هیدرولوژی مهندسی

هیدرولوژی مهندسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ این ها بخشی از سوالاتی است که در این نوشته به آنها پاسخ خواهیم داد. پس تا آخر با ما همراه باشید.

هیدرولوژی یا آب شناسی به معنی وسیع کلمه علم مطالعه آب است که در مورد پیدایش، ویژگی ها و نحوه توزیع آب در طبیعت بحث می کند. واژه هیدرولوژی از نظر عملی به مطالعه نحوه پیدایش آب های موجود در کره زمین و گردش آن در طبیعت و تحولات آن در سطح زمین و بین لایه های خاک و در سه حالت مایع، جامد و بخار اطلاق می شود. در این علم خواص فیزیکی و شیمیایی و واکنش های آب با محیط و رابطه متقابل آن نسبت موجودات زنده نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

این علم با شاخه های دیگر علوم نظیر هواشناسی، اقلیم شناسی، اقیانوس شناسی، زمین شناسی، خاک شناسی، آمار و احتمالات و مکانیک سیالات و هیدرولیک ارتباط دارد. به دلیل گستردگی موضوع مسائل هیدرولوژی، این علم به شاخه های متعددی تبدیل شده است که رشته های آن را می توان به صورت زیر بیان کرد:

هیدرومتوئولوژی یا آب – هواشناسی، هیدروکلیماتولوژی یا اقلیم – هیدرولوژی، هیدرولوژی آبهای سطحی، هیدرولوژی آبهای زیرزمینی، هیدرولوژی رودخانه ها، هیدرولوژی دریاچه ها، یخ شناسی یا کریولوژی، اقیانوس شناسی، اقیانوس سنجی، هیدرومتری یا آب سنجی، هیدروگرافی، هیدرولوژی مهندسی یا کاربردی.

حتما بخوانید  روش های اندازه گیری دبی در مطالعات هیدرومتری

مهندسی هیدرولوژی، که مهندسی منابع آب نیز نامیده می شود، مهندسی عمران است که در هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. مهندسی هیدرولوژی عمدتا مربوط به جریان و ذخیره آب است. مهندسی هیدرولوژی همچنین بر جلوگیری از سیل و کاهش اثرات سیل، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی می پردازد.

کاربردهای هیدرولوژی در مهندسی

مطالعه دقیق هیدرولوژی در موقع تهیه بسیاری از طرح های عمرانی و بهره برداری درست از منابع آب و پیش بینی طغیان سیلاب ها ضروری است. پروژه های عمرانی را، که در تهیه انها مطالعات هیدرولوژی ضروری است، می توان به شرح زیر برشمرد:

طراحی سازه های آبی، طرح های کنترل سیلاب در دشت ها و مدیریت کاهش خسارات سیل، پل سازی و طراحی ابعاد آبگذرها و آبروهای کنار جاده ها، پروژه های برق – آبی، مهندسی رودخانه و مسائل کشتیرانی در رودخانه ها، شبکه هاب آبیاری و زهکشی، طرح های آبخیزداری و حفاظت خاک، مهندسی محیط زیست و کنترل آلودگی آب، هندسی بهداشت محیط، پرورش آبزیان و ایجاد تفرجگاه ها و سالم سازی محیط.

در این نوشته، دانلود راهنمای حل مسائل هیدرولوژی مهندسی ارائه شده است که شامل سرفصل های زیر می باشد:

1- هیدروگراف و تحلیل آن

2- روندیابی سیل

3- آمار و احتمالات در هیدرولوژی

حتما بخوانید  مطالعات حداکثر بارش محتمل (PMP)

4- آزمون و بازسازی داده ها

5- فرسایش و رسوب

 دانلود با لینک مستقیم

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
باران سنج ها به چه تعداد و کجا نصب شوند؟ - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
10:05 - 1397/03/20
پاسخ دهید

[…] وجود داشته باشد. در مطالعات دقیق آبخیزداری و فرسایش و هیدرلوژی کشاورزی شبکه مورد نیاز برای ایستگاه های باران سنجی […]

روش های اندازه گیری دبی در مطالعات هیدرومتری - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
10:06 - 1397/02/24
پاسخ دهید

[…] اعظم دانش هیدرولوژی در زمینه های ریخت شناسی و رفتار رودخانه ها بر نتایج […]

آشنایی با نرم افزار HEC-EFM - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
10:00 - 1397/01/28
پاسخ دهید

[…] دادن اکولوژی با نرم افزار های توسعه داده شده برای هیدرولوژی، هیدرولیک و ARC […]

روندیابی سیل ، جریان و تفکیک انواع - انجمن تخصصی مهندسی علوم آب
10:17 - 1396/12/17
پاسخ دهید

[…] خاک ، گرمایش زمین و غیره و غیره . یکی از مسائل عمده در هیدرولوژی مهندسی که ضرورت آن بیش از پیش احساس می شود ، پیش بینی چگونگی […]

لطفا صبر کنید