دریچه نیرپیک

دریچه نیرپیک چیست؟ چه کاربردی در شبکه های آبیاری و زهکشی ایران دارد؟ اینها بخشی از سوالاتی است که در این نوشته به آنها پاسخ خواهیم داد. پس تا آخر با ما همراه باشید.

کانال های آبرسانی و سازه های وابسته باید وظیفه انتقال، توزیع و تنظیم جریان را به طور مؤثر و مفید با حداقل عملیات نگهداری انجام دهند. اکثر سدهای کشور با صرف هزینه های بسیار سنگین دارای شبکه آبیاری مدرن شده اند و راندمان انتقال در این شبکه ها قابل قبول است، ولی فقدان کنترل و دقت در توزیع آب سبب کاهش راندمان توزیع و هدر رفتن سرمایه های ملی می شود.

همچنین با وجود سطح اولیه مدرن سازی شبکه های آبیاری و زهکشی در ایران، به دلیل عملکرد ضعیف شبکه ها، بازده کل آبیاری اندک بوده و در نتیجه تلفات آب در بخش کشاورزی بسیار زیاد است. برای اینکه راندمان توزیع در سطح مطلوبی قرار گیرد، بایستی سازه های موجود در شبکه عملکرد مناسبی داشته باشند. یکی از سازه هایی که در اکثر شبکه های ایران استفاده می شود، دریچه نیرپیک است. دریچه نیرپیک به دلیل سهولت در بهره برداری و نیز مشخص بودن دبی عبوری از آن مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. طراحی اولیه سامانه نیرپیک که سامانه کنترل حجم ثابت نیز نامیده می شوند، توسط شرکت نیرپیک در سال 1917 در گرونوبل فرانسه انجام گرفت و در سال 1960 به وسیله مشاور سوگراه از طریق برنامه شبیه سازی هیدرولیکی ارائه شده است. این سامانه سطح آب را به نحوی تنظیم می کند که در هر زمان حداکثر آبگیری ممکن باشد و حجم ثابت آب را در امتداد بالادست و یا پایین دست جریان آب حفظ کند. دریچه های نیرپیک یکی از سازه های توزیع کننده جریان بوده که در میان اپراتورها و کاربران محلی به دلیل سهولت عملیات، قابلیت کنترل و تحویل جریان کنترل شده در مقایسه با سایر سازه های مشابه خود جایگاه ویژه ای دارد.

در این فایل با استفاده از سعی و خطای دستی در روبرو عمق نرمال را به ازای دبی حداقل و دبی حداکثر در کانال اصلی می یابیم. سپس در قسمت موارد خواسته شده دبی آبگیری و حداقل عمق و حداکثر عمق و تراز کف کانال را وارد می کنیم و بعد برنامه را اجرا می کنیم. سپس در قسمت مربوط به  محاسبات و نتایج مشخصات دریچه ی مورد نظر نمایش داده می شود.

 دانلود کد ماکرو تعیین دریچه های مدول نیرپیک

محسن محمدرضاپورطبری
شما باید همان تغییری باشید که می‌خواهید در دنیا شاهدش باشید. شاد باشید.
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

لطفا صبر کنید