که مهم ترین وظایف آنها خواهد بود.

حتما بخوانید  کارنامه های قبول شدگان در کنکور ارشد مدیریت منابع آب

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان:

کارهای قبل از سد، کارهایی نظیر کشف منابع جدید آب، تأمین آب مورد نیاز و کارهایی از این قبیل، در حیطه کار مهندسین  منابع آب خواهد بود.

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
حسنیه
01:13 - 1402/11/25
پاسخ دهید

سلام وقت بخیر،من کارشناسی کنکور۹۲شرکت کردم به عنوان مهندسی کشاورزی سازه های آبی ولی سال ۹۶که مدرکم رو گرفتم روش زده مهندسی اب سازه های ابی،و اسم مهندسی کشاورزی کنارش نیست،الان برای ازمون اموزش وپرورش رشته مهندسی کشاورزی کلیه گرایش هارو میگرفت،من میتونم شرکت کنم؟؟آخه اب هم زیر شاخه رشته کشاورزی میشه دیگه درسته؟؟
یا به مشکل برمیخورم؟

سیدمجتبی موسوی نیا
21:40 - 1402/05/17
پاسخ دهید

کاریابی

Hamed
15:59 - 1402/04/13
پاسخ دهید

دوستان من آب و هواشناسی تهران قبول شدم برای ارشد به نظرتون برم ادامه بدم یا برم خدمت بیام بیوفتم توی بازار کار لیسانسم گیاهپزشکی بوده

نیلوفر
19:02 - 1401/11/30
پاسخ دهید

با سلام
میخواستم یک کمکی به کنکورهای جدید بکنم اگر این رشته مهندسی اب انتخاب کردین و قبول شدیم حتی بهترین دانشگاه کشور اصلا اصلا سمتش نرین ، من با مدرک ارشد این رشته دانشگاه دولتی از اینکه هفت سال از عمر خود پای این رشته گذاشتم پشیمانم ، هیچ بازار کاری این رشته نداره، نه ارگان های دولتی نه شرکت های خصوصی ، کسایی هم که میگن کار آفرینی، توی این اوضاع مملکت برای همچین کارهایی باید سرمایه زیادی داشته باشی که برای یه جوان ۲۷ ساله نشدنی هست ، و اینکه مهارت های لازم مثل نرم افزار هایی اتوکد و واتر جیمز و GISهم بلدم. خلاصه اینکه کنکوری های عزیز بشینید توی خونه بافتنی کنید خیلی بهتره اینکه برید دانشگاه این رشته رو بخونید .

    ابراهیم
    17:49 - 1402/10/06
    پاسخ دهید

    سلام بامدرکت گرید گرفتی؟

طوبی
09:21 - 1400/11/18
پاسخ دهید

با درود فراوان
به عنوان فارغ التحصیل این رشته مینویسم که بعد از 5 سال از تمام شدن درسم هنوز نتونستم در این زمینه شغلی پیدا کنم. هر جایی هم اسم رشتمو میگم طرف تعجب میکنه.حتی در استخدامی های دولتی هم خیلی کم اسم این رشته به چشم میخوره. چون در کنار این رشته عمران - آب هم وجود داره. فقط میتونم بگم به شخصه از این رشته و دغدغه های این رشته خوشم میاد و دوستش دارم. برای دوستانی که الان کنکور دادن و به دنبال رشته هستند یه پیشنهاد دلسوزانه دارم، که در هر رشته ای که رفتید سعی کنید نرم افزارهای مربوط به اون رشته رو به صورت حرفه ای یاد بگیرید که مطمئنا در آینده شغلیتون بهتون کمک میکنه.

رضا
22:54 - 1400/09/10
پاسخ دهید

سلام، یه توصیه برادرانه دارم، خودم فارغ‌التحصیل ارشد مهندسی منابع آب هستم (تاریخ اخذ مدرک سال ۹۰)، تحصیل تو رشته های کشاورزی جز بدبختی چیزی نیست. در هر مقطعی که هستید پیشنهاد میدم فرار کنید از این رشته ها. آینده شرمنده همسر و فرزندانتان خواهید شد.

    آرش ازکیا
    22:07 - 1400/09/11
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    دیدگاه شخصی من کاملا مقابل نقطه نظر و دیدگاه شما است؛ فارغ از رشته تحصیلی، توانمندی فرد در هر زمینه هم ارز با میزان درآمد اوست ... شما رییس جمهور هم که باشید، اگر تخصص لازم را نداشته باشید استیضاح شده و کرسی خود را از دست خواهید داد .... مع الوصف با عنایت به آنکه سانسور نظرات سروران از مهم ترین خطوط قرمز تیم انجمن تخصصی مهندسی علوم آب است فلذا ضمن ادای احترام به شما، علیرغم آنکه با فرموده سرکار کاملا مخالف هستم، دیدگاه آنجناب نیز تایید و در سایت قرار گرفت.

ahmadreza
21:42 - 1400/07/08
پاسخ دهید

سلام بنده دانشگاه دولتی رشته علوم و مهندسی آب و دانشگاه ازاد شیراز رشته مهندسی عمران قبول شدم بنظرتون کدوم بهتره

    مرضیه
    13:22 - 1400/09/14
    پاسخ دهید

    رشته عمران دانشگاه آزاد شیراز

    Ardalan yazdanpanahi
    20:03 - 1401/12/27
    پاسخ دهید

    امیدوارم دنبال علاقتون رفته باشید.

رضا
12:49 - 1400/03/15
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید من تازه این رشته رو قبول شدم بنظرشما اینو ادامه بدم یا رشته رو عوض کنم بازار کار داره این رشته یا بدرد نمیخوره؟ من دانشگاه دولتی هم قبول شدم ولی نظر اعضای سایت رو دیدم اکثرا میگن بازارکار نداره و به درد نمیخوره واقعا همینطوره؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    15:06 - 1400/03/15
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب خدمت دوست مهربان من
    ممنون از نظری که قرار دادید
    اینکه رشته ای بازار کار داشته باشد یا نداشته باشد کاملا به خود شخص وابسته است. دوره ای که در ان زندگی می کنیم دوره افراد چندوجهی است، به این معنا که تک بُعدی در رشته ای درس خواندن و تحصیل کردن خروحی موفقیت آمیزی برای دانشجوی رشته مذکور در بر نخواهد داشت. عصر حاضر به گونه ای شده است که مهارت به همراه تحصیل ارزش والایی دارد
    اینکه بسیاری از دانشجویان این رشته در بیکاری به سر می برند نتیجه عدم یادگیری مهارت مورد نیاز این رشته است که در دانشگاه نمی توان انتظار یادگیری مهارت مورد نیاز را داشت

      یزدانبخش
      12:40 - 1400/11/23
      پاسخ دهید

      باسلام.وقت بخیر
      این مهارت ها که فرمودید به جز دانشگاه چجوری باید دریافت بشن من ترم آخر رشته مهندسی آب(کارشناسی)،خوشحال می شم راهنمایی کنید چون من واقعا نمی دونم چکاری می تونم واسعه پیدا کردن شغل کنم.باتشکر

        الهه گودرزی
        15:38 - 1400/11/23
        پاسخ دهید

        با سلام و درود ..
        از ارتباط شما خوشحالیم.
        دوست عزیز ، دوره ی جامع "مهندسین آب ثروتمند" ، کلید رازهای موفقیت شما در مسیر انتخاب شغل و راه اندازی کسب و کار نو خواهد بود.
        در این دوره ی جذاب و کاربردی، آقای مهندس طبری، مدرس مجرب و فرهیخته، دغدغه های شما را شناسایی کرده و با راهکارهای مناسب ، شما را در جهت تحقق خواسته هایتان، راهنمایی خواهد کرد.
        برای آشنایی با سرفصل های دوره به لینک زیر مراجعه فرمایید :
        دوره ی مهندسین آب ثروتمند
        سوالی داشتید، در خدمتتون هستیم.

          Wrm Eng
          13:03 - 1401/11/19
          پاسخ دهید

          این دوره و باقی دوره های آموزشی فقط برای پر کردن جیب همون امثال جناب طبری عه‌. خب اینم یه بیزینس پلن‌ه دیگه!!نه؟! خروجی؟ هیچ...!!

          آرش ازکیا
          13:38 - 1401/11/19
          پاسخ دهید

          اگر فقط متکی به تحصیلات دانشگاهی باشید تنها یک برکه کاغذ بی ارزش با عتوان لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در اختیار دارید که برای نمایش دادن به دوست و آشنا تا حدی کاربرد دارد ولی اگر علاوه بر آن کاغذ، دارای تخصص هم باشید، قطعا جیب شما هم پر می شود. آن روزها که با مدرک دانشگاهی وارد سازمان های دولتی می شدند و خور و خواب را ماه به ماه تکرار می کردند گذشت. امروز فقط و فقط تخصص تعیین کنندهء پر یا خالی بودن جیب شماست.

          موفق باشید

          مسعود عابدی
          02:56 - 1403/01/07
          پاسخ دهید

          میخواستم در مورد آشنایی با دوره های آموزشی مهندسی آب با شما در تماس باشم .با تشکر

محمد
12:48 - 1400/03/15
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید من تازه این رشته رو قبول شدم بنظرشما اینو ادامه بدم یا رشته رو عوض کنم بازار کار داره این رشته یا بدرد نمیخوره؟ من دانشگاه دولتی هم قبول شدم ولی نظر اعضای سایت رو دیدم اکثرا میگن بازارکار نداره و به درد نمیخوره واقعا همینطوره؟

tina
23:26 - 1399/08/14
پاسخ دهید

سلام میبخشید من رشته مهندسی اب روزانه دانشگاه دولتی قبول شدم از طرفی هم در کارنامه نهایی مهندسی عمران شبانه همون دانشگاه هم قبول شدم واقعا سردرگمم که کدوم رشته بهتر هست از نظر بازار کار و درآمد برای یک خانوم

    Mohandes
    21:15 - 1400/03/24
    پاسخ دهید

    عمران بخونی بهتره

Aliyeh
19:53 - 1399/08/11
پاسخ دهید

باسلام
من امسال کنکور دادم علوم مهندسی اب دانشگاه باهنر کرمان (ملی رورانه)قبول شدم بنظرتون برای یه دختر این رشته ارزش خوندن داره یانه؟؟
و براساس سوابق تحصیلی هم مهندسی شیمی دانشگاه پیام نور مجاز شدم

کدوم یکی رو بخونم بهتره ؟
اگر میشه راهنماییم کنین ممنونم

    احسان
    15:20 - 1399/08/16
    پاسخ دهید

    اگر تصمیم به تحصیل در یکی از این دو رشته رو دارین بنظرم مهندسی آب روزانه گزینه ی به مراتب بهتری از شیمی پیام نور هست.
    و اگه وقت و توانش رو دارید یکسال دیگه کنکور بدید

Aliyeh
19:49 - 1399/08/11
پاسخ دهید

باسلام
من امسال کنکور دادم علوم مهندسی اب دانشگاه باهنر کرمان قبول شدم بنظرتون برای یه دختر ارزش خوندن داره یانه؟؟اگر میشه راهنماییم کنین ممنونم

    احسان
    16:27 - 1399/09/12
    پاسخ دهید

    ببینید بستگی ب شرایط شما داره.اگه حس میکنید میتونید بازم کنکور امتحان بدین خب دوباره کنکور بدین.اگه نمیتونید بین این دو رشته مهندسی آب بهتره

فرزین
17:18 - 1399/04/11
پاسخ دهید

فقط بچه های مردم رو گول میزنید با این مطالب، انگار درباره کشور نروژ صحبت میکنید! این رشته در ایران رها شده است.

علی
08:44 - 1398/11/15
پاسخ دهید

بنده فارغ التحصیل رشته آبیاری در سال 1377 هستم. متاسفانه نه بازار کار خوبی داره و نه درآمد مناسبی. دوستانی که در ابتدای کار هستند توصیه میکنم مسیر تحصیلی خودشون را به رشته های پرکاربردی تغییر دهند.

    فاطمه قربانی
    08:57 - 1398/11/15
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    ممنون از نظر شما.
    تمام رشته ها به خودی خود پولسازی و کاربردی نیستند و این دانشجویان و فارغ التحصیلان هستند که با دانش و مهارتی که کسب می کنند رشته ها را کاربردی و پولسازی خواهند کرد

    سونیا
    12:29 - 1399/05/07
    پاسخ دهید

    میشه بگید واقعا این رشته آینده داره یا نه ؟

      محسن محمدرضاپورطبری
      12:36 - 1399/05/07
      پاسخ دهید

      با سلام
      آینده هر رشته ای در دستان دانشجویان و فارغ التحصیلان اون رشته است. اگر شما اینده ای برای خودتون متصور نیستید، این رشته نمیتونه اینده شما رو بسازه.

    Amin Rostaei
    21:59 - 1399/12/10
    پاسخ دهید

    سلام بنده مدرک شما را لازم دارم اگه حداقل هشت سال بیمه داشته باشید،
    09179067529
    اگه خواستید تماس بگیرید
    amin.rostaei@gmail.com

      رضانیا
      14:48 - 1400/01/14
      پاسخ دهید

      سلام من کارشناسی ارشد آبیاری زهکشی میخونم ترم آخرم دارم کار پایان نامه ام رو انجام میدم واقعا برای این رشته کارهست؟

محمد رضا اردمه
21:12 - 1398/09/26
پاسخ دهید

سلام من تو رشته مهندسی آب درس خوندم و الان تو شرکت پیمانکار کار میکنم

    Sheida
    00:22 - 1398/12/23
    پاسخ دهید

    سلام من ترم دو این رشته هستم. به نظرتون ادامه بدم و یا تغیر رشته بدم امیدی هست

      محسن محمدرضاپورطبری
      00:25 - 1398/12/23
      پاسخ دهید

      با سلام و ادب خدمت شما
      از اشنایی با شما خوشحالم
      دنبال چی بودید که وارد این رشته شدید؟

    علی
    11:54 - 1400/09/19
    پاسخ دهید

    چقد بهت حقوق مبدن؟

    علی
    12:52 - 1400/10/14
    پاسخ دهید

    سلام . ببخشید میتونم بپرسم شما کدوم دانشگاه فارق التحصیل شدین؟ من ورودی امسال ام . در آمد و بازار کارش خوبه که ادامه بدم؟

    درامدش چطوره؟
    14:36 - 1402/07/16
    پاسخ دهید

    خوب

sahar
17:23 - 1398/06/09
پاسخ دهید

سلام خسته نباشین...میخواستم بدونم رشته اب و خاک برای استخدامی اموزش پرورش میخواد؟؟؟ثبت نام میتونیم بکنیم؟؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:25 - 1398/06/09
    پاسخ دهید

    با سلام و ادب
    می تونید دفترچه استخدامی ها رو از سایت سازمان سنجش مطالعه کنید

      sahar
      17:28 - 1398/06/09
      پاسخ دهید

      دفترچه پارسال نگاه کردم نبود انگاری....یعنی این رشته هیچ استخدامی نمیخوادش؟؟واقعا افسردگی میگیره ادم😔😔

ف.س
01:34 - 1398/01/16
پاسخ دهید

با عرض سلام و خسته نباشید.
من سوالات کنکورهای ده ساله گذشته رو زمان بندی شده پاسخ دادم و میانگین درصدام بدین صورت بود:
زبان 25
ریاضی 30
هیدرولیک 30
هیدرولوژی آبهای زیرزمینی 25
آمار 25
منابع آب 35
میشه لطفا بفرمایید این حدود درصدا میتونه حدودا چه رتبه ای تو کنکور مشابه در منابع آب بیاره؟
ممنونم

علی
22:23 - 1397/03/12
پاسخ دهید

با سلام من با سهمیه رتبه ۱۵ سازه ۵۲ منابع اب ۵۰ زهکشی دارم الان شانس قبولی در ودام دانشگاه ها بیشترهه

منصوررحمانی راد
15:03 - 1396/03/26
پاسخ دهید

سلام مهندس میخواستم ببینم با رتبه ۲۰۸ آبیاری وزهکشی میتوان یه دانشگاه خوب قبول شد ؟؟ ممنون میشم اگه جواب بدید

    کاربر
    15:34 - 1396/03/26
    پاسخ دهید

    سلام
    دانشگاه های شهرهای کوچک قبول میشید

hengameh
03:46 - 1395/04/09
پاسخ دهید

سلام 

خسته نباشید.سوالی که دارم اینه که 
ایا میتونم با لیسانس مهندسی اب،حوضچه ی پرورش ماهی زد؟
ناهید
17:54 - 1395/04/07
پاسخ دهید

سلام من میخوام امسال کنکورارشدسازه ابی بدم چجوربایددرس بخونم واین ازمون های جامع مدرسان شریف مفیدهستن?و مجموعه کنکورارشدبه همراه پاسخنامه تشریحی رو ازکجابایدپیداکنم واینکه ترم7هستم ورتبه1وایااینکه رتبه1رتبه کنکور رو تقسیم بر3میکنه درسته

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:54 - 1395/04/07
    پاسخ دهید

    با سلام
    ازمون های برای برطرف کردن استرس مناسب هستند.

    مجموعه کنکورها رو از انتشارات دیباگران میتونید تهیه کنید

جاوید
12:17 - 1395/04/07
پاسخ دهید

سلام ،دوستان ،من لیسانس آبیاری دارم دوساله کار میکنم ،برای این رشته کار بسیار به سختی پیدا میشه ،مخصوصا کار دولتی که متوجه نیرو و جهاد است ،بهتر است رشته مدیریت یا حسابداری خواند که اکثر مکان های دولتی بدان نیازدارند نه آبیاری.

    شهریار
    14:41 - 1398/09/15
    پاسخ دهید

    نه متاسفانه اشباع شده

مهندس آب
17:50 - 1395/03/07
پاسخ دهید

سلام . من چقدر به کار دولتی امیدوار باشم. آیا اصلا کار دولتی برا این رشته هست . کسی استخدام دولت شده. متشکر 

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:50 - 1395/03/07
    پاسخ دهید

    در هیچ رشته ای به کار دولتی امیدوار نباشید

مهشید
21:18 - 1395/01/05
پاسخ دهید

سلام.میخواستم بدونم اینده شغلی مهندسی اب خوب هست یا نه؟

رضا
07:42 - 1394/08/05
پاسخ دهید

سلام آقای مهندس

من فارغ التحصیل رشته آب و خاک از گرایش کشاورزی هستم  لطفا بهم بگید برای ارشد منابع اب عمران بهتره یا کشاورزی برا بازار کار آینده ؟؟؟؟؟؟؟

لطفا راهنماییم کنید

سایا راد
16:19 - 1394/08/02
پاسخ دهید

باسلام واحترام
من کارشناسی مهندسی کشاورزی اب دارم.میخام ارشد دانشگاه برتر قبول بشم...لیسانس الیگودرز بودم...اما ارشد میخام بیام تهران...
میتونید راهنمایی کنید چ کتابها و جزواتی بخونم؟ شنیدم جزوه و کتاب خوب بخونم میتونم ارشد رتبه بالا بیارم.
ممنون ازینک وقت میذارید

    محسن محمدرضاپورطبری
    16:19 - 1394/08/02
    پاسخ دهید

    با سلام
    در قسمت موضوعات، بخش منابع کنکور کامل منابع ارشد رو معرفی کردم
    اگر سوالی بود در خدمتم
    موفق باشید

Behnaz
06:52 - 1394/07/22
پاسخ دهید

سلام، فارغ التحصیل ارشد سازه های آبی دانشگاه بوعلی سینا همدان هستم و متقاضی کار..

فرج زاده
17:06 - 1394/06/26
پاسخ دهید

سلام من فارغ التحصیل رشته مهندسی اب و خاک از گرایش های کشاورزی هستم می خواستم بدونم چه گرایشی برای ارشد بخونم بازار کار خوبی داره؟

    محسن محمدرضاپورطبری
    17:06 - 1394/06/26
    پاسخ دهید

    با سلام
    انتخاب هر گرایش بستگی به علاقه و استعداد هر فرد دارد
    از نظر بازار کار برای هر رشته ای وضعیت مناسب نمی باشد
    اما به طور کلی گرایش منایع آب توصیه می شود

پوریا
18:34 - 1394/06/22
پاسخ دهید

با سلام

مهندسی کشاورزی - آب الان تغییر کرده و شده علوم و مهندسی آب
هم اسمش هم واحدای درسیش هم گرایش هاش تغییر اساسی کرده
میخواستم بدونم تکلیف فارغ التحصیلای مهندسی کشاورزی - آب چی میشه؟؟؟؟
    محسن محمدرضاپورطبری
    18:34 - 1394/06/22
    پاسخ دهید

    مثل حالا خواهد بود

    چارت کلی درس موجود است و هیچ مشکلی برای فارغ التحصیلان نخواهد بود
    موفق باشید
donya mirzaei
17:55 - 1394/05/07
پاسخ دهید

با سلام

اگه میشه بطور کامل بهم بگید که  هر کدوم از گرایش ها به درد چه شغلی میخوره؟ 

اطلاعاتی هم راجبه رشته م چون رشته ی مهندسی آب خوب جا نیفتاده

محمد
18:43 - 1394/04/27
پاسخ دهید

باسلام.بنده رتبه 2 سازه آبی 94 هستم در دانشگاه بیرجند درس میخوندم.خواستم بگم دوستان عزیزم که سال های آینده میخواید کنکور بدید.سعی کنید فقط باکیفیت درس بخونید کمیت اصلا مهم نیست،میشه 4ماه فقط با روزی3ساعت درس خوندن بهترین رتبه ها روآورد،با آرزوی موفقیت برای شما عزیران مهندسی آب

علی
12:12 - 1394/02/27
پاسخ دهید

سلام

میشه درمورد موقعیت های شغلی گرایش منابع آب هم بگید.
ی
18:09 - 1393/09/08
پاسخ دهید

به دنبال کار در رشته کشاورزی گرایش آب هستم ؟

 

    محسن محمدرضاپورطبری
    18:09 - 1393/09/08
    پاسخ دهید

    با سلام
    در کجا ساکنید؟

      Abbas
      08:16 - 1402/04/29
      پاسخ دهید

      با سلام
      اتفاقا رشته هایوکشاورزی بهترین رشته های دنیا هستند .بخصوص منابع اب .ولی مشکل اصلی اینه که دانشگاه های درس اصولی نمیدن .درس ما با کار های عملی که شرکت های مشاور انجام میدن خیلی متفاوت همین موصوع باعت بیکاری سخص میشه در خصوص هیت علمی شدن همه رقابت زیاد و خیلی نمیسه روی این موصوع حساب باز کرد .یادگیزی نرم افزارهای تخصصی میتونه سکوی پرتاب باشه

سید محمود
19:03 - 1393/05/17
پاسخ دهید

بینی و بین الله انصافا واقعا این جملات حقیقت دارد؟؟؟؟؟
من همیشه برای تحقیق از بازار کار رشته کشاورزی-آب در اینترنت این مطلب یا مشابه اون رو مشاهده کردم
ولی در واقعیت وقتی می روم پیش اساتید خودم معمولا ما را نامید می کنند
حتی بچه های ارشد البته اکثریتشان می گویند کار نیست همه کارها رو دادن به عمرانی ها
جالبه یکیشون می گفت :سر پایان نامه اش که خیلی هم مربوط به تز کیفیت آب بود حدود 1 سال کامل به ازمایشگاه می آید و جالبه که می گه اگه این یک سال را می رفتم حمالی اکنون لااقل پولی دستم را می گرفت ولی پایان نامه ام کاربردی در این جامعه ندارد
حالا من می خوام از شما دوست گلم بپرسم که دقیقا وضعیت ما چگونه است؟؟؟؟؟آیا عنوان مدرک مهم است یا توانایی ها؟؟؟؟؟آیا می توان در وزارت نیرو و جهاد مجانی کار کرد فقط برای توانمند شدن؟؟؟؟؟آیا میشه کار ازاد هم انجام داد تو زهکشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ممنون

    محسن محمدرضاپورطبری
    19:03 - 1393/05/17
    پاسخ دهید

    برای کار در وزارت نیرو نیازمند داشتن مدرک از مجموعه دانشگاه های تهران است. اگر با نگاه مدرک ادامه تحصیل دهید هیچ وقت در زمینه تحصیلی موفق نخواهید شد. عمدتاً افراد برای داشتن مدرکی وارد دانشگاه می شوند و به دنبال نشستن بر پشت میزی در اداره مربوط هستند. ما باید یاد بگیریم خودمان شغل ایجاد کنیم نه اینکه با گرفتن مدرک از هر دانشگاهی که امروزه مثل قارچ رو به افزایش است اقدام به کار کنیم. برای موفق شدن در زمینه کسب و کار و گرفتن کار مناسب و جذب شدن به عنوان نیروی کار حداقلش اینه که خوب درس بخوانیم تا در یک دانشگاه خوب دولتی قبول شویم و دنبال موضوعاتی که هیچ مشکلی از کشورمون رو حل نمی کنه پایان نامه ننویسیم. بنده هم در همین کشور زندگی می کنم و به ساز و کار اداری اون آشنایی دارم. می دانم کشور دچار رابطه است به جای ضابطه، اما به این موضوع ایمان دارم هر انسان با سواد و دارای ایده هیچ وقت بیکار نمی ماند. یا خودش جذب بازار کار می شود یا  کارافرین خواهد بود.

    توصیه می کنم مطلب لینک زیر را حتماً بخوانید:

    شکست اولین پیروزیست (سخنی با کنکوری ها)

      محمد
      14:35 - 1400/02/04
      پاسخ دهید

      با سلام
      اگه بخوام اطلاعات زیادی درباره اب و خاک داشته باشم چه کتابی بخونم؟

        محسن محمدرضاپورطبری
        17:11 - 1400/02/04
        پاسخ دهید

        با سلام و ادب خدمت دوست مهربان من
        به دلیل گستردگی علوم آب و خاک، بفرمایید در چه زمینه و حوزه ای به طور خاص به دنبال اطلاعات هستید تا راهنمایی تان کنیم

          محمد
          11:24 - 1400/02/06
          پاسخ دهید

          رشته بنده مهندسی اب و خاک هست و حدود 5 سال هست فارغ تحصیل شدم میخواستم برای یاد اوری درسم یه سری مطالبی ک به دردم میخوره رو یاد بگیریم

          الهه گودرزی
          12:31 - 1400/02/06
          پاسخ دهید

          با سلام و ادب دوست عزیز ..
          کتب هیدرولوژی و علوم آب و خاک که متنوع هم هستند، یادآوری دانسته ها بوده و مفید است.

ارسال نظر
08:13 - 1393/05/17
پاسخ دهید

با سلام

کلمه فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در خط اول اصلاح شود
میشه کارشناسی

لطفا صبر کنید